کد خبر: 61850

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/11

معرفی انواع مقاله (مروری؛ علمی ترویجی و …)

منابع آزمون دکتری

معرفی انواع مقاله (مروری؛ علمی ترویجی و ...)

معرفی انواع مقاله (مروری؛ علمی ترویجی و …)

دو نوع دسته‌بندی برای انواع مقاله در نظر گرفته می­شود:

انواع مقالات براساس نوع و ساختار

  • مقاله پژوهشی

مقالات پژوهشی یکی از معمول­‌ترین نوع مقاله­ هستند که در مجلات چاپ می­‌شوند. این مقالات برگرفته از پژوهش و تحقیقی هستند که خود مولف انجام داده است.مقاله پژوهشی در حقیقت حاصل پژوهش­‌های جدیدی است که قبلا مانند آن انجام نشده است. این نوع مقالات در میان محققین و پژوهشگران بسیار متداول است و به دلیل نو بودن محتوای آنها، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند. فرمت مقاله پژوهشی شامل معرفی، روش ­ها، نتایج، و بخش بحث و گفتگو می‌­شود.(مقاله چیست؟)

مقاله مروری

مقالات مروری شامل خلاصه‌­ای از تحقیقات و پژوهش­های انجام شده پیرامون یک موضوع خاص می­‌شوند و جایگاه فعلی موضوع و آینده آن را به تصویر می‌کشند. در این نوع مقالات به تجزیه و تحلیل موضوع، تفاوت‌­ها و اغلب مشکلاتی اشاره می‌شود که سد راه بحث قرار گرفته­‌اند.مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش‌ شده، جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. از همین روست که به پایگاه داده خوبی برای محققان دیگر بدل می‌شوند و معمولا به آنها استناددهی زیادی داده می‌شود. مثلا دست روی موضوعی می‌گذارند  و امور و تحقیقاتی را که در دهه اخیر روی آن صورت گرفته به دقت واکاوی و مرور می‌کنند. اطلاعات تازه یا دستاوردهای جدیدی در مقالات مروری بحث و ارائه نمی‌شود. این دسته از مقالات می‌توانند حاوی انتقاداتی به آثار گذشته‌ هم باشند و گذشته، وضعیت کنونی و آینده یک موضوع کارشده در حیطه‌ای تخصصی را به چالش بکشند.

تفاوت های پایان نامه و رساله با مقاله چه مواردی می تواند باشد؟

گزارش‌ها یا نامه‌های کوتاه

این نوع مقالات شامل گزارش خلاصه شده­‌ای از مقاله پژوهشی می‌شود. این نوع مقالات از لحاظ تعداد کلمات بسیار محدودیت دارند. بنابراین برخی مواقع پیش از اینکه مولف پژوهش اصلی خودش را کامل ننویسد و منتشر نکند، این مقاله کوتاه گزارشی نیز منتشر نخواهد شد.ساختار مقالات کوتاه و گزارش‌ها شبیه مقالات پژوهشی است و پیش از آنکه مقاله‌ای پژوهشی به اتمام برسد، امکان تولید چنین گزارشی وجود ندارد. در واقع، بعد از اینکه اثری اورجینال و پژوهشی نگارش شد و دستاوردهای نوین یک تحقیق به شکل مقاله درآمد، امکان تولید گزارش یا نامه‌های کوتاه مبتنی بر محتویات آن مقاله پژوهشی هم مقدور می‌شود. در مقالات گزارشی باید از جداول و نمودارها هم برای بیان منظور استفاده شود.

مطالعات موردی

از انواع مقاله، مقالات مطالعات موردی، به موارد خاصی از یک پدیده­ جالب و جدید اشاره می­‌شود. هدف اصلی این مطالعات آگاه‌سازی سایر محققین درباره احتمالاتی است که یک پدیده خاص می­ تواند بوجود بیاورد. این نوع مقالات اغلب در زمینه پزشکی کاربرد دارند.مطالعات موردی، شرایط و موقعیت‌هایی خاص را زیر نظر می‌گیرند و به تحقیق روی آنها می‌پردازند. به همین دلیل بسیار عمیق هستند و به پیش‌برد علمی و تخصصی موضوعات کمک زیادی می‌کنند. مطالعات موردی در دسته‌بندی تحقیقات کیفی قرار می‌گیرند و مزایای زیادی به همراه می‌آورند.

مقاله نظری

از انواع مقاله ، مقالات نظری به مقالاتی گفته می‌شود که مولف آن به بررسی و تحلیل یک تحقیق خاص می­‌پردازد. او در این مقاله می­‌تواند به نقاط قوت و ضعف تئوری ارائه شده اشاره کند و یا حتی آن موضوع خاص را نقد کند. مقالات نظری بسیار کوتاه هستند و معمولا تا ۲هزار کلمه محدودیت دارند. بنابراین در همین مقاله کوتاه نویسنده باید بتواند با دلیل و مدرک، چیزی را رد کرده یا از آن حمایت کند و نظریه تازه ­ای مطرح نماید.

تفاوت های پایان نامه و رساله با مقاله چه مواردی می تواند باشد؟

انواع مقالات براساس محل و بستر انتشار

  • مقالات ISI

ISI  مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information از انواع مقاله می­باشد. این موسسه بخشی از موسسه ” تامسون رویترز” است که در زمینه ارائه خدمات علمی فعالیت‌های درخشان و زیادی دارد. یکی از اقدامات این موسسه، ایجاد پایگاهی غنی از مجلات و کتبی است که بنا به استانداردهای سخت‌گیرانه آن، اجازه ورود به پایگاه را پیدا می‌کنند. در نتیجه، زمانی که مجله‌ای بتواند معیارهای لازم برای پیوستن به پایگاه ISI را داشته باشد و در آن نمایه شود، با عنوان مجله‌ای ISI از آن یاد می‌شود. حال اگر مقاله شما در یکی از مجلاتی با این عنوان اکسپت یا پذیرش گردد، مقاله‌تان، عنوان مقاله ISI را از آن خود خواهد کرد. مقاله ISI از ارزش علمی زیادی در دنیا برخوردار است و می‌تواند رزومه‌تان را درخشان و معتبر کند.

  • مقالات اسکوپوس (SCOPUS)
مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

ناشر هلندی الزویر (ELSEVIER) هم در سال ۲۰۰۴ میلادی، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی را مانند ISI راه‌اندازی کرد. این پایگاه هم با موسسات علمی مختلف در تعامل و همکاری است و تعداد استنادات مقالات علمی را گزارش می‌دهد.مقالاتی در تمام رشته‌ها در اسکوپوس موجودند و مجلاتی که در رتبه‌بندی این پایگاه دارای جایگاهی هستند، مجلات اسکوپوس نام می‌گیرند و اگر مقاله‌تان در آنها چاپ شود، مقاله‌تان هم مقاله‌ اسکوپوس عنوان می‌شود. مانند پایگاه ISI که از شاخص‌هایی مانند ایمپکت فکتور برای رتبه‌بندی مجلات خود استفاده می‌کند در اسکوپوس هم شاهد رتبه‌بندی بر حسب شاخص Q هستیم. اگر مجله‌ای Q1 عنوان شود، یعنی بالاترین رتبه در میان مجلات اسکوپوس را داراست و اگر مجله‌ای Q4 شود، کمترین امتیاز را در میان مجلات اسکوپوس از آن خود کرده است.

  • مقالات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا همان( Islamic world Science Citation center) (ISC)، توسط کشور جمهوری اسلامی ایران و به منظور رتبه بندی علمی دانشگاه‌ها و مجلات موجود در جهان اسلامی به وجود آمده است. این پایگاه دانشگاه‌ها و مجلات موجود در جوامع اسلامی را طبق استانداردهای خود مورد بررسی قرار می‌دهد و برخی از آنها را به تایید رسانده و در لیست ISC قرار می‌دهد. این پایگاه پس از تاسیس شدن در کشور ایران، در سال 2008 در شهر باکو، پایتخت آذربایجان به تایید رسید. پس از به ثبت رسیدن این پایگاه تمام کشورهای اسلامی موظف به همکاری با آن شدند. کشورهای مذکور شامل تمام کشورهای اسلامی در جنوب شرقی آسیا، کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای عرب، کشورهای اسلامی غیر عرب در قاره آفریقا، قفقاز و دیگر کشورهای اسلامی خاورمیانه، آمریکای جنوبی و اروپا هستند.(ضریب تاثیر IF یا Impact factor چیست؟)

ISC هم مانند ISI پایگاه داده‌ای است که در آن استانداردهایی سخت‌گیرانه برای پذیرش مجلات و کتب علمی در پایگاه داده‌اش در نظر گرفته می‌شود.این پایگاه داده مختص پژوهشگران و اصحاب علم دنیای اسلام است. اصلا هدف از راه‌اندازی آن هم وجود بستری برای رشد علمی جوامع اسلامی و افزایش تعاملات میان آنها بوده است. اگر مجله‌ای در میان مجلات این پایگاه داده قرار داشته باشد و مقاله‌تان را پذیرش کند، مقاله شما با عنوان مقاله ISC شناخته خواهد شد. مقالات ISC هم از اعتبار خوبی برخوردارند چون این پایگاه در رتبه سوم بزرگ‌ترین پایگاه‌های استنادی علمی دنیا قرار دارد.

  • مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی هم انواع مقاله هستند که برای ارائه در کنفرانس‌ها آماده می‌شوند. معمولا فرایند داوری این مقالات برای پذیرش کوتاه است و باید برای ارائه مقاله در کنفرانس موردنظر، هزینه‌ای هم پرداخت شود.برای کسی که تازه پا به دنیای مقاله‌نویسی می‌گذارد، شرکت در کنفرانس‌ها و ارائه مقاله می‌تواند ایده خوبی باشد.

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x