کد خبر: 67205

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/16

بخشی از بودجه سال دانشگاه باید صرف پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری شود

منابع آزمون دکتری

پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری

بخشی از بودجه سال دانشگاه باید صرف پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری شود

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری ، گفت: این موضوع جزء «باید»ها در دانشگاه است، اگر محقق نشود همین میزان دانشجوی کیفی هم که جذب می‌کنیم را هم از دست خواهیم داد.

رسول جلیلی  رئیس دانشگاه شریف در مراسم معارفه محمدعلی‌کوچک زاده معاون آموزشی جدید دانشگاه صنعتی شریف و تکریم سعادت فومنی معاون آموزشی سابق این دانشگاه، سعادت فومنی معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را شخصیتی علمی و جدی در کار دانست و افزود: پذیرش مسؤولیت توسط سعادت بی‌درنگ بود. پاییز ۱۴۰۱ با معاونت ایشان مصادف بود. در آن زمان مشکلاتی که استمرار آموزش حضوری در دانشگاه داشت با مسؤولیت ایشان و علی‌رغم زحماتی که از جهات مختلف داشتند با موفقیت از پس آموزش حضوری دانشگاه در این دوران برآمدند.

وی ضمن خیرمقدم به کوچک‌زاده گفت: امیدواریم آینده آموزش دانشگاه همچون سابق و حتی بهتر از آن بدرخشد.

آغاز پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری دانشگاه شریف

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه پیرامون حقوق به دانشجویان دکتری گفت: لازم می‌دانم نکاتی را که از لحاظ محتوایی مناسب است درجلسه معارفه معاون آموزشی جدید دانشگاه صنعتی شریف مطرح شود را بیان کنم. با وجود اینکه دانشگاه در زمینه‌های آموزش، پژوهش، فناوری فعالیت کرده و در موضوع کار نیز ورود پیدا کرده ‌است، فعالیت ما در تمامی این زمینه‌ها با سیری تاریخی انجام شده و واجب است. اما هنوز برگ برنده دانشگاه صنعتی شریف آموزش است.

وی ادامه داد: هنوز به تعداد کافی مساله در کشور حل نکرده‌ایم که به عنوان کانون حل مساله بین‌المللی، لبه علم یا مسائل بزرگ کشور شناخته شویم. امید داریم این اتفاق نیز در آینده محقق شود ولی باید وجه تمایز و برگ برنده خود را که آموزش است حفظ کنیم.

جلیلی وجود تفاوت در سطح کارشناسی با کارشناسی ارشد و دکتری را نگران کننده دانست و افزود: چرا فارغ‌التحصیلان کارشناسی شریف، برای ارشد و سپس دکتری، دانشگاه شریف را انتخاب نمی‌کنند؟!

ورودی‌ها در سطح کارشناسی و ارشد و دکتری انتظار ما را برآورده نمی‌سازند و این یک آسیب است. آسیبی که شناخته شده است و اکنون باید به دنبال برطرف ساختن آن باشیم. بخشی از راه‌حل این مساله به دست ما نیست اما بخشی دیگر حتما با تلاش ما قابل انجام است. بایستی حتما در خصوص این موضوع فکری کنیم، فرآیند رسیدگی به این امر توسط سعادت آغاز شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خطاب به معاون جدید آموزشی و تحصیلات تکمیلی گفت: بحث نسبت ورودی‌های ارشد و دکتری از فارغ‌التحصیلان کارشناسی شریف باید به نحو ممکن افزایش پیدا کند. امید اصلی‌ترین کلمه‌ای است که در این میان نقش بازی می‌کند. حواشی بسیاری در این بحث وجود دارد اما باید تعادل را به این موضوع بازگردانیم. همچنین جذب ورودی از دانشگاه‌های دیگر به شریف خوب است اما سهم‌ ما از فارغ‌التحصیلان کارشناسی شریف نگران کننده است.

جلیلی نکته اصلی بعدی در آموزش را تحولی دانست که در آموزش دنیا در حال  اتفاق است. وی افزود: ما نمی‌توانیم از این تحول چشم‌پوشی کنیم. امروزه تمام شرکت‌های بزرگ وارد حوزه آموزش می‌شوند و قول استخدام پس از اتمام دوره به همراه حقوق و جایگاه مطلوب را به مخاطبین خود می‌دهند. چنانچه ما نتوانیم روی این ریل سوار شویم پس از مدتی وجه تمایز اصلی شریف که آموزش است را می‌توانیم از دست بدهیم هم‌اکنون نیز در معرضش هستیم.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

وی تاکید کرد: باید به عنوان یک گفتمان به این موضوع عنایت داشته باشیم با تلاش ما باید دانشگاه صنعتی شریف قطب، هاب و کانون محتوای مهندسی فارسی در فضای مجازی برای فارسی زبانان دنیا تبدیل شود. اگر پله‌ای پیش‌تر رفته و قسمتی از دروس را به انگلیسی عرضه کردیم و عده‌ای انگلیسی زبان در دنیا از آن استفاده کردند زهی سعادت اما در حال حاضر فارسی اولویت ما است و باید فارسی را دریابیم. حدود سیصد میلیون فارسی زبانی که در دنیا وجود دارند می‌توانند دانشجوی بالقوه ما باشند.

دانشجویان مقطع دکتری خواستار دریافت حقوق شدند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: در دوران کرونا نفرات زیادی در کشور درس ریاضی و فیزیک ۱ ما را گوش دادند و با ریاضی خوب در دانشگاه خود امتحان دادند. این امر باید اتفاق بیفتد که برای دانشجویان ایرانی و خارجی منابع مطلوبی در دسترس باشد.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر این فرصت را داریم که اسم دانشگاه صنعتی شریف روی این منابع باشد. بایستی از این فرصت در فاصله زمانی کوتاهی استفاده کنیم. در دوران شیوع کرونا این توفیق برای ما بوجود آمد تا بتوانیم زیرساخت کافی برای آموزش الکترونیک در دانشگاه ایجاد کنیم.

وی افزود: تعدادی اتاق استودیو با تجهیزات کافی در آموزش دانشگاه و همچنین در دانشکده مدیریت و اقتصاد وجود دارد. دانشکده‌های دیگر نیز تصمیم به تجهیز هر اتاقی گرفتند باید کامل‌تر یا مساوی با امکانات دانشکده مدیریت باشد. ضبط در زمان تدریس استادان با حداقل ویرایش می‌تواند محتوای قابل قبولی برای ارائه باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودجه دریافتی از دولت را ناکافی دانست و گفت: باید از طریق آموزش پول دربیاوریم. با توجه به اتفاق خوبی که در پردیس خودگردان شریف افتاد ما می‌توانیم از آموزش کسب درآمد کنیم. این نگرانی اولیه که بی‌کیفیت‌ها برای درس خواندن پول می‌دهند تبدیل شد به یک شیب مثبت کیفیتی که مشاهده گزارش آن شعف دارد و امیدوار هستیم بتوانیم بخشی از ورودی شریف را با حفظ کیفیت شهریه‌پرداز کنیم.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم بتوانیم دوره مدیریتی کوچک‌زاده را همراه با تعالی دانشگاه به پایان برده و شاهد چند تحول آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف باشیم.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x