کد خبر: 72565

تاریخ بروزرسانی : 1403/01/25

موافقت رهبر انقلاب با اعطای ۵۰۰ امریه سربازی به دانشجویان پسادکتری

منابع آزمون دکتری

موافقت رهبر انقلاب با اعطای ۵۰۰ امریه سربازی به دانشجویان پسادکتری

موافقت رهبر انقلاب با اعطای ۵۰۰ امریه سربازی به دانشجویان پسادکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور در دانشگاه یزد گفت: با درخواست وزارت علوم و موافقت مقام معظم رهبری، مقرر شد ۵۰۰ سهمیه امریه سربازی برای دانشجویان دوره پسادکترا در نظر گرفته شود و این موضوع برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد که این امر یک اتفاق خوب در جهت جذب و نگهداشت فارغ‌التحصیلان در راستای استفاده بهینه از ظرفیت جوانان است.

وی افزود: در نشست‌های مناطق ارائه موضوعات خاص منطقه و تجربیات ارزشمند دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. تجربیات موفقی مثل اجرای طرح بورسیه صنعتی که متولی آن دانشگاه یزد بوده است و مانند اینگونه تجربیات را می توان به کل کشور تسری داد.

پذیرش پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شاهد و برنامه مشترک بنیاد ملی نخبگان

صالحی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی پرداخت و سازوکارهایی برای تسریع این امر ارائه کرد. همچنین در زمینه بودجه تامین تجهیزات آزمایشگاهی نیز اتفاقات خوبی رخ داده و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر علوم با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی اعطای پژوهانه جامع وزارت علوم در تمامی هیات امناهای دانشگاه‌های کشور گفت: در بودجه تفصیلی سال ۱۴۰۳، در سازمان برنامه و بودجه، سهم پژوهش زیر ۱۵ درصد مصوب نخواهد شد. با اجرایی شدن این آیین‌نامه در سال آینده، سهم پژوهانه دانشگاه‌ها دو تا سه برابر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث امریه سربازی به دانشجویان پسادکتری و «پست داک» (پسادکترا)، از تجربه موفق این دوره در کشورهای توسعه یافته سخن گفت و افزود: پژوهش‌های دنیا حول محور پسادکترا می‌چرخد، به عبارتی ۹۰ درصد پژوهش‌های دنیا در دست پسادکترا است.

اعلام نتایج بررسی پرونده متقاضیان پسادکتری دانشگاه سمنان

معاون وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه پسادکترا تحقیقاتی کاربردی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: ۴ نوع پست داک (پسادکترا)‌، بنیادی، طرح‌های ارتباط با صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی در این سامانه وجود دارد که به تصویب شورای عتف رسیده است.

صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیین‌نامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب تاکید کرد: معاونان پژوهش و فناوری موظف هستند این آیین‌نامه را جدی بگیرند و به اعضای هیات علمی در این زمینه آگاهی دهند.

وی بر توسعه و تشکیل کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به منظور پیشگیری و مقابله با تخلفات پژوهشی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید برگزاری کارگروه‌های دانش‌افزایی را به طور جدی دنبال کنند.

مطلب پیشنهادی :  آمار داوطلبان انتخاب رشته کننده 67 هزار نفر

معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین به دلایل سلب اعتبار مقالات علمی اشاره کرد و گفت: ریترکشن (سلب اعتبار از مقالات) به علت ناآگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می شویم. اعضای هیات علمی باید در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

مدارک مورد نیاز متقاضیان جهت ثبت نام قالب حمایتی پسادکتری

جذب امریه سربازی دانشگاه تهران (کارکنان وظیفه)

رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه فناوری محصول پژوهش است و تا پژوهش نباشد فناوری معنایی ندارد گفت:‌ تحولات بسیار خوبی در حوزه پژوهش و فناوری از جمله تجهیز سه آزمایشگاه مرجع و تقویت و تعمیر آزمایشگاه‌های دانشکده‌ها و پردیس‌ها در دانشگاه یزد صورت گرفته است.

عباس کلانتری افزود: در حوزه نشریات یک نشریه از دانشگاه یزد در پایگاه اسکوپوس نمایه‌سازی شده و پنج نشریه در گروه‌بندی الف قرار گرفته که نشان دهنده پویایی حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه است.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۶۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد گفت: اتفاقات خوبی در حوزه فناوری در دانشگاه یزد رخ داده است که از جمله آن می‌توان به استفاده از بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و امضای تفاهم‌نامه با صنعت و معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور ساخت پردیس فناوری دانشگاه یزد اشاره کرد. گفتنی است دانشگاه یزد در انجام این امر جزء اولین دانشگاه‌های کشور بوده است.

رییس دانشگاه یزد اظهار کرد: در راستای امیدآفرینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است دانشگاه یزد اقدامات خوبی در زمینه رفاهی انجام داده است.

فراخوان دوره پسادکتری صنعتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: در این راستا دانشگاه یزد طرح‌های مختلفی از جمله بورسیه شغلی اجرایی کرده و طرح‌های دیگری از جمله طرح پذیرش دانشجو مشترک با همکاری دانشگاه فرهنگیان، طرح بورسیه گردشگری و بورس دوره‌های مشترک با حوزه علمیه را در دست اجرا دارد.

تصویب اعطای کمک مالی برای دوره‌های پسا دکتری

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x