کد خبر: 28109

تاریخ بروزرسانی : 1401/06/25

کاهش ناگهانی ظرفیت دکتری

منابع آزمون دکتری

کاهش ناگهانی ظرفیت دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، دکتر توکلی اعلام کردند که ظرفیت پذیرش دکتری به 13 هزار و 600نفر کاهش پیدا کرده است.

ظرفیت پذیرش دکتری 97

ظرفیت دانشگاه های در دوره دکتری نباید از استاندارد جهانی بیشتر شود چرا که تامین شغل برای این گروه بسیار مشکل خواهد بود.کاهش ظرفیت و نبود دوره تکمیل ظرفیت دکتری باعث خواهد شد دانشگاه ها در مرحله مصاحبه علمی سخت گیری بیشتری به خرج ندهند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش درباره کاهش ناگهانی ظرفیت دکتری عنوان کرد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد از ظرفیت دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی به استعداد درخشان اختصاص پیدا می‌کند، تقریباً هیچ دانشگاهی نتوانسته از این ۴۰ درصد استفاده کند. این در حالی است که هدف اصلی آئین نامه استعداد درخشان حفظ و نگهداری نخبگان در داخل کشور است. طبق آمار، به عنوان مثال در مقطع ارشد در سال ۱۳۹۹ دانشگاه الزهرا از ۳۷۰ نفر ظرفیت دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان )، فقط ۱۰۰ نفر را پذیرش کرده است. البته این موضوع صرفاً به دانشگاه الزهرا محدود نمی‌شود.

جمالی در ادامه با اشاره به دلایل عدم استفاده حداکثر دانشگاه‌ها از ظرفیت پذیرش استعداد درخشان گفت: از جمله دلایل عدم وجود متقاضی این است که قوانین، مقررات و شرایط استعداد درخشان افراد و داوطلبان کمتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین داوطلبان استعداد درخشان ممکن است به چند دانشگاه درخواست دهند و در صورت قبولی، برترین دانشگاه‌ها را انتخاب می‌کنند. علاوه بر آن، تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا باعث می‌شود نیمی از داوطلبان خارج از محدوده پذیرش دانشگاه الزهرا باشند (آقایان) و در خصوص باقی داوطلبان (خانم‌ها) احتمال اینکه دانشگاه الزهرا در اولویت‌های اول آنها باشد، کمتر دیده می‌شود.

طی نشستی میان رییسدانشگاه آزاد اسلامی و معاون آموزشی وزارت علوم ،تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی منتفی شددانشگاه آزاد اسلامی برای دکتری سال گذشته یکبار اعلام تکمیل ظرفیت نمود و حدود 45 هزار دانشجوی دکتری جذب شدند.

🔴 سال گذشته ظرفیت پذیرش دولتی در دکتری ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر بود که امسال حدود ۱۴ هزار نفر ظرفیت پیش بینی شده است.

در همین راستا پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید (اینفوگرافیک آمار ثبت نام کنندگان در آزمون دکتری از سال 1390 تا 1397)

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

در همین راستا پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید (اینفوگرافیک تحلیل آماری کنکور دکتری سالهای 94-95-96)

معاون فنی و آماری سازمان سنجش با بیان اینکه در حال حاضر پذیرش استعداد درخشان در آزمون سراسری به ثبات رسیده است، ادامه داد: با توجه به اینکه به موضوع هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش به صورت جدی پرداخته نشده، عموم داوطلبان استعداد درخشان به سمت گروه تجربی و در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متمایل هستند و این مساله باعث می‌شود ظرفیت دیگر رشته‌ها و گروه‌ها خالی باقی بماند و مورد غفلت قرار گیرد.

جمالی همچنین در خصوص مقطع ارشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ورودی آموزش عالی در سنوات گذشته در کنکور سراسری کاهش یافته، مشکلاتی که بازار کار برای فارغ التحصیلان ایجاد کرده، باعث شده تا ورود به تحصیلات تکمیلی کاهش پیدا کند. البته این روند قابل پیش بینی و در حال ادامه یافتن است. از سال ۶۸ تا ۹۳ تقاضای تحصیلات تکمیلی روندی صعودی داشته و تا حدود ۸۷۰ هزار نفر هم رسید. اما از سال ۹۳ تا ۹۹ تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی به یک دوم کاهش یافته است، این در حالی است که عرضه آموزش عالی روند صعودی داشته است. به عبارت دیگر در ۴۸ درصد رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تعداد متقاضیان از تعداد ظرفیت رشته‌ها کمتر است.

دکتر امیررضا شاهانی با طرح این سوال که «هدف از ایجاد دانشگاه چیست و دانشگاه از دیدگاه مسئولین کشور دارای چه کارکردهایی است؟»

اظهار کرد: این سوالات اساسی و کلیدی است که باید به آن پاسخ درست و منطقی داد.

مطالعه مطالب زیر توصیه میشود:

 

حذف تکمیل ظرفیت در آزمون دکتری

 

استراتژی وزارت علوم : اشتغال زایی فارغ التحصیلان دکتری

 

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثابت ببری
میهمان
ثابت ببری
6 آذر ، 1397

خواهش میکنم تکمیل ظرفیت راحذف کنید

نازنین
میهمان
نازنین
5 آذر ، 1397

باید ارزش دکتری حفظ بشه ، دانشجوی دکتری که بلد نباشه از روی کتاب بخواند به چه دردی می خورد؟؟من دانشجوی این شکل خیلی سراغ دارم

رحمتی امیر کلا
میهمان
رحمتی امیر کلا
5 آذر ، 1397

در رشت با چشم خودم دیدم 150 نفر اومدن و شیراز هم بالای 70 نفر تربیت مدرس هم حدودا 30 نفر و امیر کبیر برای 2 نفر 39 نفر اومدن حال سوال بنده این است چرا بند حدف تکمیل ظرفیت در دفترچه دارد اجرا می شود که ظلم عینی است

حقوق بین الملل
میهمان
حقوق بین الملل
5 آذر ، 1397

چرا این قدر متن مبهمه، از یک طرف میگن تکمیل ظرفیت نداریم، از یه طرف گفته پذیرش فقط مهر و بهمن، خب بهمن مگه از طریق همون تکمیل ظرفیت نیست؟ چرا این قدر اذیت می کنن

رها
میهمان
رها
5 آذر ، 1397

وقتی کسی بدونه دیگه تکمیل ظرفیتی در کار نیست صندلیی خالی نمیمونه! درضمن ظرفیت دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه اونقدر پایین هست که میشه اصلا در نظر نگرفت

محمد جواد
میهمان
محمد جواد
5 آذر ، 1397

البته شما نیمه پر لیوان رو هم ببینید، شاید با این کار میخوان یه کاری کنن که بحث درآمد زایی دانشگاه ها از برگزاری مصاحبه مجدد در تکمیل ظرفیت حذف بشه و از طرف دیگه تراز دعوت به مصاحبه مرحله اول هم پایین تر بیاد تا پر بشه ظرفیت دانشگاه ها، شما سالهای قبل رو هم ببینید بعضی دانشگاه ها علی رغم مراجعین زیاد در مصاحبه مرحله اول هیچ کسی رو قبول نکردن تا بره برای تکمیل ظرفیت و دوباره هزینه گرفتن و ….

ثریا
میهمان
ثریا
5 آذر ، 1397

کسی خبر داره پشت پرده چه خبره!!
چرا اینجوری میکنید؟؟!

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x