کد خبر: 61133

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/17

همه فقط می‌خواهند دکتری بخوانند

منابع آزمون دکتری

همه فقط می‌خواهند دکتری بخوانند

همه فقط می‌خواهند دکتری بخوانند

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت:همه داوطلبان فقط می‌خواهند دکتری بخوانند، اکثر پایان نامه‌ها و رساله‌ها در دانشگاه‌ها تقاضا محور نیستند در حالی که باید این پروژه‌ها بر مبنای پروژه‌های واقعی و نیاز‌های جامعه تعریف شوند.

علی خاکی صدیق  در مورد ارتباط صنعت با دانشگاه و تقاضا محور شدن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی گفت: یکی از مشکلات عمده ما این است که در حال حاضر اکثر پایان نامه‌ها و رساله‌ها در دانشگاه‌ها تقاضا محور نیستند در حالی که باید این پروژه‌ها بر مبنای پروژه‌های واقعی و نیاز‌های جامعه تعریف شوند.

وی ادامه داد: اصول کار تحصیل در مقطع دکتری اینگونه خوب است تعریف شود که یک پروژه تقاضا محوری ابتدا وجود داشته باشد، در واقع پروژه‌های تقاضا محوری که از حوزه صنعت بیاید و خود خلق ثروت کند.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که همه رشته‌ها این قابلیت را ندارند و یا نمی‌توان برای همه رشته‌ها پروژه‌ای تعریف کرد گفت: قبول داریم که در برخی از رشته‌ها مثل علوم پایه شاید نتوان برای دانشجو پروژه تعریف کرد اینجا دولت باید وارد شده و حمایت کند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که چرا دفعتا پذیرش دانشجو بر مبنای پروژه‌های موجود انجام نمی‌گیرد گفت: به فرض اگر بخواهیم برای سال ۱۴۰۱پذیرش دانشجوی دکتری را متوقف کنیم تبعات اجتماعی زیادی پیش خواهد آمد.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

وی ادامه داد: درحال حاضر تقاضای بالایی برای تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری وجود دارد و همه داوطلبان فقط می‌خواهند دکتری بخوانند، حتی اگر عدم پذیرش را دغدغه پروژه طرح کنیم ممکن است عده‌ای خارج از دغدغه پروژه بخواهند ادامه تحصیل دهند.

معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این خصوص ادامه داد: از این رو بایدتقاضا محوری تدریجی صورت گیرد، کما اینکه چندی است در معاونت پژوهشی وزارت علوم این مهم در حال پیگیری است.

وی در پایان گفت:قبل از این که دانشجو وارد دانشگاه شود باید پروژه‌ها تعریف شود و بر مبنای آن پروژه‌ها درخواست دانشجو شود در حال حاضر در اکثر کشور‌های دنیا نیز روال به همین صورت است ، دانشگاه‌هایی هم هستند که دانشجویان خودشان شهریه می‌دهند و به صرف آموزش علم و دانش وارد دانشگاه می‌شود، اما به طور کلی دانشجویان باید با پروژه بیایند و این ساز و کار از ابتدا باید در پذیرش دانشجویان شکل بگیرد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x