کد خبر: 4044

تاریخ بروزرسانی : 1398/02/31

سرفصل های درس انتقال،انتشار و مدل سازی آلاینده ها

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی: انتقال،انتشار و مدل سازی آلاینده ها

———————————————-

فهرست:

فصل اول : مواد زائد جامد

فصل دوم : حمل و نقل

فصل سوم: بازيافت

فصل چهارم: دفن بهداشتي و دفع

فصل پنجم: مدیریت مواد زائد شهری

بخشی از بسته درسی آلودگی مواد زائد جامد و روش های کنترل آن:

فصل اول :مواد زائد جامد

مواد زائد جامد عبارتند از تمام مواد زائد حاصل از فعاليتهاي انسان و حيوان  که معمولاً جامد بوده و غير قابل استفاده مي‌باشد. مواد زائد جامد مي‌تواند شامل دور ريزهاي کاملاً ناهمگون و نسبتاً همگون صنعتي، کشاورزي و معدني باشد. درمناطق شهري، تجمع زباله نتيجه مستقيم زندگي است. لذا در آمريکا در 1976 مبلغ 3 تا 4 ميليارد دلار به فعاليتهاي مديريت مواد زائد جامد اختصاص داده شده است.

در زمانهاي اوليه، دفع مواد زائد شکل خاصي را ايجاد نمي‌کرد، زيرا که جمعيت خيلي کم و زمين بسيار زيادي قابل دسترس بود. امروزه برعکس تراکم جمعيت در روي زمين بسيار بالا است و ما نیاز به صحبت از بازيابي مواد و انرژي از مواد زائد جامد داریم.

ظهور تکنولوژي بعد از انقلاب صنعتي اروپا، حاوي فوائد زيادي بوده است. همراه با اين فوائد مشکل دفع مواد زائد حاصل نيز، به وجود آمده است. شکل 1ـ1 چگونگي تشکيل مواد زائد جامد را در يک جامعه صنعتي نشان مي‌دهند. درست در شروع پروسه يعني در معدن، مواد دور ريز توليد مي‌شود.

بعد از آن مواد زائد جامد توليد شده به عنوان مواد خام در هر مرحله به کالا تبديل خواهند شد. از اين شکل مشخص است که يکي از بهترين راه هاي کاهش مواد زائد جامد، عبارتست از مصرف کم مواد خام و بازيابي مجدد مواد زائد.

کميت و اندازه مواد زائد :

هر کسی با مواد زائد خصوصاً مواد حاصل از جوامع مسکوني مثل مواد غذايي، زباله، اتومبيل‌هاي اسقاطي، زباله‌هاي اسقاطي و حاصل از تخريب، خاکروبه خيابانها و آشغال‌هاي باغچه آشنايي دارد، هر چند بخش اعظم زباله از منابع کشاورزي، صنايع و معادن حاصل مي‌شود.

کميت مواد زائد جامد حاصل براي هر نفر به عوامل مختلف از جمله: نوع جامعه، سطح زندگي، فصول، بارندگي وآب و هوا، نوع غذا، فرهنگ و آداب و رسوم، در دسترس بودن مواد اوليه و قيمت آنها، نوع فعاليتهای معادن اقتصادي، عادات اجتماعي، پراکنش جمعيت و بازيابي مجدد بستگي دارد.

با توجه به توليد سرانه در گذشته و حال و روند تغييرات آن و با توجه به رشد سالانه فرضي جمعيت براساس برنامه مشخص و نوع تغييرات مصرف و دفع محصولات و با در نظر گرفتن تغييرات احتمالي فاکتورهاي موثر در توليد مواد زائد جامد مي‌توان توليد سرانه را براي آينده پيش بيني کرد. با اين که فاکتورهاي زيادي در پيش بيني موثر هستند ولي بايد يک محدوده‌اي را مشخص کرد. تخمين زباله توليدي در طراحي سيستم‌هاي زباله امري ضروري است زيرا مهندس طراح براي تبيين اقتصادي طرح بايد سيستم‌ها را براي يک دوره 15 ساله عمر مفيد طراحي ‌کند.

مديريت مواد زائد جامد :

مديريت مواد زائد جامد عبارتست از يک مجموعه مقررات منسجم و سيستماتيک راجع به کنترل توليد، ذخيره، جمع آوري، حمل و نقل، پروسه و دفع مواد زائد جامد، منطبق بر بهترين اصول بهداشت عمومي، اقتصاد، حفاظت از منابع، زيبا شناختي و ساير ملزومات زيست محيطي و آنچه براي  عموم مورد توجه است.

روش‌هاي اولیه دفع :

مهمترين روش‌هاي شناخته شده دفع نهايي مواد زائد جامد در اين قرن عبارت بودند از:

1ـ ريختن در زمين

2ـ ريختن در آب

3ـ شخم زدن و مخلوط کردن در خاک

4ـ تغذيه حيوانات اهلي

5ـ تقليل

6ـ سوزاندن يا خاکستر سازي

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x