کد خبر: 3160

تاریخ بروزرسانی : 1401/08/13

سرفصل های درس جامعه شناسی جنسیت

منابع آزمون دکتری

درس جامعه شناسی جنسیت

نام بسته درسی : درس جامعه شناسی جنسیت

———————————————

فهرست:

💎 تفاوت های جنسیتی

💎 جنسیت و زیست شناسی: تفاوت های طبیعی

💎 اجتماعی شدن جنسیتی

💎 برساختن اجتماعی جنسیت و جنس

💎 نظریه های نابرابری جنسیتی

💎 رویکردهای کارکردگرا

💎 رویکردهای فمینیستی

💎 زنانگی، مردانگی و روابط جنسیتی

💎 نظم جنسیتی

💎 سلسه مراتب جنسیتی

💎 دگرگونی مردانگی

💎 جرم و جنایت

💎 گرایش جنسی انسان

💎 زیست شناسی و رفتار جنسی

💎 عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتار جنسی

💎 گرایش های جنسی در فرهنگ غرب

💎 همجنس خواهی

💎 همجنس خواهی در فرهنگ غربی

💎 لزبینسم

💎 ایستارها در قبال همجنس خواهی

💎 روسپیگری کودکان و «صنعت سکس» جهانی

💎 تبیین روسپیگری

💎 جنسیت و جهانی شدن

💎 جنسیت و جرم

💎 جنسیت و سازمان ها

💎 زنان و کار

💎 جنسیت و نابرابری در کار

💎 جامعه شناسی بدن

💎 جنسیت و تحرک اجتماعی

بخشی از بسته درسی جامعه شناسی جنسیت

درس جامعه شناسی جنسیت

جنسیت و گرایش جنسی

مرد بودن چیست؟ زن بودن چیست؟ شاید تصور کنید که مرد یا زن بودن در نهایت به جنس پیکر فیزیکی ما که با آن به دنیا می آییم مربوط می شود. اما همچون بسیاری از پرسش های دیگری که مورد علاقۀ جامعه شناسان است، ماهیت مردانگی و زنانگی به این آسانی ها قابل تعریف و طبقه بندی نیست. برای مثال، بعضی از مردم عقیده دارند که در جنسیت مادرزادی آن ها اشتباهی پیش آمده است و تلاش می کنند با تغییر جنسیت خویش این اشتباه را «تصحیح کنند».

داستان جانین نیوهَم و دیوید ویلیس مانند داستان بسیاری از تغییر جنس دادگانی است که تحت عمل جراحی تغییر جنسی قرار گرفته اند تا همان کسانی شوند که خود درست می پندارند. چیزی که این مورد خاص را در خور توجه می سازد این است که آن ها اولین زوج تغییر جنس داده ای بودند که در بریتانیا با هم ازدواج کردند.

جانین به هنگام تولد پسر بود، اما از همان سنین خردسالی احساسات مغشوش میل به دختر بودن را تجربه می کرد. هر سال که می گذشت او بیشتر و بیشتر با بدن خود بیگانه می شد. او ازدواج کرد و پدر دو کودک شد، اما احساس به دام افتادن در یک پیکر اشتباهی، دست از سر او برنداشت. دیوید به هنگام تولد دختر بود، اما دورۀ کودکی اش را با این احساس ژرف درونی گذراند که مرد است. وی می گوید، این گیجی و سردرگمی چنان شدید بود که گاهی آرزو می کرد ای کاش اصلاً بدنی نمی داشت. بالاخره، جانین و دیوید درمان های تغییر جنسیت را در پیش گرفتند، که  دوره ای طولانی همراه با مداوای هورمونی و عمل جراحی بود، تا چیزی را که جانین «اشتباه هولناک طبیعت» می نامد، تصحیح کنند.

معرفی رشته مطالعات زنان

جانین و دیوید یکدیگر را در سازمانی که از حقوق تغییر جنس دادگان دفاع می کرد، ملاقات کردند؛ با گذشت زمان آن ها توانستند رابطۀ پرمعنایی با هم ایجاد کنند. اما وقتی تصمیم گرفتند با ازدواج کردن به زوجیت خود رسمیت بدهند، معلوم شد که طبق قوانین بریتانیا آن ها نمی توانند زن و شوهر یکدیگر شوند چون جنس خود را تغییر داده اند. در بریتانیا برای ازدواج، آن چه در گواهی تولد به عنوان جنس فرد ثبت شده، رسمیت دارد. جانین و دیوید به دانمارک رفتند و آن جا ازدواج کردند. کشوری که در آن، تغییر جنس مانع مراسم سنتی ازدواج نمی شود. هر چند که حکومت بریتانیا اجازۀ تغییر و تعویض اکثر اسناد و مدارک هویتی را در صورت تغییر جنسیت صادر می کند، اما  این مجوز شامل حال گواهی تولد نمی شود، یعنی سندی که برای تایید حقوقی این منزلت تغییر یافتۀ افراد، بسیار اهمیت دارد. بسیاری از تغییر جنس دادگان این امر را نقض اساسی حقوق بشر می دانند.

این فکر که شخصی «مذکر» بوده است می تواند «مؤنث» شود، اکثر ما را برمی آشوبد چون تفاوت های جنسی نفوذ و تاثیر فوق العاده ای در زندگی ما دارد. معمولاً ما حتی به این تفاوت ها توجه هم نمی کنیم- دقیقاً به همین دلیل که همه جا حضور و اهمیت دارند. این تفاوت های جنسی از همان بدو تولد در ما ریشه می دوانند. درک و تلقی های ما از هویت جنسیتی، و نیز ایستارهای جنسی و گرایش های مربوط به آن ها، آن قدر زود در ما شکل می گیرد که در بزرگسالی آن ها را بدیهی می انگاریم. ولی جنسیت چیزی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد؛ همۀ ما، به قول بعضی از جامعه شناسان، در کنش های متقابل روزانه مان با دیگران، به «جنسیت فعلیت می بخشیم». تغییر جنس دادگانی مثل جانین و دیوید، پس از تغییر هویت شان، باید بیاموزند که در زندگی روزمره چگونه به جنسیت تازۀ خود فعلیت ببخشند. از لحن صدا تا اداها و حرکات، تا هنجارهای رفتاری، همۀ جنبه های موجودیت ما جنسیتی هستند. ما جنسیت را طی هزاران کنش کوچک روزمره، به صورت اجتماعی بازتولید می کنیم؛ یعنی می سازیم و بازسازی می کنیم.

داستان جانین و دیوید اشاره ای است به یکی از مباحث بسیار داغ و پرمناقشه در جامعه شناسی جنسیت و گرایش جنسی. دانش پژوهان و صاحب نظران این مبحث بر این اساس دسته بندی می شوند که تا چه حد معتقدند که ویژگی های زیستی مادرزادی بر هویت های جنسیتی و فعالیت های جنسی ما تاثیر پابرجا و دائمی دارند.  در این بسته درسی، به مطالعۀ ماهیت رفتار جنسی بشر، و نیز تحلیل منش پیچیدۀ مناسبات جنسی- الگوی روابط جنسی انسان- و تفاوت های جنسی خواهیم پرداخت. زندگی جنسی در جوامع مدرن، مثل دیگر جنبه های زندگی اجتماعی، دستخوش تغییرات مهمی شده است که بر زندگی عاطفی اکثر ما تاثیر می گذارد.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x