کد خبر: 55747

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/30

معرفی تکنیک های مدیریت زمان در آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

معرفی تکنیک های مدیریت زمان در آزمون دکتری

معرفی تکنیک های مدیریت زمان در آزمون دکتری

همان طور که می دانیم مدیریت زمان در کنکور دکتری از جمله تاثیرگذارترین عناصر بر نتایج آزمون دکتری به شمار می آید. از این رو همه ی داوطلبان می کوشند که با داشتن تسلط کافی بر منابع دکتری و با پیاده سازی تکنیک های مختلف مدیریت زمان در بین سایر داوطلبان پیروز میدان رقابتی گردند. حال که اهمیت مدیریت زمان و نقش آن بر نتایج آزمون دکتری بر کسی پوشیده نیست، در این مقاله قصد داریم به معرفی تکنیک های مدیریت زمان در آزمون دکتری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مدیریت زمان در آزمون دکتری

همان طور که قبلا گفته شد مدیریت زمان نقش کلیدی در نتایج آزمون دکتری دارد. بنابراین یکی از وظایف اصلی داوطلبان آزمون دکتری مدیریت زمان به شکلی اصولی برای رسیدن به اهداف بزرگ تر می باشد. بر این اساس کمیت و کیفیت مطالعه منابع دکتری و تمرین تست زنی در مدیریت زمان بسیار حائز اهمیت است. همچنین با اولویت بندی کارها و داشتن یک برنامه ریزی اصولی، داوطلب می تواند به راحتی نیمی از مسیر پر پیچ و خم پروژه کنکور را طی کند.
داوطلبان دکتری ، زمان یکی از گران بهاترین سرمایه تا روز برگزاری کنکور است پس وقت را غنیمت بشمارید و در این ثانیه ها و دقایق با مدیریت زمان و با دقت منابع دکتری را مطالعه و بررسی نمایید.

سال کنکورتاریخ برگزاریتاریخ اعلام نتایج اولیهتاریخ اعلام نتایج مصاحبه ها (نتایج نهایی)

1399

9 مرداد 13991 شهریور 13991 آبان 1399

1400

15 اسفند 139929 فروردین 140124 مرداد 1400

1401

6 اسفند 140023 فروردین 140127 مرداد 1401

1402

11 اسفند 140127 فروردین 14025 شهریور 1402

1403

4 اسفند 1402
(اطلاعات بیشتر)
دهه اول اردیبهشت 1403
(اطلاعات بیشتر)
نیمه اول شهریور 1403

جدول تعداد سوالات دفترچه آزمون دکتری و مدت زمان پاسخگویی

بررسی انواع تکنیک های مدیریت زمان در آزمون دکتری

از جمله مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان جهت مرور منابع دکتری و آزمون دکتری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مارک دار کردن:
همواره داوطلبان در جلسه آزمون با سه دسته سوالات مواجه می شوند: دسته ی اول سوالات ساده ای هستند که در کم ترین زمان داوطلب می تواند به آن ها پاسخ دهد. دسته ی دوم سوالاتی هستند که پاسخ به آن ها بسیار وقت گیر می باشد که با علامتX نشانه گذاری می شود. دسته ی سوم هم سوالاتی هستند که داوطلب از پاسخ دادن به آن ها ناتوان است و با علامت – نشانه گذاری می شود.
حال با این سوالات نشانه گذاری شده چه باید کرد؟ خونسرد باشید و نفس عمیقی بکشید. ابتدا به تست هایی که با X نشانه گذاری شده است پاسخ دهید و در صورتی که زمان اضافی داشتید به تست هایی که با – نشانه گذاری شده، بپردازید. بر این اساس همه داوطلبان آزمون دکتری با در نظر گرفتن این توصیه ها به راحتی می توانند به نتایج آزمون دکتری مورد انتظار خود دست یابند.

تعیین مدت زمان لازم جهت پاسخ به سوالات هر درس:
زمان پاسخ گویی به هر یک از سوالات دکتری را در ابتدای هر درس حتما یادداشت کنید. همچنین مدت زمانی را برای مرور سوالاتی که پاسخی برای آن ها پیدا نکرده اید اختصاص دهید. سپس با اولویت بندی بعد از پاسخ به سوالاتی که زمان کافی برای مرور آن ها نداشتید به حل سوالات نشانه گذاری شده بپردازید.

درصد سوالاتی که در آزمون دکتری باید به آن ها پاسخ دهید:
به منظور موفقیت در آزمون دکتری بهتر است هر یک از منابع دکتری را تا آن جا که می توانید مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. هر چه سطح علمی خود را در هر یک از منابع دکتری بالا ببرید بالطبع می توانید در جلسه آزمون، به درصد بیشتری از سوالات به طور صحیح پاسخ دهید. داوطلب عزیز بر روی سوالاتی تمرکز کنید که مطمئن هستید پاسخ صحیح آن ها را می دانید و فقط در جلسه آزمون آرامش خود را حفظ کنید.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

تعیین زمان استراحت در جلسه آزمون دکتری:
در جلسه کنکور دکتری داوطلب فشار و استرس بسیاری را متحمل می شود چرا که زمان برداشت محصول فرا رسیده است و باید تمام دانش خود را از منابع دکتری برای پاسخ به سوالات به کار بگیرد. بنابراین احساس خستگی در داوطلب امری طبیعی است و می تواند با خوردن یک ماده قندی از قبیل شکلات، حرکت عضلات، تغییر زاویه نشستن و با وارد کردن اکسیژن تازه از طریق دم و بازدم بر خستگی ناشی از آزمون به راحتی غلبه نماید و با انرژی بیشتر پاسخ سوالات را پیدا کند.

در کنار مدیریت زمان، مدیریت انرژی را نیز جدی بگیرید!
برای درک بهتر این موضوع به بررسی یک مثال می پردازیم. فرض کنید برای یکی از دروس 30 تست طراحی شده است. مسلما داوطلبان در برخورد با سوالات به طور یکسان عمل نمی کنند. یک داوطلب ممکن است به کل تست ها پاسخ دهد و داوطلب دیگر فقط به نیمی از سوالات. می توان نتیجه گرفت که داوطلبی که سعی بر یافتن پاسخ تمام سوالات یکی از دروس دکتری داشته، در مقایسه با داوطلب دیگر انرژی بیشتری را صرف کرده است و در پاسخ سوالات سایر دروس مسلما دچار مشکل می شود.

سوال: داوطلب برای حفظ انرژی خود در جلسه آزمون دکتری باید از چه استراتژی استفاده نماید؟

• داوطلبان عزیز فقط به سوالاتی پاسخ دهید که به درست بودن پاسخ آن ها اطمینان دارید.
• به سراغ تست هایی بروید که قبلا وقت بیشتری را صرف مطالعه و مرور منابع دکتری آن ها نموده اید.
• با مشاهده تعداد سوالات بی پاسخ در پاسخنامه دچار استرس و ناامیدی نشوید.
• از پاسخ به سوالات شکل دار خودداری کنید.

نتیجه گیری

همان طور که قبلا گفته شد مدیریت زمان یکی از موضوعات مهم و قابل تامل در آزمون دکتری می باشد که تعیین کننده ی نحوه عملکرد داوطلب و نتایج عالی در آزمون دکتری است. بنابراین یادگیری نحوه صحیح مدیریت زمان به همه داوطلبان کنکور توصیه می شود. همچنین مدیریت زمان به داوطلب در حفظ آرامش و تمرکز در آزمون دکتری کمک شایانی می نماید. البته توجه به توصیه های رتبه های برتر و پیروی از یک برنامه ریزی درسی به شکلی اصولی نیز می تواند همانند چراغ راهنمایی راه درست را پیش روی داوطلبان قرار دهد. در آخر برای تک تک شما داوطلبان عزیز از خداوند منان آرزوی پیروزی و کسب نتایج آزمون دکتری بهتری را خواستارم. امید است توانسته باشم با بیان مطالب مهم در موفقیت شما تا حدودی موثر واقع شوم. قدر این لحظات را بدانید و با پشتکار و اراده در مسیر رسیدن به اهداف گام بردارید.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x