کد خبر: 5552

تاریخ بروزرسانی : 1402/09/05

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

منابع آزمون دکتری

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

در این نوشته به بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه می پردازیم ؛ رشته فلسفه یک رشته آموزشی است که کلیه پرسش‌های بنیادی انسان را نسبت به مسائل وجود، هستی، جهان پیرامون انسان و حقیقت انسان بررسی می‌کند.

 آینده شغلی و بازار کار

فارغ‌التحصیل فلسفه از نظر شغلی یا باید:

🟩 به عنوان استاد یا معلم فلسفه به تدریس فلسفه بپردازد.

🟩 در مراکز پژوهشی مثل دایره‌المعارف‌ها و پژوهشگاه علوم‌انسانی فعالیت کند.

یعنی با این که بنیادهای تمام علوم انسانی بر اساس تفکر فلسفی است و علوم دیگر از آنجا شروع میکنند که فلسفه کارش را تمام کرده است و به عبارت دیگر هر انسانی پاسخ به پرسش های اصلی خویش را که مربوط به ماهیت زندگی، دلیل فعالیت و ادامه حیات و اخلاقی بودن یا نبودن اعمال مختلف است ، در فلسفه باید پیدا کند ، اما به نیازهای ابتدایی فارغ التحصیلان این رشته توجهی نمیشود و فارغ التحصیلان این رشته با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

برای پیشرفت و موفقیت در این رشته، آشنایی کامل به زبان انگلیسی و یا آلمانی برای دانشجویان فلسفه‌ی غرب و آشنایی به زبان عربی برای دانشجویان فلسفه‌ی اسلامی ضروری است.
آموزش فلسفه در ارتقاء سطح فکری افراد جامعه بسیار مؤثر است و پیشرفت هر جامعه نیازمند افرادی است که اهل تفکر و انتقاد باشند، اما متأسفانه این رشته با همه‌ی اهمیتش در جامعه‌ی انسانی، در کشور ما مورد بی‌توجهی مسؤلان واقع شده‌است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته معمولاً بعد از اتمام تحصیل، در زمینه‌ی اشتغال با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند و مجبور می‌شوند تا در زمینه‌های غیرمرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود مشغول به فعالیت شوند؛ در حالی‌که فارغ‌التحصیلان فلسفه می‌توانند در زمینه‌های تدریس، و یا در مراکز پژوهشی (مانند پژوهشگاه علوم انسانی)، مؤسسات و مراکز خصوصی آموزشی و فرهنگی، دفاتر روزنامه و مجلات فرهنگی و … مشغول به‌کار شوند.
دانشجویان فلسفه در مقاطع بالاتر می‌توانند گرایش‌های مختلفی مانند (غرب، اسلامی، منطق، اخلاق، هنر و …) را انتخاب کرده و به ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا بپردازنند که این گرایش‌ها با توجه به علایق شخصی و پرسش‌هایی که ذهن فرد را مشغول کرده، متفاوت می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر پرسش‌های ذهنی فردی مربوط به ارزش‌های اخلاقی و مبادی ارزش‌های اخلاقی می‌شود، او به سمت گرایش «فلسفه‌ی اخلاق» متمایل می‌شود و وقتی پرسش‌های فرد مربوط به ارزش‌های دینی و معنوی باشد، فرد به سراغ «فلسفه‌ی دین» می‌رود، یا وقتی علایق فردی به سمت درک هنر و چرایی آن باشد، به سمت «فلسفه‌ی هنر» می‌رود و …

 

 سرفصل های آزمون دکتری فلسفه

www.phdphd.org

هرآنچه درباره دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )
لازم است بدانید :

اطلاعیه های دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

جدیدترین آیین نامه دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان )

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها در سال تحصیلی 1403 -1402

کسب حداکثر امتیاز مصاحبه دکتری

چگونه در مصاحبه دکتری پذیرفته شویم؟ ؛ کارگاه آموزش و مشاوره

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x