کد خبر: 18843

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/11

روش های هوشمندانه حواس پرتی برای مطالعه منابع آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

حواس پرتی برای مطالعه منابع آزمون دکتری

روش های هوشمندانه حواس پرتی برای مطالعه منابع آزمون دکتری

طبق تحقیقات صورت گرفته روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که روش های هوشمندانه حواس پرتی برای مطالعه منابع آزمون دکتری در نتیجه ی داوطلبان تاثیر دارد.

 نکات کلیدی مطالعه مفید برای آزمون دکتری 

بر اساس این پژوهش ها مشخص شده است که زمانی که افراد موظف هستند مسائل پیچیده را حل کنند، عملکرد بهتری را در آزمون دکتری از خود نشان می دهند.  زمانی که تفکر ناخوداگاه و تفکر خوداگاه در حال پردازش اطلاعات هستند  باعث تصمیم گیری ناخوداگاه می شود.

به روایت ساده تر :

زمانی که میخواهیم مسائل پیچیده در آزمون دکتری را حل کنیم  همزمان به مسائل پیچیده در آزمون دکتری فکر میکند که باعث عملکرد بهتر در این زمان می شود . پس زمانی که حواس پرتی به صورت هوشمندانه باشد باعث می شود قسمت ناخوداگاه ذهن مساله را پردازش کرده و باعث افزایش بهره وری و عملکرد ما می شود.

برای مشاوره با شماره ی 09306406058 (تیم مشاوره خانم دکتر رضایی) تماس حاصل فرمایید.

فعال بودن هنگام مطالعه

لازمه فعال بودن در هنگام مطالعه استفاده از فنونی است که خواننده منفعل را به یک خواننده فعال تبدیل می کند. از دو شخص که هر دو در شرایط یکسان مطالعه می کنند , مطالعه آن یکی مفیدتر است که با فعالیت و کوشش بیش تر همراه باشد. استفاده از روش هایی چون یادداشت برداری , طرح سوال , علامت گذاری هنگام مطالعه و غیره موجب فعال شدن ذهن خواننده می شود. فعال بودن خواننده یعنی درگیر شدن با مطالب و موضوعات و غرق شدن در مطالعه که این امر خود به خود تمرکز حواس را تقویت نموده . از حواس پرتی فرد جلوگیری می کند.

نکات کلیدی

🟩 موضوع انتخابی برای حواس پرتی کاملا باید جدا از مسئله پیچیده باشد.

🟩 خلاقیت و نوآوری خود را تقویت کنید.

 عادت های نادرست مطالعه برای آزمون دکتری

 

برنامه‌ای برای افزایش ساعات

عجله نکنید.هر رفتار در طول زمان به وجود می‌آید و تغییر رفتار نیز به زمان نیاز دارد.

عجله و دستپاچگی در افزایش زمان‌های مطالعه به نتیجه‌ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید.

آزمون دکتری همانند سایر آزمون ها است. مطمئن باشید با یک برنامه‌ی حساب شده و منظم می‌توانید علاوه بر افزایش تدریجی ساعات درس خواندن، از زمان‌های موجود هم استفاده‌ی خوبی بکنید(بهترین برنامه درسی آزمون دکتری چیست؟)

تعیین خط پایه

برای تغییر رفتار و افزایش ساعات مطالعه از کجا باید شروع کنید؟ اولین گام، تعیین وضع فعلی رفتار است که اصطلاحا به آن خط پایه گفته می‌شود. هر روز میزان ساعات مطالعه را کنترل و بر روی نمودار منتقل کنید. در پایان روز آخر، میانگین ساعات رامحاسبه نمایید. این خط پایه‌ی شما است که می‌تواند 4 یا 5 ساعت و یا بیشتر باشد.

برای کاهش حواس پرتی برای مطالعه منابع آزمون دکتری و جدی‌تر شدن کنترل روند پیشرفت می‌توانید برنامه‌های تقویتی وجریمه‌ ای تعیین کنید.

راه حلی به نام پیمان پول

این پیمان، پول شما را به خطر می‌اندازد، به‌این‌ترتیب که اگر رفتار موردنظر خود را دنبال کنید، می‌توانید پول خود را حفظ کنید و اگر حواس شما پرت شود، پول خود را از دست می‌دهید.
مثلاً می‌توانید به دوستی قول بدهید که اگر نتوانستید فلان کارتان را در زمان موردنظر انجام دهید 50 هزار تومان به او بپردازید. این انگیزه باعث می‌شود که شما حواستان را جمع کنید تا پولتان از دست نرود. این پیمان همان کاری است که در جناغ شکستن انجام می دهیم و پس از شکستن جناغ مراقبیم که حواسمان پرت نشود و چیزی را بدون گفتن یادم هست از طرف مقابل نگیریم.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

پس از غذا و ورزش مطالعه نکنید

تعدادی از داوطلبان آزمون دکتری پس از خوردن غذا و تعدادی دیگر پس از انجام تمرین‌های سنگین ورزشی به مطالعه خود ادامه می‌دهند. مطالعه پس از خوردن غذا باعث عدم تمرکز می‌شود. مغز شما برای فعالیت‌های ذهنی بیش از همه به اکسیژن نیاز دارد و این اکسیژن را از خون می‌گیرد و جریان خون شما پس از غذا خوردن تا حدود ۱.۵ ساعت بیشتر متوجه اندام‌های گوارشی است تا مغز؛ به همین علت است که شما پس از غذا خوردن بیشتر تمایل دارید استراحت کنید تا این که فعالیت‌های فکری انجام دهید. دست کم یک ساعت پس از صرف غذا از مطالعه کردن اجتناب کنید.

مطالعه پس از ورزش نیز بازده زیادی به همراه ندارد. تعدادی از افراد پس از یک ورزش سنگین با همان خستگی و بدن عرق کرده، شروع به مطالعه می‌کنند و انتظار دارند با این هیجان فیزیکی تمرکز حواس هم داشته باشند. چنین چیزی غیر ممکن است ولی این دسته از داوطلبان بدون آگاهی داشتن از این موضوع، هوش و حواس خود را متهم می‌کنند و می‌گویند: حافظه ام ضعیف است، حواسم پرت است و… واقعیت این است که نباید از خودتان انتظار بیجا داشته باشید. مسلم است که با حالت‌های منفی مانند: خستگی، گرسنگی و بی خوابی و هیجان فراوان نمی‌توانید تمرکزی عالی داشته باشید و این عدم تمرکز کاملا طبیعی است. هیچ داوطلبی نمی‌تواند در حالت خستگی پس از ورزش تمرکز حواس داشته باشد. شما باید ابتدا استراحت کنید، آرام شوید و پس از ایجاد حالت یادگیری مطالعه را شروع کنید.

به محض نشستن پشت میز مطالعه , خواندن را شروع کنید و شک و تردید و دودلی را از خود دور سازید. عده ای عادت دارند هنگام مطالعه به کارهای جانبی نظیر بازی با خودکار یا انگشتان , تماشای فیلم , صحبت با اطرافیان , گوش کردن به موسیقی , توجه به افراد دیگر و … بپردازند. پرداختن به کاری جز مطالعه , موجب حواس پرتی غیر هوشمندانه برای مطالعه منابع آزمون دکتری می شود.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x