کد خبر: 26018

تاریخ بروزرسانی : 1402/06/02

تفاوت دکتری پژوهش محور با دکتری آموزش محور

منابع آزمون دکتری

تفاوت دکتری پژوهش محور با دکتری آموزش محور

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، هر سال تعداد داوطلبان زیادی با عدم آشنایی نسبت به  دوره های متفاوت دکتری رو به رو هستند. در این نوشته برانیم تا این تفاوت را بررسی نماییم. تفاوتی میان اعتبار مدرک دوره دکترا «آموزشی محور» و «پژوهش محور» نیست. مضاف بر آن دانشجویانی که در شیوه پژوهش محور به تحصیل بپردازند از مزایای استخدامی مترتب بر آن از جمله عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی با رعایت سایر مقررات بهره مند خواهند شد. تفاوت های این دو روش پذیرش دانشجو و روند تحصیلی در  زیر آورده شده است:

1-عموما در دوره های پژوهش محور دانشجو خود بایست هزینه دوره را بپردازد، ولی در دوره های آموزش محور اینطور نیست.

2- دوره پژوهش محور با یک مسئله یعنی همان پژوهش آغاز می شود و پروژه متناسب با آن تعیین و بررسی و مطالعه می شود.

3-تعداد واحدهای درسی در دو دوره نیز متفاوت است.

4-دوره پژوهش محور در مقطع دکتری هشت واحد درسی داشته اما دوره های آموزش محور حدود بیست واحد درسی دارند.

5-در پایان دوره پژوهش محور دانشجو به دفاع از پروژه می پردازند.ولی در دوره های آموزش محور امتحان جامع ملاک ارزیابی است.

6-در دوره پژوهش محور دانشجو به عنوان همکار تحقیقاتی محسوب شده و حق تحقیق دریافت می کند.در دوره آموزش محور دانشجو بعد از انتخاب حق التدریس دریافت می کند.

7-در دوره های عادی یک استاد چند دانشجو دارد.در دوره پژوهش محور چند دانشجو ظرفیت حل یک مسئله را دارند که موجب افزایش تعداد دانشجویان دکتری در پژوهش محور است.

8-یکی دیگر از تفاوتها اینست که تعداد مقالات در دوره پژوهش محور بیشتر از دوره آموزش محور است.

تفاوت دکتری روانشناسی وزارت بهداشت و وزارت علوم

شیوه پذیرش داوطلبان کنکور دکتری در دانشگاه‌ها

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی« سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

تفاوت دکتری پژوهش محور با دکتری آموزش محور

شیوه آموزشی ـ پژوهشی

شیوه آموزشی ـ پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت.

شیوه پژوهش محور

مقطع دکتری تخصصی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود. برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه‌های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می‌شود)  با کارفرمای مشخص (شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی است که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار کرده و تأمین همه هزینه‌های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) را تقبل می‌کند.

مطلب پیشنهادی :  آمار جدید انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری

شیوه استاد محور

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مرتبه استاد و دانشیار که حداقل دارای یکی از عناوین استاد نمونه کشوری، سرآمد آموزشی کشوری، دانشمندان یک درصد و دو درصد جهانی یا یک درصد اعلام شده توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برگزیده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از قبیل فارابی، خوارزمی، رازی و نظایر آن باشند، می‌توانند حداکثر به میزان ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش اعلام شده به صورت مازاد بر ظرفیت، نسبت به پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور اقدام کنند.

داوطلبان در صورت کسب حدنصاب تعیین شده و معرفی برای انجام مرحله دوم آزمون، در هنگام انجام مصاحبه تخصصی در صورت اعلام پذیرش به شیوه استاد محور توسط دانشگاه می‌توانند نسبت به انتخاب استاد راهنما اقدام کنند. پذیرش به شیوه استاد محور پس از طی مراحل و فرایندهای مربوطه و براساس اولویت انتخابی داوطلبان، توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

منظور از کدرشته محل‌های پژوهش محور رشته محل‌هایی از موسسات است که دارای طرح پژوهشی تقاضا محور است و در زمان انتخاب رشته عناوین آنها در این دفترچه درج شده است. منظور از طرحواره، طرح اولیه رساله داوطلبان رشته محل‌های پژوهش محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری بصورت مکتوب ارائه می‌شود.

عنوان یا عناوین طرح پژوهشی مربوط به هر یک از کدرشته محل‌های پژوهش محور به منظور تهیه طرحواره توسط داوطلبان از طریق سایت مؤسسات پذیرنده اعلام خواهد شد. طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۵ سال است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و همچنین انتقال، تغییر رشته و مهمان در هر دو شیوه ممنوع است.

www.phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
6 آذر ، 1398

طرحواره چیه؟

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
25 مهر ، 1398

سلام خسته نباشید
چرا نميتونم عضو بشم و سرفصل ها رو دریافت کنم

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x