کد خبر: 55741

تاریخ بروزرسانی : 1399/01/17

آیا در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهم؟

منابع آزمون دکتری

آیا در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهم؟

 

این سوال یکی از رایج ترین سوالاتی است که همه ی ما بارها و بارها با آن مواجه شده ایم. در این مقاله قصد داریم با پرداختن به این موضوع به یک نتیجه کلی در رابطه با ادامه تحصیل برسیم. مسلما ثبت نام دکتری یک مسئله کاملا شخصی است و هر داوطلب دلایل خاصی را برای شرکت در آزمون دکتری در ذهن دارد. از این رو افرادی به ثبت نام دکتری اقدام می نمایند که علاقه شدیدی به ادامه تحصیل داشته باشند. حال به بررسی دلایل شرکت در آزمون دکتری می پردازیم.

آیا تحصیلات هر فرد براساس برنامه ریزی صورت گرفته است؟

این باعث تاسف است که افراد مهم ترین و  سرنوشت  ساز ترین  انتخاب های  خود را بر پایه ی حرف مردم و چشم و هم چشمی قرار می دهند. از جمله مهم ترین این انتخاب ها می توان به ثبت نام دکتری و ادامه تحصیل اشاره کرد. متاسفانه نقش خانواده ها در تصمیم گیری فرزندانشان به قدری پررنگ است که می توان گفت بسیاری از داوطلبان حتی علاقه ای به رشته ی تحصیلی انتخابی خود ندارند. قدرت انتخاب را از فرزندانتان سلب نکنید. یکی از شروط موفقیت در نتایج آزمون دکتری و مصاحبه دکتری میزان علاقه داوطلب به رشته ی تحصیلی انتخابی می باشد.

اضافه شدن پیشوند دکتر!

اگر دلیل شما هم برای شرکت در آزمون دکتری فقط اضافه شدن پیشوند دکتر و به عبارتی کلاس کاری است باید بگویم واقعا متاسفم! مطمئن باشید بعد از مدتی تازه متوجه خواهید شد که چه اشتباهی کرده اید و تحمل این سختی آن هم به خاطر اضافه شدن یک پیشوند هیچی سودی برایتان نخواهد داشت.

به خاطر علایق شخصی خانواده!

ثبت نام دکتری آن هم فقط بخاطر علایق خانواده و بدون در نظر گرفتن علایق شخصی فرد واقعا جای تامل دارد. آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چه می خواهید؟ باید بگویم پاسخ منفی است. داوطلبی که استدلالش از ثبت نام دکتری این چنین باشد در واقع هیچ گونه نقش و اختیاری برای ساخت آینده خود ندارد. داوطلب عزیز اجازه ندهید احساسات دیگران شما را مجبور به کاری کند که قلبا به انجام آن ایمان ندارید. بهتر است منطق را جایگزین احساسات کنیم و اجازه دهیم خود داوطلب تصمیم گیرنده نهایی باشد البته تصمیمی که بر پایه ی عقل است نه احساسات و استدلال های غلط.

تاثیر تغییر رشته و جذب هیئت علمی

می خواهم عضوی از هیئت علمی دانشگاه باشم!

همه ی ما می دانیم که امروزه قبولی در دانشگاه ها به سختی گذشته نیست و هر ساله تعداد زیادی از افراد با مدرک دکتری فارغ التحصیل می شوند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که هیچ گونه تعادلی در تعداد افراد فارغ التحصیل و متقاضیان هیئت علمی وجود ندارد و این هیچ نشانه خوبی از علاقه ی شما برای عضویت در هیئت علمی دانشگاهی را بیان نمی کند. در حقیقت هیئت علمی شدن در شرایط کنونی امری محال بحساب می آید.

باید پشت سرهم و بدون فاصله ادامه تحصیل داد!

با این استدلال کاملا مخالفم. همه ی داوطلبان آزمون دکتری افرادی نیستند که پشت سرهم بعد از اتمام یک مقطع تحصیلی وارد مقطع تحصیلی جدیدی شده باشند. بعبارتی ممکن است یک فرد بعد از به پایان رسیدن دوران کارشناسی ارشد بعد از 5 سال به خواندن منابع دکتری و سرفصل های آزمون دکتری گرایش پیدا کند. بنابراین از نظر من این فقط توجیهی است که افراد برای گول زدن خود به کار می گیرند و تمایلی به نجات خود از بلاتکلیفی ندارند.

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

فقط قصد ادامه تحصیل دارم!

گاهی اوقات افراد برای فرار از بسیاری از واقعیت ها به ثبت نام دکتری اقدام می نمایند. به خودتان دروغ نگویید و با واقعیت ها کنار بیایید. وقتی شما نتوانید حتی با مدرک کارشناسی ارشد مهارتی را کسب کنید که در ازای آن درآمدی داشته باشید پس ادامه تحصیل و تلف کردن عمر برای آمادگی برای آزمون دکتری چه سودی به دنبال خواهد داشت!. توصیه می شود کمی بازار کار رشته ی تحصیلی تان را بررسی کنید و بعد به فکر ثبت نام دکتری باشید.(بازار کار و آینده شغلی همه رشته ها)

به خاطر فرار از سربازی!

دیر یا زود چه فرقی می کند بالاخره باید از این دوران اجباری گذر کنید. البته می دانم گفتنش آسان تر از انجامش است. داوطلب عزیز، شاید با ثبت نام دکتری و با کسب نتایج عالی در آزمون دکتری خوب بتوانید 4 سال دیگر جهت فرار از سربازی برای خود وقت بخرید اما آیا با گذر زمان فرقی در رفتن یا نرفتن شما به سربازی حاصل می شود؟ خیر. این باید به نباید تبدیل نمی شود و هیچ راهی برای گریختن از آن وجود ندارد. توصیه می کنم در طی این دو سال حتما یک مهارتی را یاد بگیرید.

می خواهم به یک پژوهشگر علمی تبدیل شوم!

تا به این جا هیچ یکی از استدلال ها جهت ثبت نام دکتری منطقی و درست نبود. اما مبدل شدن به یک پژوهشگر علمی می تواند بهترین دلیل برای شرکت در آزمون دکتری باشد. داوطلبان عزیز که مصمم به ادامه تحصیل هستید حتما قبل از ثبت نام دکتری نسبت به رشته ی تحصیلی و کارهای پژوهشی دانشگاه مد نظر خود بررسی های لازم را انجام دهید چرا که روال پژوهشی در بسیاری از دانشگاه ها تغییر کرده و یا مانند قبل با همان انگیزه قبلی دنبال نمی شود. اگر قصد دارید در مسیر دانش گام بردارید پس بهتر است تمام گزینه های پیش رو خود را بررسی نمایید.

سخن آخر

ترغیب تمام افراد برای قرار گرفتن در یک سطح اجتماعی یکی از بزرگ ترین اشتباهات یک جامعه است. ما در یک جامعه فقط به دکتر و مهندس نیاز نداریم بلکه تمام مشاغل به نوبه ی خود از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. گاهی اوقات برخی افراد با تصور اینکه چون درجه علمی بالایی دارند پس می توانند بهترین شغل و درآمد را داشته باشند وارد بازار کار می شوند. باید بگویم اگر با این دیدگاه به دکتری هستید سخت در اشتباهید. داشتن مدرک بدون یادگیری مهارت، کارایی چندانی ندارد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x