کد خبر: 65945

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/25

نگاهی انتقادی به آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

نگاهی انتقادی به آزمون دکتری

نگاهی انتقادی به آزمون دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، امسال سومین باری بود که در کنکور دکتری شرکت می‌کردم. یک سال به خاطر ناتمام ماندن پایان‌نامه و سال دیگر به خاطر اشتباه شخصی از تحصیل بازماندم. امیدوارم امسال آخرین سالی بوده باشد که در این آزمون شرکت می‌کردم. برای دانستن دلیلش نکات زیر را بخوانید:

1. مهم‌ترین ویژگی کنکور دکتری، تحقیر دانشجویانی است که می‌خواهند صاحب نظریه بشوند. کسی که روی صندلی کنکور دکتری نشسته، باید سوالات تخصصی مربوط به رشته‌اش را پاسخ بگوید. به عنوان یک دانشجوی فلسفه دین، هیچ سوالی مربوط به رشته‌ام در کنکور پیدا نکردم. این یعنی اگر هیچ اطلاعی از محتوای رشته خودم نداشته باشم ایرادی ندارد اما باید دیدگاه هگل درباره مجسمه‌سازی را حفظ کنم و اتفاقا ممکن است با این حفظیات رتبه اول کشور هم شوم!

آزمون دکتری

2. تا الان که این سطور را می‌نویسم هنوز کلید دفترچه سوالات آزمون دکتری امسال منتشر نشده است اما می‌توانم برخی از سوالات را به خاطر بیاورم. از دانشجوی دکتری سوال کرده‌ بودند: «ویتگنشتاین فلان کتابش را با جمله‌ای از کدام فیلسوف آغاز کرده است؟» این سوال مناسب دانشجوی دکتری است یا دانش‌آموز چهارم دبستان؟ آیا جز این است که انتظار طراحان محترم از ذهن دانشجو، هارد اکسترنال است؟ کمی هم به استدلال و تحلیل توجه کنید، بد نیست.

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

3. بدتر از سوالات تخصصی، بخش مربوط به دفترچه شماره 2 (دفترچه عمومی) آزمون دکتری درس زبان انگلیسی بود. چند سالی است به تعلیم و تعلم زبان مشغولم اما برخی سوالات کنکور را حتی متوجه نمی‌شدم، چه برسد به آن که بخواهم پاسخ بدهم! به ویژه در بخش درک مطلب یا همان (Reading Comprehension). فلسفه این بخش آن است که میزان درک دانشجویان از یک متن انگلیسی را بسنجد، نه آن که متنی بیاورد و سپس به روش تست هوش – و نه درک مطلب – از آن سوال طرح کند.😠 به قول یکی از دوستان، اگر سوالات بخش درک مطلب به فارسی ترجمه شود و در قسمت استعداد تحصیلی قرار گیرد کسی معترض نخواهد شد. (از بس نیازمند دقت و هوش است!😑) متاسفانه مشکل بخش زبان به این مسئله محدود نمی‌شود. 🙄 چند سال پیش طراحان محترم کنکور، واژه Coin را در سوال آورده بودند و از دانشجو انتظار داشتند معنایش را در میان گزینه‌ها بیابد. لغت Coin اگر به صورت اسم استفاده شود به معنی سکه است که بیشتر دانشجویان با این کارکردش آشنایی دارند اما اگر به عنوان فعل به کار رود یعنی ایجاد کردن و آفریدن. سوال اینجاست که چند درصد بومی‌های انگلیسی‌زبان وقتی می‌خواهند مفهوم اختراع و ایجاد را برسانند از کلماتی چون create، make و invent استفاده می‌کنند و چند درصد از لغت coin؟ غیر از این است که طراحان سوال، دانشجویان را دیکشنری متحرک فرض کرده‌اند؟ 🤐🤐🤐🤐

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

سال کنکورتاریخ برگزاریتاریخ اعلام نتایج اولیهتاریخ اعلام نتایج مصاحبه ها (نتایج نهایی)

1399

9 مرداد 13991 شهریور 13991 آبان 1399

1400

15 اسفند 139929 فروردین 140124 مرداد 1400

1401

6 اسفند 140023 فروردین 140127 مرداد 1401

1402

11 اسفند 140127 فروردین 14025 شهریور 1402

1403

4 اسفند 1402
(اطلاعات بیشتر)
دهه اول اردیبهشت 1403
(اطلاعات بیشتر)
نیمه اول شهریور 1403

2نگاهی-انتقادی-به-آزمون-دکتری-min

4. در بخش استعداد تحصیلی اگر چه اوضاع کمی بهتر بود ولی باز هم مشکلاتی وجود داشت. برخی سوالات این بخش، راه‌حل‌های ریاضی داشتند که کمتر دانشجوی حوزه علوم انسانی آنها را بلد است و یا اگر بلد بوده به خاطر دارد. این هم نوعی مچ‌گیری آکادمیک است. چرا باید یک دانشجوی علوم تربیتی، فلسفه یا تفسیر قرآن بتواند از میان پنج گونی که حاوی زرشک، نبات، عناب، نخودچی و کشمش بوده است آن را که دو برابر بقیه وزن دارد و حاوی نبات و زرشک نیست بیابد؟ با این روش می‌خواهید شایستگی افراد را بسنجید؟😒😒

5. بنظر من، سوال تستی، توهین به شان مقطع دکتری است. پرسش‌ها باید به صورت تشریحی، تخصصی و مربوط به رشته تحصیلی دانشجو طرح شوند. طبعا کسی که می‌خواهد وارد مقطع دکترای رشته‌ای شود، باید تمام اطلاعات مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد آن رشته را بداند. مثلا یک دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی باید تمام مواد درسی مقطع ارشد مانند تاریخ فقه، اصول فقه و قواعد فقهی را به خاطر داشته باشد و گرنه در مقطع دکتری به مشکل برمی‌خورد(سرفصل های آزمون دکتری الهیات-فقه و مبانی حقوق اسلامی). راه ارزیابی هم آزمون تشریحی و مصاحبه مفصل علمی است. ممکن است بگویید وقت‌گیر و ناممکن است و اساسا سازمان سنجش توانایی برگزاری چنین آزمونی را ندارد. پاسخ، روشن است. سازمان سنجش نباید برگزار کند. پذیرش دکتری باید به دانشگاه‌ها واگذار شود. هیئت امتحان‌گیرنده هم از خود دانشگاه انتخاب می‌شود. هرکس تقاضای ورود به هر دانشگاهی را داشته باشد باید مبلغی را به حساب آن دانشگاه واریز کند تا بتواند در آزمون ویژه‌اش شرکت کند. پای پول که وسط باشد کسی از روی تفریح شرکت نمی‌کند. در عوض، احتمال راه‌یابی فرهیختگان بیش از اکسترنال‌ها خواهد بود!

نویسنده: علی بهاری (دانش‌آموخته خارج حوزه علمیه و کارشناس ارشد فلسفه دین)

نظر شما درباره نگاهی انتقادی به آزمون دکتری چیست؟

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محدثه
میهمان
محدثه
23 فروردین ، 1402

واقعا مشخصه این داوطلب هنوز مصاحبه نرفته که متوجه بشه تو مصاحبه چه قدر پارتی بازی میشه و عملا پذیرش دکتری الان هم بیشتر دست دانشگاس و ای کاش درصد کمتری را به دانشگاه اختصاص میدادن با وجود همه نواقص باز هم سنجش پذیرش بهتری داره تا سلیقه اساتید محترم که …

ایرج نعمتی
میهمان
ایرج نعمتی
26 اسفند ، 1401

در ایران، دروس مرتبط با فرهنگ و ادیان ایرانی به شدت با محدودیت مواجه هستند. به همین علت است که میَ‌بینیم این دانشجوی فلسفهٔ دین این اظهارات دردناک را می‌کنند.

صدیق مهرجویی
میهمان
صدیق مهرجویی
24 اسفند ، 1401

اتفاقا پذیرش استاد محور خیلی خوبه چون اکثر اساتید عزیز میتونن به راحتی دوست دخترهای خودشون و پسرهای پاچه خوار رو دکتر کنن و بفرستن خارج از کشور به عنوان نخبه البته جهت رفع نیاز کشور هااااا. و دیگه کسی مجبور نیست افراد نابغه و باسواد که اصلا و ابدا صلاحیت کافی رو ندارند توی دانشگاه راه بده و چه اشکالی داره صندلی های دانشگاه خالی بمونه عوضش اصل صلاحیت رعایت میشه. والا. حرف الکی چرا می زنید.

مجتبی
میهمان
مجتبی
21 اسفند ، 1401

متاسفانه برخی دانشگاهها مخصوصا وزارت بهداشت،به طرز سلیقه ای و بدون توجه به شایستگی های واقعی داوطلب و بیشتر بر حسب سفارش آشنابازی رانت …. ظاهر معیارهای واهی و فاقد استناد واستدلال علمی لازم و کافی دانشجوی دکتری پذیرش می کنند.حتی قومیت و بوم لهجه و جغرافای زندگی اینچنین رویه بسیار بد و نامطلوب را در پذیرش ملاک قرار می دهند.شایستگی علمی شایستگی اخلاق علمی اخلاق حرفه ای ….در برخی دانشگاهها بالاخص وزارت بهداشت رعایت نمی شود.

shahrzad
میهمان
shahrzad
21 اسفند ، 1401

کاش مصاحبه رو حذف میکردن.همش پارتی بازی

داوطلب
میهمان
داوطلب
21 اسفند ، 1401

سلام،
دقیقا جانا سخن از زبان ما می‌گویی، غیر از موارد مذکور، آنقدر امسال مراقب های حوضه ی امتحانی غیر حرفه ای بودن که حد نداشت، من در دانشگاه آزاد نجف آباد امتحان دادم، از ابتدا تا انتها مراقبه در حال رفت و آمد و بلند صحبت کردن بودند، یک نفر از اول تا آخر سرفه می‌کرد من کنار راه پله بالا و پایین بودم با مراقبه میرفتن پائین یا داوطلبها از پله ها میرفتن بالا برای مراجعه به سرویس، صدا پاشنه ی کفش مراقب ها و تلفنهایشان که دیگر هیچ و من تا امتحانات زیادی شرکت کرده ام در هیچ سالی این میزان رفتار غیر حرفه ای ندیده بودم، آنقدر بد که سر درد گرفتم و حتی نمی‌توانستم با تمرکز به سوالات جواب بدهم و حتی مطمئن نیستم پاسخنامه ی دوم را امضا کردم یا نه و حت این موضوع را با مسئول‌ حوضه در میان گذاشتم و خوب ایشان گفتند اصل کاری برای سنجش حضور داوطلب پاسخنامه ی شماره ی یک است که انگشت زدید.
وقتی ناراحتیم را با سایر داوطلبان حوضه در میان گذاشتم، آنها هم با من هم نظر بودند؛ و در نهایت نمی‌دانم به چه علت داوطلبان معلول عزیز که در اتاق کناری امتحان می‌دادند را دائم این اتاق و آن اتاق می‌کردند و خلاصه شرایطی بود که انگار روی مغز آدم پاتیناژ می‌روند، خدا خودش به خیر کند نتایج را انشاالله….

احسان
میهمان
احسان
21 اسفند ، 1401

سوالات و مباحث اصلی و مهم
جای خودشون رو دادن به
جزییات، ریزه کاری، حاشیه و حتی مسائل مزخرف
سوالات حتی در حد۳۰٪هم علمی نیستن
و بیشتر متکی بر حفظی بودن و مسایل جزیی

محمد
میهمان
محمد
21 اسفند ، 1401

کاملا درسته.

بابک
میهمان
بابک
20 اسفند ، 1401

طراحی سوالات بسیار بسیار نابخردانه بود در رشته روانشناسی بسیار از سوالات مبهم و خارج از رفرنس ها بود و حتی در کلید منتشر شده جوابهای نادرست به جای درست عنوان شده است به طور خلاصه امتحانی رانتی و از پیش تعیین شده

مینا
میهمان
مینا
20 اسفند ، 1401

کاش در ایران بر اساس صلاحیت افراد انتخاب میشدند ن براساس سهمیه و سفارش و……

زهرا
میهمان
زهرا
20 اسفند ، 1401

سلام.کاملا صحیح میفرمایید

جواد
میهمان
جواد
19 اسفند ، 1401

باسلام. اگر گذیرش مقطع دکتری دراختیار دانشگاه ها قراربگیرد هردانشگاهی فقط دانشجوی همان دانشگاه رو انتخاب خواهد کرد. فعلا که مصاحبه دست دانشگاه هست سلیقه ای برخورد میشه چه برسد به اینکه کل فرایند گزینش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها واگذاربشه

12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x