کد خبر: 60027

تاریخ بروزرسانی : 1400/09/17

چندساعت مطالعه کنیم بهتر است

منابع آزمون دکتری

چندساعت مطالعه کنیم بهتر است

چندساعت مطالعه کنیم بهتر است

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، بر خلاف گفته‌ها و تبليغات بعضي از مردم كه هيچ قانون كلي براي تعيين مقدار زمان لازم مطالعه برای آزمون دکتری وجود ندارد. اين كه اصرار كنيم هر داوطلب ۸ تا ۹ساعت و در فراغت بیشتر ۱۳ تا ۱۴ ساعت درس بخواند تا موفق شود، به غير از نفي تفاوت‌هاي فردي، باعث دلسردي واضطراب عده‌ي زيادي مي‌شود. از يك طرف توان و حوصله‌ي فردي انسان‌ها متفاوت استبنا بر اين مهم‌تر از آن كه به هر نحو ساعات مطالعه‌ي خود را افزايش دهيم، اين اهميت دارد كه ازمقدارساعات مطالعه‌ي خود -هرقدرهم كه باشد- بهترين و بيشترين استفاده را ببريم.

برنامه‌اي براي افزايش ساعات

اگر مي‌خواهيد ساعات مطالعه‌ي خود را افزايش دهيد، نكته‌ي بسيار بسيار مهم اين است كه عجله نكنيد. يك اصل روان‌شناسي مي‌گويد: هر رفتار در طول زمان به وجود مي‌آيد و تغيير رفتار نيز به زمان نياز دارد. عجله و دستپاچگي در افزايش زمان‌هاي مطالعه به نتيجه‌اي غير از آشفتگي و اضطراب نخواهد انجاميد. آيا اين خوب است كه به زور هم كه شده 14 ساعت درس بخوانيد ولي چيز زيادي ياد نگيريد يا اين كه 5 ساعت درس بخوانيد ولي واقعا مطالب را درك كنيد. پس اقدام براي افزايش ساعات مطالعه بايد به صورت گام به گام صورت گيرد.مطمئن باشيد با يك برنامه‌ي حساب شده و منظم مي‌توانيد علاوه بر افزايش تدريجي ساعات درس خواندن، از زمان‌هاي موجود هم استفاده‌ي خوبي بكنيد. 

تعيين خط پايه

براي تغيير رفتار و افزايش ساعات مطالعه از كجا بايد شروع كنيد؟ اولين گام، تعيين وضع فعلي رفتار است كه اصطلاحا به آن خط پايه گفته مي‌شود. هر روز ميزان ساعات مطالعه را كنترل و بر روي نمودار منتقل كنيد. در پايان روز آخر، ميانگين ساعات رامحاسبه نماييد. اين خط پايه‌ي شما است كه مي‌تواند 4 يا 5 ساعت و يا بيشتر باشدو در واقع مبناي اقدام براي تغيير برنامه و افزايش ساعات مطالعه محسوب ميشود. حال مي‌توانيد تصميم بگيريد بر اساس توانايي‌هاي فردي خود و با يك روند منطقي ومشخص درماه اول 60 يا 90 دقيقه و در ماه‌هاي بعدي به همين ترتيب ساعات بيشتري را به برنامه‌ي خود اضافه نماييد. 

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

ترسيم نمودارپيشرفت

اگر بتوانيد وضع فعلي رفتار خود را مشخص سازيد، كار بزرگي انجام داده‌ايد، چرا كه اين نقطه‌ي آغاز حركت است.دوم آن كه ترسيم نمودار، روند پيشرفت را به صورت عيني و قابل دسترسي درمي‌آورد. شما مي‌توانيد هر موقع كه لازم بود با مراجعه به نمودار، وضعيت خود را ارزيابي كنيد.سوم آن كه روند پيشرفت را منظم مي‌سازد و اين خود مي‌تواند باعث تقويت روحيه و ايجاد انگيزه‌ي بيشتر شود. 

تعيين ملاك‌هاي پيشرفت

ضرب‌المثل قديمي را شنيده‌ايد كه: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» تصميم به تغييرات بزرگ اگر چه مي‌تواند گاهي يك استثنا باشد ولي براي همه امكان‌پذير نيست. اگر خط پايه‌ي شمانشان مي‌دهد كه در وضع فعلي 4 ساعت امكان مطالعه داريد، بهتر است در يكي دوهفته‌ي اول تصميم بگيريد كه فقط نيم ساعت به اين مقدار اضافه كنيد.  

خود كنترلي رفتار

براي جدي‌تر شدن كنترل روندپيشرفت مي‌توانيد برنامه‌هاي تقويتي وجريمه‌اي تعيين كنيد. ببينيد از چه چيزهايي خوشتان مي‌آيد و از چه چيزهايي بدتان مي‌آيد. 5 مورد خوش‌آيند و 5 مورد ناخوش‌آيند را كه واقعا براي‌تان مهم است و بر روي شما تأثير دارند، تعيين نماييد. 

استفاده از نيروي كمكي

گاه به دلايل متعددي از جمله كافي نبودن انگيزه، عدم توانايي غلبه برعادت‌هاي نامطلوب و شرايط خاص محيطي، براي خودتان امكان اعمال كنترل فراهم نيست. به جاي مقايسه‌ي مقدار ساعات مطالعه‌ي خود با ديگران، از زمان‌هاي مطالعه به طور مطلوب استفاده كنيد.

  • به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.
  • مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.
  • با رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را ازحالت ذهني به صورت عيني در آوريد.
  • براي ادامه‌ي روند پيشرفت خود ملاك‌هاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.
  • براي كنترل رفتارهاي‌تان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.
  • اگربه هر دليلي آن طور كه دل‌تان مي‌خواهد نميتوانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قراردهيد.
مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x