کد خبر: 6001

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/09

بازار کار و آینده شغلی رشته مکانیک چگونه خواهد بود ؟

منابع آزمون دکتری

بازار کار و آینده شغلی رشته مکانیک چگونه خواهد بود ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته مکانیک چگونه خواهد بود ؟

در این مطلب به بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته مکانیک می پردازیم ؛ رشته مکانیک ، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.
رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.
در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد.

اینفوگرافیک 10 رشته برتر مهندسی بر حسب اولویت بازار کار و آینده شغلی

«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند.


به طور کلی محاسبات فنی، طراحی، تهیه نقشه، روش‌های تولید، ساخت قطعات مختلف، آزمایش ماشین‌آلات مختلف، محاسبه و ساخت خودروها، قطارها، هواپیماها، ساخت و طراحی دستگاه‌های فاضلاب، گرم کننده‌های ساختمان، موتورهای احتراق، فناوری لیزر و … ساخت تمامی تاسیسات صنعتی در دنیا از جمله مهارت‌های مهندسان مکانیک می باشد.

وظایف یک مهندس مکانیک

طراحی قطعات مختلف یا مهندسی معکوس برای یک قطعه، فرایندهای ساخت و تولید، فرایندهای طراحی تجهیزات مختلف مانند مخازن تحت فشار، تعمیرات و نگهداری قطعات و بازاریابی از جمله وظایف مهندسان مکانیک می‌باشد.

مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟
فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به آشنایی با دروس دینامیک و استاتیک دانش فیزیک خیلی خوبی کسب خواهند کرد. همچنین در طی دوران تحصیل با نرم‌افزارهای مهمی مانند متلب، اتوکد، سیمولینک، سالیدورک و … آشنا خواهند شد. توانایی حل مساله، دید مهندسی، مدلسازی سیستم و طراحی وسیله‌ی مهندسی از دیگر مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب خواهند کرد.

 www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جمشیدی
میهمان
جمشیدی
9 دی ، 1402

من معتقدم که در کشورهای در حال توسعه مانند ایران به دلیل پیشرفت صنعت، نیاز به فرایندهای طراحی و ساخت وجود دارد که در حیطه مهندسی مکانیک است. در صنایع پتروشیمی، صنایع نظامی، صنایع فولاد و … به مهندسان مکانیک نیاز دارند. هر چه کشور بیشتر به سمت توسعه برود، بازار کار بهبود می‌یابد، البته در چند سال اخیر به دلیل کاهش در تولید٬ بازار کار این رشته کاهش یافته است.

غفوری
میهمان
غفوری
9 دی ، 1402

در کارهای دفتری مانند طراحی تفاوتی میان خانم‌ها و آقایان وجود ندارد. در فعالیت‌های کارخانه‌ای و صنعت ساخت بیشتر آقایان فعال هستند اما خانم‌ها نیز در این زمینه فعالیت دارند. این موضوع بیشتر به روحیه‌ی افراد بستگی دارد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x