کد خبر: 74360

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/30

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

منابع آزمون دکتری

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، ابوالفضل باقری‌فرد بنابر بر تصمیم  بیست و هشتمین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و با توجه به ارائه دوره تخصصی پاتولوژی و رشته‌های مختلف علوم‌پایه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی مانند ایمنی‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، زنتیک پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که ماهیت آزمایشگاهی دارند با راه‌اندازی راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌ آزمایشگاهی مخالفت کرد. 
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به دکتر مهرداد اسماعیلی، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی را اعلام کرد.
در نامه باقری‌فرد آمده است: «بازگشت به نامه شماره ۱۱۷/۵۰۵۶ مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ درباره پذیرش دانشجوی دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی، به استحضار می‌رساند  موضوع راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌آزمایشگاهی با توجه به دادنامه شماره ۱۴۷۵ مورخ یکم آذر ماه ۱۴۰۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ۱ صورتجلسه بیست و هشتمین نشست گروه پزشکی شورای عالی برنامه‌ریزی  مورخ ۱۶ آبان ماه سال ۷۴، موضوع لغو و عدم پذیرش دانشجو در دوره دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی در هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم‌پزشکی مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ مطرح و با عنایت به اینکه رشته مقطع مذکور در سال ۱۳۶۷ با توجه به شرایط کشور و کمبود نیرو در رشته علوم‌آزمایشگاهی بوده و در حال حاضر با وجود دوره تخصصی پاتولوژی و رشته‌های مختلف علوم‌پایه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخخصی که ماهیت آزمایشگاهی دارند(ایمنی‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، زنتیک پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون) و همچنین دوره تکمیلی تخصصی علوم‌آزمایشگاهی، راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌ آزمایشگاهی مورد موافقت قرار نگرفته است.»
راه‌اندازی دوره دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی از مقطع کارشناسی مدخلی خواهد شد برای تأسیس رشته‌های میان‌بر دیگر برای دور‌زدن مسیر سخت پزشک متخصص‌شدن در این کشور.

شرایط رشته دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی

رشته دکترای علوم آزمایشگاهی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی در حوزه سلامت بود که فارغ التحصیلان آن،  اداره نزدیک به ۵۰ درصد آزمایشگاه های کشور را برعهده دارند و ارایه خدمتی که در طول سال های گذشته داشته اند، نشان می دهد که عملکرد آنها مثبت بوده است. پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی به این صورت بود که پس از گذراندن مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، افراد وارد رشته دکترا phd می شدند که طبق دستورالعمل های موجود برای اینکه متخصص آزمایشگاه شوند، باید دوره ای را می گذراندند و امتحانی را می دادند که شرایط آن نیز به درستی تعریف نشده بود و با ابهامات و پیچیدگی های مختلفی همراه بود. همچنین پزشکان عمومی می توانستند پس از اتمام دوره پزشکی، یک دوره چهار ساله آناتومی کال پاتولوژی بگذرانند و وارد حوزه آزمایشگاه شوند. در آمریکا سال ۲۰۱۲ برای اولین بار دوره دکترای علوم آزمایشگاهی تحت عنوان دی سی ال اس راه اندازی و جذب دانشجویان در این دوره آغاز شد رشته دکترای علوم آزمایشگاهی برای دایر شدن مجدد نیاز به بررسی و بازنگری مجدد داشت تا فارغ التحصیلان آن در کنار سایر متخصصان و پاتولوژیست ها بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارایه دهند. در گذشته، پذیرش در رشته دکترای علوم آزمایشگاهی به این صورت بود که افراد ابتدا وارد رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی می شدند و پس از گذراندن یک دوره چهار ساله، دوباره در کنکور سراسری آزمون می دادند و در صورت قبولی وارد دوره دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی می شدند که آن نیز یک دوره چهار ساله بود. آنها پس از حدود ۱۰ سال بررسی، این دوره دانشگاهی را تصویب و اجرایی کردند این در حالی است که ما جلوتر از آنها این دوره را دایر کرده بودیم اما به دلایل نامشخصی این دوره متوقف شد. راه اندازی مجدد این رشته و حضور گروه های مختلف در آزمایشگاه ها، می توانست در زمینه ارایه خدمات آزمایشگاهی مناسب و با کیفیت بالاتر به بیماران بسیار موثر باشد ؛ که با آن مخالفت شد.

مطلب پیشنهادی :  تمدید انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۳

شرایط نامزد‌های دریافت جایزه ابوریحان

معرفی رشته پاتولوژی

حرفه تخصصی پاتولوژی تشخیص بیماری‌ها بر مبنای نمونه به‌دست‌آمده از بدن است. این نمونه‌ها می‌توانند خون، ادرار یا مایعات دیگر بدن باشند که در آزمایشگاه با انجام روش‌های میکروب‌شناسی، شیمی‌زیستی، ایمنی‌شناسی، خون‌شناسی و‌… تغییرات آنالیت‌ها در جهت کشف بیماری سنجیده می‌شوند یا نمونه بافتی است که از طریق جراحی یا نمونه‌برداری بافتی از بدن به دست آمده است که پاتولوژیست با مطالعات میکروسکوپی و روش‌های دیگر به تشخیص بافتی می‌رسد.

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

مزیت این دوره آن است که فراگیر از پایه طب عمومی وارد دوره شده و فرد تربیت‌شده یک متخصص پزشکی است که به دلیل آشنایی با زبان طب می‌تواند خدمات تشخیصی تخصصی آزمایشگاهی را به همکاران پزشک خود ارائه دهد و در تشخیص بیماری‌ها به کمک پزشکان معالج بیاید. از طرف دیگر پزشکان متخصص پاتولوژی مانند سایر پزشکان تحت عنوان طرح نیروی انسانی به اقصی نقاط کشور اعزام می‌شوند تا تمامی شهروندان کشور از خدمات تخصصی ایشان بهره‌مند شوند. مزیت دیگر این رشته تخصصی آن است که سازمان‌های تأمین‌کننده منابع مالی حوزه تشخیص و درمان مانند سازمان‌های بیمه‌گر با یک شخص بر مسند آزمایشگاه مواجه هستند که هم می‌تواند مسئول فنی آزمایشگاه باشد و هم تشخیص‌های بافتی را بدهد و این خود هزینه پرداخت به مسئول فنی و پزشکان شاغل در آزمایشگاه را کاهش می‌دهد.

فارغ التحصیلان دکتری نگران دوره سربازی خود نباشند

زمانی که متخصص پاتولوژی تحت عنوان طرح نیروی انسانی به آزمایشگاه بیمارستان دولتی اعزام می‌شود، حقوق و مزایای پرداختی آن‌قدر تحلیل رفته و پرداختی به پزشکان آن‌قدر کم است که این متخصصان فقط یک آرزو دارند و آن اتمام دوره طرح اجباری است و بلافاصله پس از اتمام طرح ، جذب بخش خصوصی خواهند شد؛ بنابراین کمبود مسئول فنی در بخش‌های دولتی ریشه در اقتصاد سلامت معیوب حاکم بر کشور دارد که نمی‌تواند پزشکان متخصص را برای خدمت‌رسانی به مردم محروم تأمین کند و این مسئله محدود به متخصصان پاتولوژی نیست و شامل همه رشته‌های تخصصی پزشکی می‌شود.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

 
مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
76 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محبوبه ایمانی
میهمان
محبوبه ایمانی
30 مهر ، 1402

سلام وقتتون بخیر، من ترم یک میکروبیولوژی هستم میخواستم بدونم آیا با لیسانس میکروبیولوژی میتونم تو آزمایشگاه مشغول ب کار بشم؟

شهاب
میهمان
شهاب
30 مهر ، 1402

من یک کارشناس علوم آز هستم که ۵ سال از فارغالتحصیل شدنم میگذره،، علوم آز یکی از بی صاحبترین رشته هاییه که تو ایران وجود داره،همین قضیه باعث شده دچار هرج و مرج بشه از طرفی چون به شدت رشته پولسازی هست باعث رانت و انحصار طلبی شده!! پاتولوژیستها(یکی از تخصص های پزشکی که در حال حاضر تنها کسانی هستند که جواز تاسیس آزمایشگاه میگیرند)،دکترا های علوم آز قدیم(این رشته در حال حاضر حد اکثر تا مقطع کارشناسی ارائه میشود) دکترا های تک رشته(ایمنی شناسی و خونشناسی و بیوشیمی) با (کارشناسی غیر مرتبط و مرتبط) همه برای خود قطبی تشکیل دادند و به روش های مختلف عرصه رو به کارشناس و کاردان آزمایشگاه تنگ کردند،،،در مورد بازار کار اما بازار کار شما با کارشناسی آزمایشگاه عمدتا به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشود،که بخش دولتی به دلایل اقتصادی جذب ندارد و اگر هم داشته باشد انقدر کم هست که نورچشمی ها هم همه موفق به قبولی نمیشوند

Rima
میهمان
Rima
30 مهر ، 1402

بس که کارمندا گفتن :آخرش میشین ما!!!!!!!!!! بس که تحقیر شدیمو صدامون در نیومد،بس که بی مورد از رشتمون دفاع کردیمو راه به جایی نبردیم،بس که بزرگای رشتمون پشتمونو خالی کردن…

کاوه
میهمان
کاوه
30 مهر ، 1402

سال 87 کارشناسی شدن رشته علوم آزمایشگاهی امیدای زیادی تو دلها ایجاد کرد خیلیا مث من که نمیخواستن یه سال از عمرشون تو پشت کنکور تلف شه و موفقیت رو فقط تو پزشکی نمیدیدن و از ادامه تحصیل و تاپ بودن و درآمد بالای رشته و آزمایشگاه زدن و رتبه خوب قبولیش شنیده بودن این رشته رو انتخاب کردن

آرمان
میهمان
آرمان
30 مهر ، 1402

تحقیق زیادی واس انتخاب بین پرستاری و علوم آزمایشگاهی کردم و نتیجه کلی اینه که آقا برید سراغ رشته ای که واقعا دوس دارید چون در صورت ادامه دادن هر رشته ای مطمعن باشید بی کار نمیمونید و شرط ادامه دادن هر رشته ای علاقه به اون رشته بین آزمایشگاهی و پرستاری در مقطع کارشناسی پرستاری بهتره و جذب بهتری داره و به مراتب حقوق بالاتر اما در مقاطع بالاتر علوم آزمایشگاهی درآمد خیلی بالاتری داره و اینم که میگن فلان شخص لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکتری علوم آزمایشگاهی داره ولی بیکاره تنها دلیلش همون شخصه یعنی بازار کار هرکس به خود اون شخص بستگی داره و حتی تو بدترین رشته ها هم بهترین کار ها وجود داره پس فقط برید دنبال علاقتون

شکوه
میهمان
شکوه
30 مهر ، 1402

علوم پایه=مادر علوم کاربردی
حق گرفتنیست
نباید آینده کاری قشر عظیمی از دانشجویان به دلایل مختلف بیهوده محدود گردد

مهمان
میهمان
مهمان
30 مهر ، 1402

بله الان در دوره ای هستیم که بسیاری از بیماری ها که با علم پزشکی قابل درمان نبوده اند با ژن درمانی قابل حل هستند و مدرک نظام پزشکی در بسیاری از کشور ها به آنان داده میشود حتی در برخی از کشور ها افراد شاخه پزشکی فرد محور را ادامه میدهند و میتوانند مراکز بزرگ تاسیس کنند اما در این جا متاسفانه هنوز به اهمیت رشته زیست شناسی و زیر شاخه های آن پی نبرده اند

نادیا
میهمان
نادیا
30 مهر ، 1402

اولا نظام پزشکی فایده که ندارد ، سالیانه باید کلی حق اشتراک بدهی، و در تعرفه گزاری هم نقش ندارد.
همچنین کسانی که اکنون آزمایشگاه دارند از پس مخارجش بر نمی آیند.
بانگ دهل از دور خوش است!

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

مشکلات نظام پزشکی و بسیاری از مشکلات درمان وقتی حل می‌شود که این سازمان اگر قرار است نقش تصمیم‌گیری و نظارت داشته باشد مانند کشورهای دیگر توسط متخصصین دارای مدرک مدیریت یا رشته های مشابه که شامل تعارض منافع نمی‌شوند اداره شود نه کسانی که مستقیما از تصمیمات خودشان نفع می‌برند! در بسیاری از کشورهای دنیا هسته مرکزی نظام پزشکی نه پزشک است، نه پیراپزشک، نه توان بخش و نه علوم آزمایشگاهی در نتیجه اولا عدالت بین این رشته ها برقرار می‌شود، دوما در مواجه این اصناف و مخصوصا پزشکان با مردم، حق مردم از بین نمی‌رود.

دکترای پاتولوژیست
میهمان
دکترای پاتولوژیست
30 مهر ، 1402

سلام من یه پاتولوژیست هستم خیلی زیاد مشاهده میکنم کارشناسی علوم آزمایشگاهی هیچی بارشون نیست و فقط سنگ اون دو واحد عملی رو که گدروندن به سینه میزنن …

عرفان
میهمان
عرفان
30 مهر ، 1402

شرط میبندم پاتولوژیست نیستی
ولی معلومه علوم آزا بدجور سوزوندت

پرستار زحمت کش
میهمان
پرستار زحمت کش
30 مهر ، 1402

یک دلیل قانع کننده بیاورید از اینکه چرا پرستارها با اینکه کلا تعداد عملی های ازمایشگاهشون بسیار کمتر از ما زیستی ها هست باید نظام رشته مارو دریافت کنه ولی خودمون نمی‌تونیم

بوشهری
میهمان
بوشهری
30 مهر ، 1402

اوج بی انصافیه که یه متخصص ژنتیک نتونه تو آزمایشگاه کار کنه ولی یه کاردانی علوم آزمایشگاهی تو آزمایشگاه به راحتی. استخدام بشه

کیمیا
میهمان
کیمیا
30 مهر ، 1402

ژنتیک / بیوشیمی / بیوتکنولوژی / شیمی دارویی /میکروبیولوژی همه جزو تخصص های مطرح دنیا هستن ولی حق کار تو آزمایشگاه ندارن ولی یه کاردانی علوم آزمایشگاهی حق کار داره

کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
30 مهر ، 1402

ما قرار نیس جای کسی رو بگیریم ما میخوایم حقمونو که ازمون گرفتن بگیریم اگه کسی نترسه یه همچی بازی بچگونه ای رو هم راه نمیندازه که حق کلی دانشجو تو این چن وقت ضایع بشه
قراره بر حسب توانایی ها برای پیشرفت این کشور تلاش بشه چه مشکلی داره زیست شناسا و علوم ازمایشگاهیا باهم تلاش کنن چه منعی برای شماره نظام پزشکی هست مسلما کسی که میخواد شماره نظام پزشکی رو بگیره تلاششو میکنه چه تو زمینه علمی چه کاراموزی و …

طاهره
میهمان
طاهره
30 مهر ، 1402

اینقدر که از توانایی های بچهای علوم ازمایشگاهی گفته میشه واقعا این بچها به اندازه دانشجوهای زیست واحد تخصصی یا حتی ازمایشگاه تخصصی پاس کردن؟؟ اگه قرار به تخصصه بچه های علوم پایه واقعاااا از نظر علمی و حتی عملی سطحشون بالاس

طاهره
میهمان
طاهره
30 مهر ، 1402

پیشرفت تمام دنیا به خاطر اهمیت به رشته های پایه است چون اونا علم تولید میکنند با استفاده از همین رشته ها وما هم باید همیشه تشنه باشیم تاازشون یاد بگیریم بعد میگیم چرا پیشرفت نمیکنیم چرا هنوز به کشورهای دیگه وابسته ایم چون هیچ ارزشی برای محققان رشته های خودمون قائل نیستید نه از طرف وزارت علوم حمایت میشیم که بخواهیم فکرهامون عملی کنیم ونه وزارت بهداشت میزاره که کار کنیم بعدشم که برای پیشرفت بعضیها مجبور مبشن برن از ایران وقتی هم که موفق میشن میگید چرا رفتن واقعا امیدوارم طرز فکرتون عوض کنید

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

واحد های علمی و عملی دانشجویان علوم پایه بسیار مشابه دانشجویان علوم آزمایشگاهی است. چه بسا دانشجویان علوم پایه جهت قوی کردن پایه ی عملی خود در ورک شاپ های فراوانی با هزینه ی خود شرکت میکنند. ما خواهان احقاق حق خود هستیم.

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

کسی که با پایه ی وزارت علوم دارای دکتری وزارت بهداشت است و استخدام است قطعا دارای صلاحیت است که استخدام شده. زیرا با این فضای رقابتی که در محیط کار حاکم است قطعا برترین ها استخدام میشوند. ما حقمان را میخواهیم

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

علوم پایه، زیربنای اصلی سایر دانش‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل در مواقعی به کل علم ( Science) تعمیم داده می‌شوند.

مهمان
میهمان
مهمان
30 مهر ، 1402

اتفاقا اونی که ژنتیک و میکروبیولوژی میخونه با رتبه ی زیر سه هزار منطقه یک و زیر شش هزار منطقه دو اومده قابل توجهتون که این رشته ی علوم آزمایشگاهیه که رتبه نجومی میخواد

ناصرخانی
میهمان
ناصرخانی
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهمان

والااا حالا بیا بهشون بفهمون ما رتبمون نجومی نبوده احتمالا کارنامه خودشونو تو اینه میبینینن که همچی حرفی میزنن

نعیمی
میهمان
نعیمی
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهمان

اتفاقا ایندشو بررسی کردیم منتهی فک نمیکردیم یه تعداد علوم ازمایشگاهی به پست مون بخورن که بخوان اینجوری رفتار کنن
جهت اطلاع رتبه خیلیا نجومی نبوده و اومدن زیست شما بهرته هواست به کار خودت باشه

میکروبیولوژیست
میهمان
میکروبیولوژیست
30 مهر ، 1402

۲ واحد کارورزی رو اینقد پر رنگ میکنین اما به سایر واحد هایی که خیلی بیشتر از علوم ازمایشگاهیا گذروندیم هیچ توجهی نمیکنین فک نمیکنم علوم ازمایشگاهیا به اندازه بچه های علوم پایه ژنتیک و میکروب پاس کرده باشن اقای جهانگیری اگه صحبت از توانایی هست منطقی صحبت کنین طبق چارت دانشگاه های مادر

نرگس
میهمان
نرگس
30 مهر ، 1402

جا داره یه تشکر ویژه داشته باشیم از بچه های علوم ازمایشگاهی که میان کامنت میذارن و بیشتر شدن کامنتا کمک میکنن به بهتر دیده شدن این خبر خیلییی ممنون

مهری
میهمان
مهری
30 مهر ، 1402
پاسخ به  نرگس

خواهش میکنم قابل نداره ولی رتبه کنکور شما و عدم آینده نگریتون با کامنت ما عوض نمیشه

زیست شناس
میهمان
زیست شناس
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهری

رتبه کنکور مهم نیس مهم جنمه که شما ندارید

بیولوژیست
میهمان
بیولوژیست
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهری

شما بگید رتبتون چقدر بوده بنده با رتبه ی خوبی رفتم علوم پایه درصورتی که توی کارنامه ی سبز علم آز تهران رو اورده بودم ولی گفتم برم دنبال علاقم اون موقع هم شرایط علوم پایه اینطوری نبود یهو قانون عوض شد بیچارمون کرد

مهمان
میهمان
مهمان
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهری

رتبه کنکور شما هم همچی درخشان و ۳ رقمی یا ۲ رقمی نبوده
ولی امیدوارم سطح ارامش روح شما عوض بشه یکم ارامشت بیشتر بشه عزیزم

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

راحت تر بود اگه میگفتن دوست نداریم نظام پزشکی بدیم😐

نادعلی
میهمان
نادعلی
30 مهر ، 1402

این همه تبعیض برای چیه؟ 99درصد واحدامون مشترکن. گرچه تلاش ما خیلی بیشتر از علوم ازمایشگاهی هاست. 4سال زحمت مون چی میشه؟ اینده ما براتون مهم نیست؟

مقصودلو
میهمان
مقصودلو
30 مهر ، 1402

بنده لیسانس علوم آزمایشگاهی دارم و فوق لیسانس ام را از وزارت علوم در رشته زیست شناسی بیوشیمی گرفته ام آیا بعد از اتمام تحصیلات دکترای از وزارت بهداشت کد نظام آزمایشگاهی تعلق میگیرد یا نه خواهشمندم راهنمایی بفرمایید ممنونم

مسعود سالاری کیا
میهمان
مسعود سالاری کیا
30 مهر ، 1402

همانطور که از پیام ها قابل برداشت هست این تبعیض آشکار نه تنها کمکی نخواهد کرد بلکه همانطور که مشخصه ذهن ها و فکر هارو هم کوچک کرده ، الان شاهدیم که دارند عده ای رشته ها رو مقایسه میکنن و خودشون رو بالاتر میبینند البته این نگاه در رشته های علوم پزشکی آشکاره همونطور که شاهد نگاه دانشجوهای پزشکی به پرستاری و پرستاری به بیهوشی و … هستیم ؛ صحبت از آینده نگری میکنن در حالی که آینده رو در سطح جهانی باید دید، اینروزها رشته های علوم پایه به خصوص زیست شناسی درحال پیشی گرفتن است اینهارو میتونین ار مقالاتی که مربوط به پزشکی نوین هستن متوجه بشین نه از توهمات و خودبزرگ پنداریه عده ای!

رضوی
میهمان
رضوی
30 مهر ، 1402

بچه های علوم پایه هم به اندازه علوم آزمایشگاهی (حتی بیشتر) زحمت میکشن، این تبعیض نیست ظلمِ

حزبی
میهمان
حزبی
30 مهر ، 1402

واقعا این حقمون نیس که به خاطر چند واحد کار عملی از کار در آزمایشگاه منع بشیم

غیور
میهمان
غیور
30 مهر ، 1402

باید به ما علوم پایه هم کدنظام پزشکی بدهند

حیدری
میهمان
حیدری
30 مهر ، 1402

در رابطه با دوستانی که به ما میگن شما رتبه هاتون خوب نبوده و میخواستین بخونید و … من خودم با رتبه ی خوبی رفتم میکروبیولوژی با اینکه تو کارنامه سبز فیزیوتراپی چمران هم اورده بودم ولی ترجیح دادم برم دنبال رشته ای که بهش علاقه دارم و اون موقع این قوانین ناعادلانه وجود نداشتن… ترم 3 بودم که همه چیز تغییر کرد… الان گناه من چیه که باید بیکار بمونم تو خونه من که کف دستمو بو نکرده بودم که بدونم همچین اتفاقی میفته

فاطمه رضاخواه
میهمان
فاطمه رضاخواه
30 مهر ، 1402

لطفا حق مارو بهمون برگردونید
حقی که از آبان 97 از ما گرفته شد
لطفا به رشته های بی پایه و اساس که در آینده نزدیک یک رباط کارشون رو انجام میده پر و بال ندید
مهر نظام پزشکی حق علوم پایه است.
اگه انقدر علوم پایه تو این کشور بی اهمیته چرا دانشجویان پزشکی چند سال رو براش تلاش میکنن و با سختی آزمون رو پشت سر میذارن؟

lilian
میهمان
lilian
30 مهر ، 1402

هیچ بحث و دعوای بین بچه های علوم آزمایشگاهی و علوم پایه نیست.همه داریم توی یه کشور زندگی میکنیم و میخوایم تخصصمون رو به کار بگیریم برای آینده خودمون دوستان خانواده و کشورمون.
این ظلم به علم کشوره

بیولوژیست
میهمان
بیولوژیست
30 مهر ، 1402

وقتی که ما دانشجویان سلولی و مولکولی 20 واحد ژنتیک داریم برای چی نباید اجازه ی کار در آزمایشگاه ژنتیک رو داشته باشیم؟؟ آخه این انصافه؟؟

هانیه
میهمان
هانیه
30 مهر ، 1402
پاسخ به  بیولوژیست

سلام من هم دارم این رشته رو میخونم پس ما کجا میتونیم کار کنیم؟

شادی
میهمان
شادی
30 مهر ، 1402

لطفا یکبار هم که شده از بچه های علوم پایه دادخواهی کنید.

زیست شناس
میهمان
زیست شناس
30 مهر ، 1402

الان باید متوجه شده باشین و با تموم وجودتون درک کرده باشین ک ویروس کووید ی ک الان گریبانگیر جهان شده ، کدوم پزشکی توانسته راهشو پیدا کنه؟
کدوم علوم ازمایشگاهی توانسته راهی براش پیدا کنه؟
کدوم پرستاری توانسته راهی براش پیدا کنه؟؟
الان باید بدونین و اینا فقط ی سری اطلاعات رو دارن ک تموم دانششون همونه ن بیشتر ،چیزی از جز جز سلول و کارکرد سلول نمیدونن ، چیزی از روند و ارتباط هایی ک بین سلول هاست نمیدونن ، فقط یک سری اطلاعاتی رو دارن ک ماها کشف کردیم ماها بهش پی بردیم و در اختیارشون گذاشتیم،
ماهاییم جنگجو های پشت صحنه!
بیشتر باید قدرمونو بدونین!بیشتر زمینه رو برای تحقیق و پژوهش ما فراهم کنین
ن اینکه عرصه ی پیشرفت رو بیشتر و بیشتر برای ما تنگ کنین وما رو با محدودیت روبه رو کنین
این میشه فرار مغز ها ، این میشه کشوری ک هنوز جهان سوم محسوب میشه!
خواهش میکنم این اختلافات رشته هارو بزارین کنار!
بیاین باهم برای پیشرفت بشریت بهم کمک کنیم
دست ب دست هم بدیم تا بتونیم اینده رو بسازیم و فقط ب شرایط موقت کنونی توجه نکنیم
در پی اینده و اتفاق های اینده باشیم
در پناه حق

مهمان
میهمان
مهمان
30 مهر ، 1402
پاسخ به  زیست شناس

با سلام زیست شناس شما هنوز نمیدونید که ویروس کرونا سلول نیست عزیز من بعد راجع به رشته علوم ازمایشگاهی نظر میدی اینجاست که میگن لیسک هم خودشو شاخدار میدونه شاخدار کی بودی زیست شناس ناجی دنیا

ریحانه
میهمان
ریحانه
30 مهر ، 1402
پاسخ به  مهمان

اینم نحوه ی صحبت کردن دانشجو مملکت

علیمرادی
میهمان
علیمرادی
30 مهر ، 1402
پاسخ به  زیست شناس

بنازم اعتماد به سقفو!پیاده شو عزیز با هم بریم

مهمان
میهمان
مهمان
30 مهر ، 1402
پاسخ به  علیمرادی

دوست عزیز شما پیاده شو با هم بریم چون در این مدت طولانی کسی حقش را مطالبه نکرده بود الان تصور میکنید که این زیاده روی است در صورتی که اگر زیست شناس نباشد از پس هیچ بیماری برنمی آییم

زیست شناس
میهمان
زیست شناس
30 مهر ، 1402

بحث از بی فکری و عدم اینده نگریه!
اگه دیدتون رو جهانی کنین متوجه میشن و میفهمیییین ک تا زمانی ک ی زیست شناس وجود نداشته باشه، ک تحقیق و پژوهش کنه ، هیچکدوم از اون رشته هایی ک مثلا ب قول خودشون خیلی شاخن !!!
نمیتونن هیچ خدمتی ب بشریت داشته باشن!ماهاییم ک کشف میکنیم، ماهاعیم ک پژوهش میکنیم و زیر ساخت و بنای اون رشته ها هستیم
کم ظاهر بین باشین!اون رشته های مثلا شاخ فقط برگ و خاشاک هستن
ریشه ی درخت هایی ک میبینین ماییم
اصل مایییم

ذکایی
میهمان
ذکایی
30 مهر ، 1402

حداقل تلاش اقایون مسئول اینه که تا زمانی که چارت گرایش های مختلف زیست شناسی عوض نشده موظفن به دانشجو ها کد نظام پزشکی بدن

قدوس
میهمان
قدوس
30 مهر ، 1402

بگذارید یکبار هم که شده عدالت برقرار بشه ، نه به تبعیض ، نه به لابی گری

ملیکا
میهمان
ملیکا
30 مهر ، 1402

با سلام این انصاف نیست که انقدر بین علوم آزمایشگاهی ها ومیکروبیولوژی ها فرق گذاشته بشه درسهای میکروبیولوژی از علوم آزمایشگاهی بیشتر وسنگین تره در ضمن همین علوم پایه ها هستن که روی واکسن کرونا کار می کنند چقدر پول شهریه میدیم خواهشمندم کاری نکنید که به جای مدرک برای کار تو آزمایشگاه ها یه تیکه کاغذ بهمون بدن لطفا رسیدگی کنید

حدادی
میهمان
حدادی
30 مهر ، 1402

سلام خسته نباشید توی دفترچه انتخاب رشته بخش رشته ها و کد رشته ، بعضی رشته ها مثل علوم آزمایشگاهی و هوشبری هم به نتهایی هستند هم کاردانی علوم آزمایشگاهی و هوشبری تفاوت در چی هست ، مرسی لطفا جواب بدید

ساری
میهمان
ساری
30 مهر ، 1402

آیا با دکتری علوم آزمایشگاهی می توان آزمایشگاه زد؟

سیمین
میهمان
سیمین
30 مهر ، 1402

ای کاش شماره نظام هم در کنار همه پیگیری‌ها پیگیری بشه و حداقل شاهد مقداری بهتر شدن وضعیت شغلی و معیشتی بشیم

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

هدایتی
میهمان
هدایتی
30 مهر ، 1402

یه مزیت مهم که علوم آزمایشگاهی نسبت به پرستاری و هوشبری داره،اینه که با مریض و افراد بدحال روبرو نیستی. این خودش ملاک مهمیه. پروسیجر های invasive رو هم که نگم. مثلاً لوله فرو میکنن…

صدف
میهمان
صدف
30 مهر ، 1402

منم علوم آز میخونم وقتی که میخواستم به پرستاری تغییر رشته بدم موافقت نشد و الانم اگر بخوام تغییر رشته بدم فقط اتاق عمل میتونم برم و اینکه میخوام دوباره کنکور بدم ولی خانواده نمیزارن واقعا خیلی دردناکه که تو تلاش کنی دوباره به خاطر پرستاری که سال قبل رتبه اش را آووردی.

مهشید
میهمان
مهشید
30 مهر ، 1402

من رشته ام زیست سلولی مولکولیه و ترم بعد ترم اخرمه.از اینده شغلی ک کلا ناامیدم ولی گفتم شاید ارشد بخونم تو یکی از رشته های زیر مجموعه علوم ازمایشگاهی مث میکروب یا هماتولوژی اینده شغلیم تضمین بشه از یه طرف واسه قبولی توی دانشگاه دولتی هم اصن امیدی ندارم وااقعااا سخته مباحثشون و حس میکنم از پسش بر نمیام.از طرف دیگه هم درس رو خیلی دوس دارم دلم نمیخواد درسمو رها کنم شما برای اینده تحصیلی من چی پیشنهاد میکنید؟درضمن الان دانشگاه ازادم و واسه ارشد به هیییچ وجه نمیخوام ازاد برم چون توان مالی ندارم دیگه هر چی داشتم تو کارشناسی رفت.بعضی وقتا میگم ازصفر شروع کنم دوباره کنکور بدم واسه قبولی رشته فیزیو تراپی یا رادیو لوژی بینایی سنجی و از این دست رشته ها ولی خیلیا میگن نه این کارو نکن فایده نداره قبول نمیشی وقتت از بین میره پشیمون میشی جاش واسه ارشد بخون.!

شیری
میهمان
شیری
30 مهر ، 1402

خب غر زدن و نالیدن فایده ای نداره.

حرفاتون تا حد زیادی درسته! و من سال 85 که وارد دانشگاه شدم سال 87 همه اینایی که نوشتی و فهمیدم.. الان که 11 سال گذشته اوضاع کار با لیسانس ازمایشگاه بدترم شده..

اونایی که الان ریس مرکز تحقیقاتن تو شهرشون..یا دانشگاه همه افرادی اند که رانت داشتند دارند و خواهند داشت و البته یه دهه قبل اومدن رو کار!

چیزی نمونده که الان بقیه بخوان ادامه راه اونا رو برن..

اساتید دانشگاه ما یکی شون با دکترای میکروب امسال یه دوره فلوشیپ قبول شد که از سالها قبل با چند تا دکترای دیگه مثل خودشون باهم ازمایشگاه داشتن و یه پزشک و مسول فنی ازمایشگاهشون معرفی کرده بودن بش حقوق میدادن امسال که این دوره فلوشیپ و خودش قبول شده دیگه لازم نیس مسول فنی متخصص پاتولوژی باشه میشه خودش باشه و خب ریس مرکزم هست هیات علمی هم هست و…… اینا کهه دلیل نمیشه من بیام بگم منم مث این میشم 10سال دیگه!!

چون اینقدر اوضاع ناپایداره که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست…

الهام
میهمان
الهام
30 مهر ، 1402

بنده الان ارشد ژنتیک دارم ولی دارم تو بخش پذیرش لیزر کار میکنم.

وقتی یکی میاد بهم میگه منشی دلم میخواد خفش کنم.

اینهمه درسای سخت ژنتیک و خوندم تا آخرش بشم منشی؟؟؟؟؟؟هی.

افسرده و پژمرده شدم.

۱ سال رفتم آزمایشگاه ژنتیک یه شهر دیگه ولی چون ۱ ساعت و نیم با شهر خودم فاصله داشت دیگه نرفتم چون زندگیم رو هوا میرفت.

تصمیم دارم اگه دکتری امسال قبول شدم که دلم ولی اگه نشم برم دنبال علاقم.

کیک مدرن درست کنم بفروشم واقعا درآمدش بیشتره.

کمال
میهمان
کمال
30 مهر ، 1402

نمیدونم چرا هر کسی هر رشته ای خونده میناله خخخ این مشکلات تو همه رشته هاس حتی بالاترش ک حوصلم نمیشه بگم

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402

من صنایع غذایی خوندم تو علوم پزشکی شهید بهشتی طرحمو هم دوسال گذراندم آزمون استخدامی هم قبول شدم اما استخدام نکردند نه که نیرو نخواند نیرو هم میخواستن اما با رشته های غیر مرتبط از یک و فامیلشان استخدام کردند بعد طرح ام دنبال کارم پیدا نمیکنم محیط کارخونه و مسافتش هم دور و باز اونجا هم بیشتر از 20 تومن حقوق نمیدن از ساعت ۸تا ۵ متاسفانه به جز بعضی رشته ها اگر پارتی نداشته باشی استخدام نمیشی دکترا هم بگیری باز بیکاری

یه فروشنده از مهندس بیشتر پول میگیره

دخملی
میهمان
دخملی
30 مهر ، 1402
پاسخ به  ناشناس

الان وضعیت اکثر رشته ها همینه. دیگه دوره اینکه از درسخوندن پول بدست بیاری تموم شده.

ناشناس
میهمان
ناشناس
30 مهر ، 1402
پاسخ به  دخملی

اگه دقت کرده باشید من در انتهای پیامم گفتم که منظورم کلی بود و ممکنه اشخاصی بتونند با ابتکار و توانمندی های خودشان بسیار در این رشته موفق باشند. ولی این شامل همه نمیشه.

دخملی
میهمان
دخملی
30 مهر ، 1402
پاسخ به  ناشناس

به نظرم اینطور صحبت کردن وناامید کردن بچه ها درست نیست برای کسانیکه این رشته رو انتخاب کردن استادای ما مخصوصا ایمنی وهماتو وحتی بیو تا دکتری وحتی فلوشیپ ادامه دادن والان از خیلی از متخصص ها وضع خوبی دارن وبعلاوه کلی درخواست از خارج کشور دارن

وحتی استاد ما رئیس واحد تحقیقاتی شهرمون هست که یه کلان شهره

کافیه این همه دلیل یا بازم میخواین بگم.

حتی رشته پزشکی اگه تو مقطع عمومی بمونه وادامه نداشته باشه بی فایدس این رو تجربه کردم میگم چون تو یه خونه ای هستم که برادرم داره پزشکی میخونه ومن علوم آز واز همه‌ی اوضاع واحوال کاملا باخبرم

بله کسایی که بخوان تو مقطع کارشناسی بمونن آینده ی جالبی درانتظارشون نیس ولی برا مقاطع بالا هم خودکشور وهم خارج کشور دست وپا میشکونن

سامیه
میهمان
سامیه
30 مهر ، 1402
پاسخ به  دخملی

عزیز قرار نیست که همه دکترا بشن ارشد بگیرن چرا باید یه فرد لیسانس کار نداشته باشه؟۱۶ سال درس بخون بعد بیکار

76
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x