کد خبر: 55111

تاریخ بروزرسانی : 1402/02/02

کارنامه دکتری مدیریت

کارنامه دکتری مدیریت

کارنامه دکتری مدیریت

برنامه ریزی آزمون دکتری برای هر کسی که شروع به انجام کاری می‌کند یا هدفی را برای آینده خود قرار می‌دهد یک الزام است. این الزام برای دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون دکتری مدیریت را دارند وجه نمادین نیز به خود می‌گیرد! در واقع شما به عنوان کسی که خود را در سطح یک دانشجو دکتری و در آینده نه چندان دور فارغ التحصیل دوره دکتری مدیریت، یا استاد دانشگاه در این زمینه می‌دانید باید به شکل ویژه و حرفه‌ای به موضوع برنامه ریزی و هدف گذای نگاه کنید. پیش از هر چیزی خاطر نشان می‌شوم که آنچه در این نوشته برای شما عنوان می‌کنم نگاه شخصی خودم به بحث برنامه ریزی در این موضوع است. تجربه من با توجه به این که هم اکنون دانشجوی یکی از دوره‌های دکتری مدیریت در دانشگاه تهران هستم می‌تواند برای شما مفید باشد اما نباید فراموش کنید که بخش مهم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای هر موضوعی از جمله پذیرش در آزمون دکتری دانشگاه به خود شما بستگی دارد و نباید تنها به موارد بیان شده در اینجا اکتفا کنید. در واقع برای پذیرش در مجموعه آزمون‌ها و مصاحبه‌های پیش رو راه سختی را در پیش دارید و این دشواری به صورت مستقیم بر روی زندگی روزانه شما تاثیرگذار است و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ لذا با نسخه‌ای که توسط کس دیگری پیچیده شده است نمی‌توانید به موفقیت برسید. اما می‌توانید از آن راهنمایی‌هایی برای کسب موفقیت به دست آورید. یکی از مهمترین نکات که پیش از برنامه‌ریزی برای مطالعه دروس باید به آن توجه کنید مباحث مربوط به دروس امتحانی، ضرایب مربوط به دروس و در نهایت و از همه مهم‌تر این که هر یک از پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها با چه نمره ای در هر یک از دورس، به موفقیت رسیده‌اند، است. شما به نوعی با استفاده از کارنامه پذیرفته‌شدگان سال قبل می‌توانید مهندسی معکوس انجام داده و بر مبنای داده‌های ارزشمند آنها برنامه ریزی کنید. در زیر به برخی از نکات مربوط به کارنامه اشاره می‌شود.

دسته بندی مهم در کارنامه‌های مربوط به رشته مدیریت

حیاتی‌ترین نکته برای تحلیل کارنامه‌های پذیرفته شدگان سال قبل توجه به ارزش دروس است. دو درس استعداد و زبان در برابر درس‌های تخصصی عملا از الویت برخوردار نیستند، هر چند در زمانی که بحث رقابت مطرح باشد نمی‌توانید از آن‌ها صرف نظر کنید. پیشنهادی که با توجه به ضرایب درس‌ها می‌توان داشت و به شما در تحلیل کارنامه‌ها دید بهتری می‌دهد، جمع درصد دو درس استعداد و زبان با هم و دروس تخصصی به صورت جدا گانه است به جدول زیر توجه کنید:

رنج رتبهدرصد دروس زبان و استعداددرصد دروس تخصصی
رتبه‌های یک تا دهحدود 90 تا 100 درصدحدود 50 تا 65
رتبه ده تا بیستحدود 25 تا 40 درصدحدود 50 تا 55 درصد
رتبه بیست تا سیحدود 20 تا 60 درصدحدود 40 تا 55 درصد
رتبه سی تا پنجاهحدود 30 تا 80 درصدحدود 35 تا 45 درصد
رتبه پنجاه تا صدحدود 20 تا 80 درصد

حدود 30 تا 45 درصد

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

نکته قابل توجهی که دراین جدول به وضوح دیده میشه این است که رنج رتبه شما توسط دروس تخصصی شما تعیین می‌شود و دروس زبان و استعداد بیشتر در این بازه رتبه شما را بالا و پایین می‌کنند. به طور مثال کسی که به درس زبان 63 درصد و درس استعداد را 24 درصد پاسخ داده است در مجموع این دو درس، حتی از رتبه یک هم امتیاز بیشتری آورده است (رتبه یک درصدهای 48 برای زبان و 35 برای استعداد را به دست آورده)، اما در نهایت از آنجایی که امتیاز دروس تخصصی با ضریب چهار را از دست داده و حدود سی درصد در دروس تحصصی کمتر نمره به دست آورده است، بیش از 50 رتبه با نفر یک فاصله دارد .
همین فرد اگر تنها 15 درصد دروس تخصصی خود را بیشتر می‌زد رتبه ای در حدود 10 به دست می‌آورد. پس بهتر است که تمرکز شما در وهله اول بر روی دروس تخصصی باشد.

کارنامه کنکور دکتری مدیریت دولتی

نکته دوم کارنامه دکتری مدیریت

متاسفانه و یا خوشبختانه نه سازمان سنجش و نه دانشگاه‌ها در روز مصاحبه از شما نمی‌پرسند که به کدام سوال پاسخ داده‌اید! در واقع همه چیز تنها شمرده می‌شود و هیچ اهمیتی ندارد که همه مطالب را بلد باشید یا مطالب مهم‌تر را بدانید. شما تنها بر روی آن چیزی که توانایی آن را دارید تمرکز کنید. اگر فکر می‌کنید به زبان علاقه‌مندترید، درس استعداد تحصیلی را تا روزهای جمع بندی کنار بگذارید و بر روی زبان بیشتر وقت بگذارید و تنها ساده ترین موارد را که در درس استعداد مطمئنید پاسخشان را در روز آزمون می‌توانید پیدا کنید را مطالعه کنید.

اگر بتوانید زبان خود را 90 درصد و استعداد را بیست درصد بزنید، تقریبا هیچ تفاوتی با این که هر دو درس را در حدود 60 درصد بزنید ندارد. پس وجود ضرایب یکسان در بین درس‌های استعداد و زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند که با توجه به توانایی و علاقه‌مندی خود مطالعه کنید. متقابلا در دروس تخصصی نیز می‌توانید به همین صورت عمل کنید و توجه داشته باشید که در دروس تخصصی حتما همه موارد امتحانی را مرور و همه سوالات سال‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به وزن بالای نمره این دروس و رقابت شدید در آن‌ها هر یک از تست‌هایی که پاسخ صحیح آن ها در این بخش یافته‌اید، بر روی رتبه شما تاثیر به شدت زیادی دارد.

0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x