کد خبر: 5017

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/16

پذیرش در مصاحبه دکتری سخت شد

منابع آزمون دکتری

تجربه من از مصاحبه دکتری

نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری همواره محل اعتراض داوطلبان بوده است. مهمترین اعتراضی که از سوی داوطلبان به نحوه پذیرش دانشجوی دکتری صورت می گرفته ، ملاک پذیرش در مصاحبه دکتری بوده است که اغلب دانشگاه ها و اساتید بر اساس سلیقه و میل شخصی خود دانشجویان دوره دکتری را انتخاب می کنند و ضابطه ای برای این پذیرش در کار نیست. این امر به زعم منتقدان باعث می شده تا حق بسیاری از کسانی که از نظر علمی شایستگی تحصیل در مقطع دکتری را داشته اند پایمال شود.

مصاحبه دکتری چگونه است

این دست انتقادها عاملی شد برای وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تا در سال 1389 اعلام کند که پذیرش دانشجو در دوره دکتری به صورت متمرکز انجام خواهد شد تا با این کار جلوی اعمال سلیقه دانشگاه ها و اساتید گرفته شود.

دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری

نحوه پذیرش در مصاحبه دکتری قبل از سال 90

قبل از سال 90 که اولین دوره آزمون سراسری دکتری تخصصی برگزار شد، نحوه پذیرش دانشجوی دکتری به این صورت بود که دانشجویان بعد از اتمام دوره فوق لیسانس بر اساس رزومه و تحقیقات خود و همچنین دانشگاه های مورد علاقه مدارک خود را به دانشگاه هایی که دانشجو می پذیرفتند ارسال کرده و دانشگاه ها بر اساس ضوابط داخلی خود از دانشجویانی که شرایط مد نظرشان را داشتند برای مصاحبه دکتری دعوت می کردند و بعد از انجام مصاحبه و بعضا آزمون کتبی اسامی قبول شدگان را اعلام می کردند.

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

بیشترین اعتراضات نیز به روند مصاحبه و نحوه اعلام نتایج نهایی صورت می گرفت. حرف منتقدان این بود که هر استادی دانشجویان خود را برای دوره دکتری انتخاب می کند و شانس دیگران، حتی اگر از نظر علمی قویتر نیز باشند برای قبولی پایین است.
انتظار می رفت با متمرکز شدن پذیرش دانشجوی دکتری این بی عدالتی از بین برود اما این بی عدالتی ها هنوز نیز در نحوه پذیرش دانشجو به چشم می خورد و در اغلب موارد دانشگاه ها و اساتید نظر خود را در پذیرش دانشجو اعمال می کنند. در واقع با عدم اصلاح روند غلط قبلی مشخص نیست اینهمه صرف هزینه و وقت برای برگزاری آزمون دکتری بصورت متمرکز برای چه بوده است(وبینار کپسول های موفقیت در آزمون دکتری‎).

نکته جالب این است که بسیاری از داوطلبانی که در مرحله اول و در آزمون رتبه و نمره بالایی کسب کرده بوده اند در هیچ یک از دانشگاه ها پذیرفته نشده اند.

چاپ کتاب برای مصاحبه دکتری

مثالهای عینی پذیرش در مصاحبه دکتری

ب.ر که دانشجوی دانشگاه تهران بوده است و در رشته امتحانی خود رتبه 4 را کسب کرده می گوید علیرغم داشتن رزومه خوب در هیچ یک از دانشگاه ها پذیرفته نشده است. وی می گوید:« من با وجود تاهل و دغدغه های شغلی، یک سال از وقتم را صرف مطالعه دروس کردم و همه هم و غمم پذیرفته شدن در دوره دکتری بود. با اعلام نتایج خیلی خوشحال شدم که نتیجه زحماتم را گرفته ام اما نتایج نهایی باعث شد همه زحمت های یک ساله من بر باد برود. من نمیدانم طبق چه ضابطه ای رد شده ام. هم نمره آزمونم خوب بود و هم مقاله و رزومه خوبی داشتم، اصلا نمیتوانم درک کنم چرا جزو پذیرفته شدگان نیستم.»

مطلب پیشنهادی :  سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری 1403

م.ا نیز که در سهمیه و رشته خود رتبه 1 را داشته است و در هیچ یک از کد رشته های انتخابی پذیرفته نشده است می گوید:« من با رتبه و رزومه ای که داشتم از قبولی ام مطمئن بودم. بنابراین تنها دانشگاه های تهران و علامه را انتخاب کردم اما در هیچ یک پذیرفته نشدم. گویا دانشگاه تهران امسال در رشته ما اصلا قصد انتخاب دانشجو را نداشته است و حرف ما این است که بایستی مسئولین زودتر این مسئله را اعلام می کردند تا من دانشگاه های دیگر را انتخاب می کردم. مثلا در رشته ما شخصی با رتبه 70 قبول شده است اما من و برخی از دوستان علیرغم رتبه بهتر هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده ایم.»

البته موارد بالا تنها مشتی نمونه خروار است و بسیاری دیگر از داوطلبان نیز هستند که وضعیت و گله های مشابه دارند.

 

ویروسی که مصاحبه دکتری را تخریب میکند!

 

نظر نخبگان

نگاهی به صحبت های داوطلبان آزمون دکتری و همچنین توجه به رتبه های بالایی که در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده اند نشان می دهد که هنوز هم در بر همان پاشنه قبلی می گردد و با وجود اینهمه سر و صدا و هیاهو در مورد آزمون دکتری، جز اضافه شدن مرحله ای پر استرس و وقت گیر به روند اشتباه قبلی تغییر دیگری در نحوه پذیرش دانشجوی دکترا رخ نداده است. در نهایت هم باید گفت حاصل پایمال شدن حق بسیاری از کسانی که شایستگی تحصیل در این مقطع را دارند، نه تنها بی انگیزگی خود فرد و بر باد رفتن آرزوهای بسیاری از جوانان نخبه این سرزمین بدلیل بی عدالتی برخی از اساتید است که در نهایت کل جامعه و کشور از این روند اشتباه متضرر خواهد شد و خود را از توانایی بسیاری از جوانان با استعدادش محروم خواهد دید.

 www.phdphd.org

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

تجربه من از مصاحبه دکتری

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری !

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

اطلاعیه های مصاحبه دکتری

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
26 مرداد ، 1400

منم نزدیک ده ساله تو مصاحبه ها رد میشم،نمیدونم چه کارکنم

امین
میهمان
امین
6 مهر ، 1399

این قضیه تنها تا حدودی درست هست
من کارشناسی اهواز بودم
دکتری اهواز به مصاحبه دعوت شدم اما پذیرفته نشدم
یکی از اساتیدم، رییس سازمانی بود که اونجا شاغل بودم
یکی دیگه ارتباط تلفنی و پیامکی داشتیم و من مرتب بهش سر میزدم
یکی دیگه از اساتید خانمی بود که من یک کار اداری گره خورده رو واسش انجام دادم
و این سه استاد، اعضای اصلی و تاثیرگذار ژوری بودن
من در مصاحبه رد شدم
هم جای خوشحالی داشت هم ناراحتی
خوشحالی از اینکه هنوزم بعضی دانشگاه ها به شایستگی اهمیت میدن
و ناراحتی از اینکه قبول نشدم و یک سال دیگه عقب افتادم
من همین امسال مجددا به دانشگاه چمران دعوت شدم و بیشتر از قبل قبولیم رو احتمالی میدونم

داود
میهمان
داود
5 مهر ، 1399

باسلام.من با رتبه ۷۸ در رشته کارآفرینی مجاز به انتخاب رشته شدم.متاسفانه از ۱۴ انتخاب رشته محلی که داشتم فقط از دو رشته محل دعوت به مصاحبه شدم.این در حالیکه پارسال فردی با رتبه ۸۲ در رشته روزانه کارآفرینی دانشگاه تهران پذیرفته شده بود .عجیب اینکه من امسال اصلا به شبانه کارآفرینی دانشگاه تهران هم دعوت به مصاحبه نشدم.

انصاری
میهمان
انصاری
28 اسفند ، 1398

برای اینکه کسی بخواهد در مصاحه دکتری یکی از دانشگاه ها قبول شود لازم است اول: باید ارتباطی با نمایندگان مجلس داشته باشد در غیر اینصورت یکی از بزرگان دانشگاه محل ارتباط پیدا کند تا بتواند قبول شود بغیر از این دو روش هیچگونه معیاری نیست مطمئن باشید و خودتان را اذیت نفرمایید

علی
میهمان
علی
11 شهریور ، 1397

سلام. به نظر من استادان معصوم و مصون از خطا نیستند. ممکن است دچار خطا شوند یا اسیر حب و بغض ها و توصیه ها و … تصمیم ناعادلانه اتخاذ کنند. من رتبه زیر بیست سهمیه آزاد بودم اما در هیچ جا حتی حدنصاب نمره مصاحبه دانشگاه را هم کسب نکردم. فکر می کنم برای نزدیک شدن به عدالت باید دو کار را انجام داد:
۱- باید سازمان سنجش نمره آزمون کتبی و نمره مصاحبه را با یک مقیاس اعلام کند. الآن نمره مرحله کتبی از ۱۰۰۰۰ و نمره مصاحبه از ۵۰ اعلام می شود.این امر امکان مقایسه نمره را می گیرد. به عنوان مثال من در مرحله کتبی ۶۲۰۰ شده بودم اما در مصاحبه نمره ۱۰ از ۵۰ به من داده شد. اگکر به جای ۱۰ معادل آن از ۱۰۰۰۰ یعنی ۲۰۰۰ را می نوشتند قشنگ می شد فهمید که نمره رتبه زیر بیست در مرحله مصاحبه با نمره رتبه ۸۰۰ عوض شده است.
اولین قدم در را رسیدن به عدالت اعلام نمره کتبی و مصاحبه هر دو با یک مقیاس.
۲- حدنصاب نمره مصاحبه باید حذف شود. با این حد نصاب عملا اگر کسی در کتبی رتبه یک بشود و نمره اش ۱۰۰۰۰ هم بشود، ولی در مرحله مصاحبه یگ صدم زیر نمره حد نصاب به او بدهند او حذف شده است.
ممنون

امیدی
میهمان
امیدی
5 شهریور ، 1397

با سلام وخسته نباشید. متاسفانه این بی عدالتی در مرحله مصاحبه دکتری هر ساله تکرار می شود. اینجانب امسال نفر اول کنکور رشته تحصیلی ام شدم اما در مرحله دوم پذیرفته نشدم در حالی که افرادی با رتبه های 31 و 36 و نمره کل نصف نمره اینجانب دوره روزانه پذیرفته شدند. من به دو دانشگاه تهران و علامه برا مصاحبه رفتم، علامه که اصلا در نهایت پذیرفته نشدم دانشگاه تهران هم شبانه پذیرفته شدم!!!! در صورت امکان سپاسگزار میشوم گزارشتان را امسال هم تهیه و نشر دهید. به امید روزی که این بی عدالتی ها ریشه کن شوند.

سمانه فیاض
میهمان
سمانه فیاض
20 اسفند ، 1396

سلام من سال ۹۶ در رشته علوم و مهندسی محیط رتبه ۱۱ شدم و برای مصاحبه تربیت مدرس وشهید بهشتی شرکت کردم ولی متاسفانه با وجود رزومه و دانش زبان خوبی که داشتم پذیرفته نشدم . جالب اینجاست که با وجود جدول امتیاز بندی یکسان در دانشگاهها در تربیت مدرس ۲۸ امتیاز و بهشتی ۱۰ امتیاز از مصاحبه کسب کردم! واقعا دلیل اینهمه تفاوت امتیاز جز اعمال سلیقه غیر منصفانه داوران نمیتونه باشه. امسال دوباره شرکت کردم امیدوارم که نتیجه بگیرم.

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x