کد خبر: 53831

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/25

خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

منابع آزمون دکتری

ابلاغ شیوه‌نامه پیش‌بینی بودجه سال ۹۸ دانشگاه آزاد

خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

به تحلیل پایگاه خبری آزمون دکتری (Phdphd.org) ، برخلاف دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی – کاربردی و غیردولتی که فاقد خوابگاه هستند و تعهدی برای این موضوع ندارند؛ خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دارای سرای دانشجویی متأهلی است که آن‌ها را با خدماتی متفاوت در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری های دانشگاهی ، «خودکشی یک دانشجو در خوابگاه»، «آتش‌سوزی در خوابگاه»، «مرگ دامن یک دختر را گرفت/ خوابگاه خودگردان تبریز در مظان اتهام»، «دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه شریف تجمع کردند» سر تیتر اخبار خوابگاه‌های کشور است. خوابگاه‌هایی که از نظر کمی و کیفی با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

دانشجویان برای داشتن آینده‌ای روشن از شهر و خانواده خود دور می‌شوند؛ آسایش، آرامش، امنیت و اعتماد دانشجویان و خانواده‌هایشان از مهم‌ترین مؤلفه‌های سراهای دانشجویی و خوابگاه‌های دانشجویی است که همواره یکی از دغدغه‌های اساسی دانشجویان و خانواده‌هایشان در ابتدای هر ترم خوابگاه یا سرای دانشجویی است(چگونه دانشجویان دکتری درآمد زایی میکنند؟).

دانشگاه‌هایی همچون پیام‌نور و علمی – کاربردی خوابگاه ندارند؛ همچنین خوابگاه‌های دانشگاه‌های برتر نیز از قدمت بالایی برخوردارند که خوابگاه‌های این دانشگاه‌ها نیز اغلب فرسوده بوده و تحت شرایط خاصی شامل دانشجویان می‌شود. از طرفی شهریه خوابگاه‌های خودگردان در هر ترم نیز بیش از یک‌میلیون تومان است.

در هیاهو کمبود خوابگاه‌ها و چالش‌های آن، نزدیک به یک سال که آیین‌نامه جامع سرای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و این دانشگاه سرای دانشجویی را برای تحصیل بدون دغدغه با اسکان کم‌هزینه، مطمئن و قانون‌مند زیر نظر دانشگاه فراهم کرده است. واحدهای مرودشت، قائم سره، بروجرد، خرم‌آباد و دانشگاه‌های آزاد اسلامی از استان‌های کرمان، مشهد، قزوین و زنجان و…. دارای خوابگاه و سراهای دانشجویی هستند.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته یا مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی

خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

اسکان پاره‌وقت در سرای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به دو وضعیت تمام‌وقت و پاره‌وقت در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. بسیاری از دانشجویان چند روز در هفته برنامه کلاسی دارند از همین رو نیازی به خوابگاه تمام‌وقت ندارند و موضوع اسکان دائم برای آن‌ها در سرای دانشجویی مطرح نیست، به‌منظور استفاده بهینه از سراهای دانشجویی و ارائه خدمات مناسب‌تر، این دسته از دانشجویان می‌توانند از خدمات اسکان پاره‌وقت در سراهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند.(جزئیات واگذاری خوابگاه دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان مقطع دکتری)

انواع خوابگاه های دانشگاه آزاد

خوابگاه های دانشگاه آزاد به چهار سطح تقسیم بندی می شوند که این دسته بندی به شرح زیر است:

سطح خوابگاهجزئیات
⭐ خوابگاه های سطح یک و دواجاره بها برای اتاق یک و دو نفره 82/500 تومان
برای اتاق سه و چهار نفره 66/000 تومان
اتاق مخصوص پنج و ۶ نفره 57/700 تومان
اتاق مخصوص هفت و هشت نفره 49/500 تومان
اتاق مخصوص بالاتر از 9 نفر 46/200 تومان
⭐ خوابگاه های سطح سهاتاق مخصوص یک و دو نفر 76/700 تومان.
اتاق مخصوص  سه و چهار نفری 61/400 تومان 
اتاق مخصوص  5 و 6 نفری 53/700 تومان
اتاق مخصوص 7 و 8 نفری46/100 تومان
اتاق مخصوص  بالاتر از 9 نفر 38/400 تومان
⭐ خوابگاه های سطح چهاراتاق مخصوص  یک و دو نفر 68/600 تومان
اتاق مخصوص  3 و 4 نفری 54/900 تومان
اتاق مخصوص 5 و 6 نفری 48 هزار تومان

لیست دانشگاه های آزاد اسلامی تهران و آدرس آن ها

هزینه خوابگاه دانشگاه آزاد

هزینه خوابگاه دانشگاه ازاد از ترمی 400 هزارتومان شروع شده و با توجه به امکانات و شهر آن متفاوت است. همچنین خوابگاه به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که همین امر موجب متفاوت شدن هزینه خوابگاه دانشگاه ازاد می شود.
به طور کلی هزینه خوابگاه دانشگاه ازاد به شرح زیر می باشد:
سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۲نوع اتاقاجاره روزشماراجاره ماهانهاجاره ترم کامل
(سطح ۱ و ۲) روزانه – مجردی۱ و ۲ نفره4350130500587250
(سطح ۱ و ۲) روزانه – مجردی۳ و ۴ نفره3480104400460800
(سطح ۱ و ۲) روزانه – مجردی۵ و ۶ نفره304691400411300
(سطح ۱ و ۲) روزانه – مجردی۷ و ۸ نفره261078300352350
(سطح ۱ و ۲) نوبت دوم – مجردی۱ و ۲ نفره6525195750880875
(سطح ۱ و ۲) نوبت دوم – مجردی۳ و ۴ نفره5220156600704700
(سطح ۱ و ۲) نوبت دوم – مجردی۵ و ۶ نفره4570137100616950
(سطح ۱ و ۲) نوبت دوم – مجردی۷ و ۸ نفره3915117450528525
(سطح ۴) روزانه – متأهلیامکانات مشترک5006150200675900
(سطح ۴) نوبت دوم – متأهلیامکانات مشترک75062252001013400

نهضت تبدیل خوابگاه‌های مجردی به متأهلی در دانشگاه آزاد اسلامی

در دانشگاه آزاد اسلامی تمامی ابعاد زندگی دانشجویان از جمله بنیاد خانواده و ایجاد تسهیلات مناسب برای ازدواج آسان جوانان در اولویت است. دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مردادماه سال جاری از نهضت تبدیل خوابگاه‌های مجردی به متأهلی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم بتوانیم سه هزار خوابگاه متأهلی را در سال پیش‌رو به مجموعه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کنیم. این خوابگاه‌ها را به‌صورت مبله به‌عنوان پشتوانه در اختیار دانشجویان پسر کارشناسی ارشد و دانشجویان دختر کارشناسی که ازدواج می‌کنند، قرار می‌دهیم.

خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

مطلب پیشنهادی :  اعلام هزینه خوابگاه دانشجویان دکتری

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سرای دانشجویی

نداشتن برنامه برای اوقات فراغت دانشجویان ازجمله معضلاتی است که منجر به کج‌‌روی آن‌ها می‌شود. به‌منظور استفاده مطلوب و هدفمند از اوقات فراغت دانشجویان در سراهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای کشف استعدادها و توانمندی‌های آنان برنامه‌های فرهنگی ازجمله نماز جماعت، کلاس‌های تقویتی و آمادگی آزمون مقاطع بالاتر و کلاس‌های هنری، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

در سراهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از اساتید، محققان حوزوی و دانشگاهی برای اجرای برنامه‌های آموزشی، تفریحی و فرهنگی، ارزشیابی مستمر از عملکرد فرهنگی سرای دانشجویی استفاده بهینه شده و همچنین راه‌اندازی مشاوره‌های مذهبی و اعتقادی، روانی و تحصیلی و برگزاری برنامه‌های عبادی، نشست‌های دینی و تشویق دانشجویان به ورزش و… اجرا می‌شود.

گفتنی است که دانشجویان شاهد و ایثارگر، دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و فرزندان خانواده‌های کم‌درآمد، فرزندان کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان جدیدالورود با نظر و تشخیص کمیته سرای دانشجویی واحد، در اولویت واگذاری اسکان تمام‌وقت سرای دانشجویی قرار دارند.

راهنمای جامع ثبت‌نام خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزشیار برای استفاده از خوابگاه ثبت‌نام کنند‌.
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از امکانات خوابگاهی بهره مند شوند. در این راستا منوی جدید «راهنمایی مدیریت امور خوابگاه‌ها» به سامانه آموزشیار افزوده شد. ثبت اطلاعات مکان‌های خوابگاه و اطلاعات آنها در آموزشیار توسط واحدهای دانشگاهی انجام می‌شود. دانشجویان نیز می‌توانند برای ثبت درخواست خوابگاه در همین سامانه اقدام کنند.
برای ثبت‌نام خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است مراحل زیر را طی کنید:
۱- ورود به منوی مدیریت امور خوابگاهی سایت آموزشیار از زیرمنوی «ثبت‌نام تکی»
۲- انتخاب مکان مورد نظر از طریق سه نقطه ی مقابل «مکان»
۳- جستجو و انتخاب اطلاعات مکان مورد نظر برای سکونت (در این مرحله باید برای انتخاب مکان به اطلاعات ستون افراد مجاز توجه شود)
۴- انتخاب دکمه ثبت
۵- لازم به توضیح است که ثبت‌نام در خوابگاه دانشجو زمانی قطعی می‌گردد که کارشناس خوابگاه واحد درخواست دانشجو را تایید کرده باشد.
۶- برای پرداخت الکترونیکی شهریه خوابگاه و اخذ مجوز تردد نیز متعاقباً اطلاع رسانی می‌گردد.

 اسامی خوابگاه های مجوز دار

دانشجویان گرامی علاقه مند به استفاده از خوابگاه های دانشجویی خودگردان دارای مجوز از وزارت علوم مستقر در شهر تهران به اینجا و اینجا مراجعه کنند. همچنین فایل اطلاعات خوابگاه ها از اینجا قابل دریافت است.

همچنین دانشجویان گرامی، درخواست خوابگاه خود را از طریق آموزشیار مطابق فایل راهنما ثبت کنند.

مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه

مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه در دانشگاه ها با توجه به شرایط هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور کلی مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه به شرح زیر می باشند:

مقطع تحصیلیمدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه
کاردانی ناپیوسته۴ نیمسال تحصیلی
کارشناسی ناپیوسته۴ نیمسال تحصیلی
دکتری حرفه ای۱۴ نیمسال تحصیلی
کارشناسی ارشد ناپیوسته۵ نیمسال تحصیلی
دکتری تخصصی۸ نیمسال تحصیلی
کارشناسی پیوسته۸ نیمسال تحصیلی

هزینه خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی بصورت استانی تعیین می‌شود

امکان استفاده از خوابگاه‌های متاهلی در تمام مقاطع تحصیلی

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره گفت: بر اساس بند ۴ ماده ۲ آیین نامه جامع سرای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین میزان اجاره بهای سرای دانشجویی در ابتدای هر نیمسال تحصیلی در شورای معاونین فرهنگی و دانشجویی استان طرح و در مورد آن تصمیم گیری می‌شود. وی در خصوص توجه دانشگاه آزاد نسبت به فراهم کردن خوابگاه‌های متاهلی گفت: در بعضی از واحدهای خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه آزاد دایر است و سیاست گذاری به سمتی است که در حال برنامه ریزی برای تغییر قسمتی از خوابگاه‌های معمولی به خوابگاه‌های متاهلی هستیم. همزمان در حال رایزنی با وزارت علوم و تلاش برای کسب بودجه لازم برای این تغییر کاربری هستیم.

ثبت نام الکترونیکی خوابگاه های دانشگاه تهران آغاز شد

صلواتی با تاکید بر نیاز به بهسازی و تغییر کاربری برخی از خوابگاه‌های دانشجویی مازاد به خوابگاه‌های متاهلی اظهار کرد: خوابگاه‌های دانشجویی معمولا دارای یک آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی مشترک بیرون خوابگاهی است در حالی که برای خوابگاه‌های متاهلی همه این‌ها باید درون یک سوییت به صورت مجزا وجود داشته باشد که این تغییر کاربری و بهسازی نیازمند جذب بودجه است. مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: استفاده از خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه آزاد اسلامی منحصر به دانشجویان مقطع خاصی نیست و تفکیکی در این زمینه تا امروز وجود ندارد و هر دانشجوی متاهلی که حائز شرایط باشد، امکان استفاده از خوابگاه‌های متاهلی را خواهد داشت.

۵۴ هزار نفر ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به ظرفیت موجود خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور گفت: در حدود ۵۴ هزار نفر ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد است که تا پیش از کرونا بیش از ۲۰ هزار ظرفیت خالی و مازاد در آن‌ها وجود داشته است. البته در ایام کرونا تنها دانشجویان علوم پزشکی به خوابگاه دسترسی داتشند و برای آمار جدید منتظر بررسی درخواست‌ها در ترم جاری خواهیم بود تا آمار دقیق‌تر و به روز تری ارائه کنیم.

صلواتی با تشریح نحوه ارائه درخوات دانشجویان برای استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی اضافه کرد: دانشجویان متقاضی خوابگاه‌ها امکان ارائه درخواست خود را از طریق سایت آموزشیار دارند و میزان درخواست‌ها هم برای ما به صورت کلی و هم برای هر واحد به صورت اختصاصی قابلیت بررسی و پایش دارد.

فهرست دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

ایا دانشگاه ازاد خوابگاه دارد؟

بله ، لیست آن در جدول زیر موجود است. بعضی از واحد های دانشگاه ازاد چه با ازمون و چه بدون ازمون دارای خوابگاه میباشند که در دفترچه راهنمای هر مقطع مشخص میباشد ولی غالبا برای دانشجویان خانم و البته غیر بومی این مورد در دسترس تر میباشد، برای اقایان اکثرا خوابگاه خودگردان که دارای هزینه بالایی میباشد اندیشیده شده است.

لیست واحد های دانشگاهی دارای امکانات خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

لیست واحد های دانشگاهی دارای امکانات خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی
مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
19 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیررضا
میهمان
امیررضا
8 آذر ، 1402

سلام وقتتون بخیر
یه سوال داشتم جوابش رو توی سایت پیدا نکردم
آیا دانشگاه آزاد تهران برای پسر ها هم خوابگاهی اختصاص دیده؟

منتظر
میهمان
منتظر
14 آبان ، 1402

مدیریت مدبرانه و فکورانه در راستای اهداف انقلاب و پیشرفت کشور همینه دیگه! این آقایون در چند سال آینده بر مسند قدرت هم مینشینند و قوانین را از این هم بهتر خواهند نمود تا سیر صعودی توسعه کشور بیش از پیش بصورت مکوس! ادامه یابد…

salami
میهمان
salami
12 دی ، 1402
پاسخ به  منتظر

دقیقا همینه 👌👌👌

ناشناس
میهمان
ناشناس
25 مهر ، 1402

سلام . میشه لطفا تفاوت دانشگاه آزاد و علوم تحقیقات رو بگین ؟؟ اعتبار مدرک کدوم بیشتره؟؟

پریوش
میهمان
پریوش
25 مهر ، 1402

دانشگاه های ازاد مورد تایید وزارت علوم نیستن؟؟؟

فاضلی
میهمان
فاضلی
25 مهر ، 1402

سلام وقتتون بخیر
ورودی دانشگاه آزاد چجوریاس یعنی اینکه زمان انتخاب رشته باید دانشگا های آزاد هم بزنیم؟
یا انتخاب رشته دانشگاه آزاد جداس؟

دانشجو
میهمان
دانشجو
24 مهر ، 1402

سلام خسته نباشید
بنده مهندسی کامپیوتر دانشگاه های
آزاد تهران مرکزی و
صدرا رو اوردم
بنظرتون کدوم رو برم بهتره؟

الهام
میهمان
الهام
24 مهر ، 1402

سلام من مدیریت بازرگانی قبول شدم تهران جنوب میخواستم بدونم ایاً مدرکش در آخر بین المللی هستش؟ اگر نیست چه دانشگاه آزادی رو پیشنهاد میدین چون اکثرا رشته مدیریت بازرگانی رو بدون کنکور گذاشتن

علیرضا
میهمان
علیرضا
24 مهر ، 1402

سلام خدمت شما. بنده حقوق دانشگاه آزاد خوراسگان رو آوردم، از اون طرف تو دانشگاه‌های دولتی باستان شناسی شهرکرد رو آوردم. خودم رشته حقوق رو دوست دارم، حالا بنظر شما خوراسگان برم بهتره یا شهرکرد(دولتی)؟!

Melika
میهمان
Melika
24 مهر ، 1402

سلام وقتتون بخیر
من رشته حقوق دانشگاه تهران غرب قبول بنظرتون دانشگاه خوبی هست و ارزش رفتن داره ؟

مهمان
میهمان
مهمان
24 مهر ، 1402
پاسخ به  Melika

شرایط انتخاب دانشگاه کاملا بسته به نوع هدف و رشته میتواند برای هر فردی متفاوت باشد.

رادیکالیزم
میهمان
رادیکالیزم
24 مهر ، 1402

قبولی با نمرات بسیار پایین
و رتبه های نجومی در رشته های پزشکی و …. دانشگاههای
علوم پزشکی دولتی هم وجود داره

19
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x