کد خبر: 60951

تاریخ بروزرسانی : 1400/10/21

چگونه اضطراب و نگراني خود را كنترل كنيم

منابع آزمون دکتری

اضطراب و نگراني

چگونه اضطراب و نگراني خود را كنترل كنيم

استرس در زندگي روزمره، امري عادي است و گاه مي‌‌تواند نتايج مثبتي داشته باشد؛ اما هنگامي كه جنبه مرضي پيدا كند و بصورت نگراني و اضطراب دائم درآيد و افكار و اعمال انسان را تحت تأثير قرار دهد، مي‌‌تواند خطرناك باشد. ميزان اضطراب در افراد گوناگون، متفاوت است. ممكن است موقعيتي كه براي فردي بسيار نگران كننده است براي ديگري اصلا استرس زا نباشد و بالعكس. مثال بارز اين مسأله، سخنراني در ميان جمع است كه در برخي افراد نگراني زيادي ايجاد مي‌‌كند، در صورتي كه براي برخي ديگر امري بسيار عادي تلقي مي‌‌شود. بنابراين بهترين راه براي غلبه بر استرس پيدا كردن راه حل و تكنيكي متناسب با شخصيت فرد مي‌‌باشد.

عوامل استرس زا
براي اينكه بر اضطراب خود غلبه كنيد، بايد تشخيص دهيد كه چه زماني و چرا دچار نگراني مي‌‌شويد. سعي كنيد عوامل و موقعيت هاي استرس زا را به خوبي تشخيص دهيد تا بتوانيد بر اضطراب بي مورد خود غلبه كنيد.

غلبه بر اضطراب
بخاطر داشته باشيد بعضي از اين مهارت‌ها نياز به تمرين مستمر دارند تا ثمر بخش شوند. درست مثل دوچرخه سواري و يا شنا كه نياز به تمرين مداوم دارند، اين مهارت نيز با تمرين مداوم، پرورش مي‌‌يابد و به زودي شما مي‌‌توانيد احساس نگراني خود را به راحتي كنترل كنيد.

1- نفس عميق بكشيد.
وقتي مضطرب هستيد، نمي توانيد به راحتي نفس بكشيد و اين مسأله به خودي خود توليد استرس مي‌‌كند.ممكن است احساس سردرد كنيد و يا نگراني شما افزايش يابد نفس عميق بكشيد، و چند ثانيه هوا را در ريه هاي خود نگه داريد. سپس به آرامي تا 10 بشماريد و هوا را آزاد كنيد.

2- براي انجام كارهاي خود برنامه ريزي كنيد.
سعي كنيد كارهاي مهم تر را زودتر انجام دهيد. بعد از انجام هر كار، آن را از ليست برنامه خود خط بزنيد. صبح قبل از هر چيز كارهاي را انجام دهيد كه علاقه چنداني به آنها نداريد.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

3- با اطرافيان خود ارتباط برقرار كنيد.
سعي كنيد دوستان بيشتري پيدا كنيد. هرگاه احساس تنهايي و يا نگراني كرديد به ديدار يكي از دوستان خود برويد و با او صحبت كنيد.

4- به ذهن خود استراحت بدهيد.
هر گاه فرصت كرديد، چشم هاي خود را ببنديد و مكاني آرام و زيبا را در ذهن خود مجسم كنيد.

5- فعال باشيد.
فعاليت هاي بدني نقش مهمي در كاهش اضطراب دارد. شما با ورزش كردن و ساير فعاليت هاي بدني مي‌‌توانيد فشارهاي رواني ناشي از اضطراب را كاهش دهيد. ورزش، كارهاي هنري، رسيدگي به گل‌ها و باغچه .

6- مراقب سلامتي خود باشيد.
شرط داشتن جسم و روحي سالم، تغذيه مناسب و استراحت كافي مي‌‌باشد. درست مثل يك ماشين كه بدون بنزين از حركت مي‌‌ايستد، بدن شما نيز بدون تغذيه مناسب و خواب كافي قدرت خود را از دست داده و به راحتي تسليم موقعيت هاي استرس زا مي‌‌شود. پس مراقب خواب و خوراك خود باشيد.

7- خنديدن را فراموش نكنيد.
خنده بهترين راه براي غلبه بر استرس مي‌‌باشد. گاه گاهي فيلمي كمدي نگاه كنيد و يا جمله طنزي بخوانيد تا حس شادي و نشاط در شما زنده شود.

8- خوش بين باشيد.
وقتي كه مضطرب هستيد اغلب به همه چيز با ديد منفي نگاه مي‌‌كنيد. به دنبال نكات مثبت يك مسأله باشيد نه نكات منفي

9- به خدا توكل كنيد.
آخرين و مهمترين نكته آنكه در همه حال به خدا توكل كنيد و از او ياري بخواهيد تا همواره در آرامش به سر ببريد.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x