کد خبر: 5326

تاریخ بروزرسانی : 1402/12/10

آینده شغلی دکتری علوم پایه چه خواهد بود؟

منابع آزمون دکتری

آینده شغلی دکتری علوم پایه چه خواهد بود؟

آینده شغلی دکتری علوم پایه چه خواهد بود؟

در این مطلب به آینده شغلی دکتری علوم پایه می پردازیم ؛ برای انتخاب رشته دانشگاه بسیاری از افراد به آینده شغلی و بدست آوردن کار پس از پایان تحصیلات می‌اندیشند.
در علوم تجربی رشته‌های زیست شناسی، شیمی، مهندسی ، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی آب و خاک، مهندسی مدیریت آبادانی روستا و در رشته‌ی ریاضی و فنی نیز به رشته‌های کاردانی اختصاص دارد.

نکات مهم در رزومه نویسی گروه علوم پایه

رشته‌ی دانشگاهی خود را براساس موقعیت اجتماعی آن کار انتخاب می‌کنند قطعا این انتخاب، انتخاب مطلوبی نیست و داوطلب نمی‌تواند رشته علمی خوبی داشته باشد. دانشجو   باید بر اساس علاقه و کسب شغل مناسب در دانشگاه‌های برتر فعالیت داشته باشد.
نکته ای که کارشناسان و فارغ التحصیلان علوم پایه را نگران میکند تجربی بودن رشته و بازار کار متوسط تری است که وجود دارد .
این رشته و زیر گروه هایش به خاطر شرایط خاصی که دارا است و اکثر قشر گروه ها نهایتا با داشتن مدرک دکترا به تدریس رو می آورند میتوان گفت : پر دغدغه ترین گروه تحصیلی پایه خواهد بود.
برخی از اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی معتقدند، سیاست‌گذاری‌ها هم علیه ریاضی‌خوانده‌ها عمل کرده است. در سال‌های گذشته، یکی از جدی‌ترین مقاصد شغلی برای بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان ریاضیات، تدریس ریاضی در مدارس بود؛ اما حالا آموزش و پرورش نیاز خود به معلم ریاضی را از دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی رفع می‌کند.
دکتر زهرا گویا، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز معتقد است، یک فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد ریاضی درحال حاضر سردرگم است که کجا دنبال شغل بگردد. عده‌ای از دانش‌آموختگان ریاضی یا در بانک‌ها استخدام می‌شوند یا وارد تدریس خصوصی ریاضی می‌شوند یا در مدارس ویژه، در واقع به بیگاری گرفته می‌شوند! البته بیگاری را از لحاظ مالی نمی‌گویم، اما وقتی شما اختیار کار خود را نداری و هر چه که مدرسه می‌گوید را باید اجرا ‌کنی، از نظر من بیگاری محسوب می‌شود.
دکتر گویا، دبیری ریاضی را یکی از بهترین مشاغل برای دانش‌آموختگان ریاضی می‌داند: «یکی از پرکاربردترین مشاغل برای کسانی که لیسانس ریاضی داشتند، دبیری ریاضی بود که ما در این مورد، در اواخر دهه هفتاد شمسی به نقطه‌ای رسیدیم که در دنیا مثال‌زدنی بودیم و تقریباً رقیبی در جهان نداشتیم. من همیشه به این می‌بالیدم که در ایران، به تعداد مورد نیاز، معلم ریاضی زن در مدارس‌مان داریم و این امتیازی برای ما بود که افرادی که ریاضی را خوب خوانده‌اند، برای معلمی تربیت کنیم. اما فرصت دبیری ریاضی از فارغ‌التحصیلان ریاضی گرفته شده و متقاضیان، فقط باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد حرفه دبیری شوند. دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه نوپا است که با طرح و برنامه‌اش، نمی‌تواند جایگزین یک دانشگاه جاافتاده در تربیت پایه‌ای یک دانشجوی ریاضی باشد. این دانشگاه می‌توانست به خوبی با کمک دانشگاه‌های دیگر، ریاضیات دانشگاهی افراد را قوی کند و با کمک دانشگاه‌ها، معلم تربیت کند و دوره‌های تربیت معلمی دو ساله و انواع کاوروزی‌ها را تدارک ببیند. هیچ دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند چند درس علوم تربیتی و روش تدریسی ارائه دهد و بگوید معلم تربیت کرده است. تربیت معلم ریاضی با تربیت معلم علوم یا زبان فرق دارد. تحقیقات بسیاری هم پشتیبان این ادعا هستند که این آموزش‌ها متفاوت است و نمی‌شود آموزش‌ معلمان هر حوزه یا موضوع درسی را از خود آن حوزه، جدا کنید. یعنی نمی‌شود ریاضی، جدا از آموزش ریاضی باشد.»

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x