کد خبر: 56001

تاریخ بروزرسانی : 1400/04/06

نحوه ثبت نام دکتری بدون آزمون 99 دانشگاه آزاد

منابع آزمون دکتری

انتخاب رشته ۱۸ هزار نفر در آزمون دکتری ۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی

نحوه ثبت نام دکتری بدون آزمون 99 دانشگاه آزاد

به نگارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، ثبت نام بدون آزمون دکتری از جمله روش هایی است که دانشگاه آزاد با جذب دانشجویان علاقمند به واسطه ی آن به تکمیل ظرفیت خود می پردازند. در واقع داوطلبان دکتری می توانند در صورت عدم موفقیت در نتایج آزمون دکتری با داشتن سهمیه استعداد درخشان یا معدل مقطع کارشناسی ارشد بالا در این مهم شرکت نمایند. ثبت نام دکتری بدون آزمون در اصل فرصتی دوباره برای داوطلبان مشمول شرایط است که می توانند با بهره مندی از آن به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند.
دانشگاه آزاد با ابلاغ اطلاعیه ای مبنی بر پذیرش دکتری بدون آزمون داوطلبان مشمول سهمیه استعداد درخشان و ممتاز را برای تحصیل در مقطع دکتری ثبت نام می نماید. بر این اساس داوطلبان مشتاق به تحصیل می توانند بعد از مراجعه به سازمان مرکزی سنجش نسبت به ثبت نام و ارائه مدارک درخواستی برای تحصیل در دکتری بدون آزمون اقدامات لازم را انجام دهند. مسئولان ذی صلاح بعد از بررسی مدارک ارائه شده، از داوطلبان پذیرفته شده جهت مصاحبه دکتری بدون شرکت در آزمون دعوت به عمل می آورد.
داوطلبان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پذیرش دکتری بدون آزمون، دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری 99 را مطالعه و بررسی نمایند. معمولا همزمان با انتخاب رشته داوطلبان دکتری، دانشگاه آزاد اطلاعیه ی پذیرش دکتری بدون آزمون را در سایت سازمان مرکزی سنجش اعلام می کند. پذیرش دکتری بدون آزمون یک فرصت طلایی و منحصر به فرد برای افرادی است که از سهمیه استعداد درخشان برخوردار می باشند. این افراد می توانند با شرکت در دکتری بدون آزمون شانس خود را برای تحصیل در مقاطع بالاتر بیازمایند.
به طور کلی داوطلبان آزمون دکتری می توانند علاوه بر حضور در جلسه کنکور، از فرصت پذیرش دکتری بدون آزمون که هر ساله از طرف دانشگاه آزاد منتشر می شود نیز استفاده نمایند. حال در این مقاله می خواهیم به بررسی جزئیات بیشتری در رابطه با پذیرش دکتری بدون آزمون بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار دهیم پس همراه ما باشید.

مهلت پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد

هم زمان با ارائه دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری، دانشگاه آزاد در قالب یک لیست کلی رشته های دکتری بدون آزمون را نیز منتشر می نمایند. بنابراین برای دکتری بدون آزمون 99 نیز به احتمال زیاد روال مانند گذشته است اما توصیه می کنیم که برای کسب اطلاعات دقیق تر حتما به سایت مرکزی دانشگاه آزاد مراجعه کنید. به طور کلی داوطلبان می توانند در نیمه اول اردیبهشت نسبت به ثبت نام دکتری بدون آزمون اقدامات لازم را انجام دهند.
البته تاکنون زمان دقیق ثبت نام دکتری بدون آزمون 99 از طرف دانشگاه آزاد به طور مستند ابلاغ نشده است بنابراین اعلام زمان انجام شده صرفا بر حسب روال همیشگی بوده است و هیچ اطلاعیه ای مبنی بر زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون در دست نیست. بنابراین داوطلبان باید به طور مکرر سایت دانشگاه آزاد را بررسی کنند تا مبادا این مهلت ثبت نامی خود را از دست بدهند.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

بررسی شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه های آزاد

همان طور که قبلا هم گفته شد فقط داوطلبان مشمول سهمیه استعداد درخشان و افراد ممتاز در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در مقطع دکتری بدون آزمون ثبت نام نمایند. بر این اساس به طور کلی مدارک داوطلبان توسط مسئولان ذی صلاح مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معدل بالا در مقطع کارشناسی ارشد: داوطلبان علاقمند و مشتاق به ادامه تحصیل زمانی می توانند نسبت به ثبت نام دکتری بدون آزمون اقدام کنند که موفق به کسب معدل بالایی در مقطع کارشناسی ارشد شده باشند. بنابراین معدل کل مقطع کارشناسی ارشد برای رشته های انسانی تقریبا حدود 18 و رشته های غیر انسانی به طور تقریبی 17 برآورد شده است. همچنین نتایج حاصل از انتخاب رشته داوطلبان مشمول جهت دکتری بدون آزمون بر حسب میزان ظرفیت دانشگاه، معدل کلی و با توجه به لیست انتخاب رشته داوطلب که طبق اولویت بندی ردیف شده است صورت می گیرد.
نمره نهایی پایان نامه کارشناسی ارشد: داوطلبان تمام رشته های گروه انسانی و رشته های گروه غیر انسانی به منظور پذیرش دکتری بدون آزمون باید توانسته باشند نمره 18.5 را به عنوان معدل نهایی پایان نامه کارشناسی ارشد خود به دست بیاورند.
انتخاب همان رشته مقطع کارشناسی ارشد برای دکتری: یکی از شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون برای داوطلبان مشمول، تحصیل در رشته هم نام مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در مقطع دکتری می باشد. یعنی داوطلب نمی تواند جهت دکتری بدون آزمون رشته ی دیگری را به جز رشته مقطع کارشناسی ارشد خود انتخاب نماید.
مدت زمان کسب مدرک کارشناسی ارشد: داوطلبان جهت شرکت در دکتری بدون آزمون باید حتما مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته خود را در طی 6 ترم کسب کرده باشند.
واحدهای درسی معادل سازی شده: پذیرش دکتری بدون آزمون برای داوطلبانی که دارای واحدهای معادل سازی شده هستند امکان پذیر نمی باشد.

شرایط ثبت ‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد

 

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x