کد خبر: 25675

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/27

اینفوگرافیک 10 رشته برتر مهندسی بر حسب اولویت بازار کار و آینده شغلی

منابع آزمون دکتری

اینفوگرافیک 10 رشته برتر مهندسی بر حسب اولویت بازار کار و آینده شغلی

“امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین فراهم شده است و اگر می بینیم که با این وجود بعضی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می گردند و یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده اند.برای دریافت مشاوره تخصصی دکتری در منزل روی عبارتدوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتریکلیک کنید.
این نکته را باید دانست یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به دنبال استخدام در موسسه یا وزارتخانه ای نباشد بلکه به یاری آگاهی های خود، نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد.(از دیپلم تا دکترا چند سال است؟)

معرفی رشته های آزمون دکتری (منابع درسی ، سرفصل ها ، بازار کار این رشته و … ) کلیک کنید.

لذا در همین راستا اینفوگرافیک 10 رشته برتر مهندسی بر حسب اولویت بازار کار و آینده شغلی تقدیم حضورتان میگردد:

اینفوگرافیک 10 رشته برتر مهندسی بر حسب اولویت بازار کار و آینده شغلی

مهندسی برق

مهندسی برق یکی از مشاغل مهم و کلیدی صنعت برق و مخابرات به شمار می رود. انرژی یکی از مهم ترین سرمایه های هر کشور به حساب می آید.
داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک از الزامات ورود به شغل مهندسی برق می باشد. در کشور ما گرایش های تخصصی مختلفی برای مهندسی برق تعریف شده است که اگر فارغ التحصیلان مهندسی برق متناسب با گرایش تخصصی خود مشغول به کار شوند، مطمئنا بازدهی بیشتری خواهند داشت.

 بنابراین وظایف یک مهندس برق در یک پروژه را می توان به شرح زیر بیان کرد :

🔴 تهیه برنامه های فنی و عملی با استفاده از نرم افزارهای طراحی و مهندسی کامپیوتری

🔴 تخمین هزینه ها و نیروی انسانی مورد نیاز و انجام زمانبندی پروژهزیرگروه های عنوان مجموعه برق شامل : ◦ مهندسی برق- الکترونیک ◦ مهندسی برق- مخابرات ◦ مهندسی برق- قدرت ◦ مهندسی برق- کنترل

گرایش الکترونیک (برای دیدن سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی برق الکترونیک کلیک کنید)

گرایش الکترونیک، زیرگرایش هایی از جمله طراحی آنالوگ، مدارهای دیجیتال، ادوات میکرو و نانو الکترونیک وجود دارد.  در حوزه طراحی آنالوگ، مهندس الکترونیک در طراحی مدارهای آنالوگ برای استفاده در وسایل خانگی، سیستم‌های ارتباطی و پروژه‌های عمدتا تجاری تخصص دارد.

گرایش مخابرات (برای دیدن سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی برق مخابرات کلیک کنید)
مهندس مخابرات تسلط کافی در طراحی اجزای فرستنده – گیرنده های مخابراتی مانند طراحی آنتن‌ها ، طراحی موج بر و شبیه سازی آن‌ها دارد. گرایش آخر، رمز، تهیه‌ پروتکل های مخابرات امن، تست و ارزیابی میزان امنیت شبکه‌های مخابراتی از تخصص های مهندس مخابرات در این حوزه است.

گرایش قدرت (برای دیدن سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی برق قدرت کلیک کنید)

در این گرایش دو زمینه تخصصی وجود دارد که عبارتند از : ماشین های الکتریکی و سیستم های قدرت. مهندس برق با تخصص ماشین های الکتریکی، در زمینه طراحی موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنایع مختلف، مشاوره در نصب و راه اندازی ژنراتورهای نیروگاهی، طراحی درایو (مدارهای الکترونیک قدرت مورد استفاده جهت راه اندازی و کنترل ماشین‌های الکتریکی) مهارت و تسلط لازم را دارا می باشد.

گرایش کنترل (برای دیدن سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی برق کنترل کلیک کنید)

مهندس برق با گرایش کنترل به کنترل فرآیندها و خروجی هایش با توجه به ورودی های آن می پردازد. حیطه فعالیت فارغ التحصیلان گرایش کنترل مختص به حوزه برق و الکترونیک نمی باشد و شاید بتوان گفت که در صنایع مختلف مانند سیمان، خودرو سازی، ذوب آهن، صنایع نظامی، صنایع هسته ای و … حضور مهندس برق با گرایش کنترل لازم است.

مهندسی مکانیک

رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.
رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.
در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد.
«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند.
به طور کلی محاسبات فنی، طراحی، تهیه نقشه، روش‌های تولید، ساخت قطعات مختلف، آزمایش ماشین‌آلات مختلف، محاسبه و ساخت خودروها، قطارها، هواپیماها، ساخت و طراحی دستگاه‌های فاضلاب، گرم کننده‌های ساختمان، موتورهای احتراق، فناوری لیزر و … ساخت تمامی تاسیسات صنعتی در دنیا از جمله مهارت‌های مهندسان مکانیک می باشد.

🔵 سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی مکانیک ساخت و تولید

🔵 سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی مکانیک طراحی کاربردی(مکانیک جامدات)

🔵 سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی مکانیک طراحی کاربردی(دینامیک،کنترل و ارتعاشات)

🔵 سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی مکانیک تبدیل انرژی

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

مهندسی عمران 

مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که هدف آن کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد مانند سد، فرودگاه، جاده، راه آهن، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای  برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد.

برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند وارد این حوزه شوند. البته در خیلی از مواقع فارغ التحصیلان رشته های دیگر مثل معماری یا شهرسازی نیز وارد شغل مهندسی عمران می شوند.

🌏 مهندس عمران می تواند در پروژه های ساخت جاده ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، تونل ها، سدها، پل ها و سیستم های آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی مشغول کار شود. در صورت داشتن مدارک عالی، مهندسی عمران می تواند در دانشگاه ها و یا مراکز علمی و پژوهشی کار کند.

🌏 مهندس عمران (در پروژه های ساخت و ساز) برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از سوی نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. در واقع باید صلاحیت نظارت و طراحی او از سوی مراجع ذیصلاح تایید شود. بسیاری از مراجع مانند شهرداری ها و مراکز صدور پروانه ساختمان، برای صدور پروانه ساخت و یا مجوزهای دیگر، نقشه هایی را می پذیرند که توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه شده باشد و برای کنترل و نظارت نیز باید از این افراد استفاده شود.

🌏 در ایران آمار دقیقی از میزان اشتغال مهندسان عمران در دسترس نمی باشد ولی طبق مصاحبه های انجام شده با شاغلین این حوزه و اخبار و تحلیل های موجود بازار کار مهندسین عمران به نسبت سایر مشاغل شرایط بهتری دارد و به تناسب میزان بودجه عمرانی دولت تغییر می کند.

🌏 بنابراین وضعیت اشتغال مهندسی عمران در ایران همراه تابعی از قوانین و مقررات دولتی و همچنین بودجه عمرانی دولت در هر سال می باشد و از آنجا که بخش خصوصی نیز تابع قوانین و بودجه دولتی رشد و افول می کند، هر گونه تغییر در آن باعث افزایش و یا کاهش تقاضای نیروی کار در بازار نیروی انسانی خواهد شد.

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران سازه

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران زلزله

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران خاک و پی(ژئوتکنیک)

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران مهندسی آب وسازه های هیدرولیکی

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران راه و ترابری

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران سواحل،بنادر وسازه های دریایی

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران مدیریت منابع آب

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران حمل و نقل

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران مدیریت ساخت

⭐ سرفصلها و منابع کنکور دکتری مهندسی عمران محیط زیست

مهندسی صنایع 

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، بسته به توانایی‌های فردی و علمی خود، می توانند مسوولیت‌های متفاوتی نظیر: مدیریت تولید کارخانجات،مسئولیت فنی، مسئولیت آزمایشگاه‌ها، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته بندی و ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیت‌های مرتبط دیگری را بر عهده گیرند. از آنجاییکه یک مهندس صنایع از همه چیز در حد آشنایی و شناخت آگاهی دارد و با اغلب بخشهای یک کارخانه آشنا است .

طول دوره دکتری مهندسی صنایع

🔴 تحلیل و بررسی سیستم های موجود، بازنگری جدول زمانبندی تولید، مشخصات فنی، جریان کار تولید و سایر اطلاعات برای درک روش ها و فعالیت های بخش تولید یا خدمات

🔴 پیاده سازی روش های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید و کاهش هزینه ها

🔴 برای مهندس صنایع در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل درآمد، حداکثر درآمد و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندس صنایعی که در سمت کارشناس پروژه در رده کارشناسی کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۵۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۲۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x