کد خبر: 74733

تاریخ بروزرسانی : 1402/08/10

تنها ۲درصد رساله‌های دکتری تقاضا محورند

منابع آزمون دکتری

تنها ۲درصد رساله‌های دکتری تقاضا محورند

تنها ۲درصد رساله‌های دکتری تقاضا محورند

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت لازمه دستیابی به رشد علمی است، تاکید کرد: در آئین‌نامه جدید ارتقاء اعضای هیات علمی باید هدف‌گذاری‌های کیفی نظیر دستیابی به عدالت نظام‌مند مورد توجه قرار گیرد.

مراحل انتخاب موضوع رساله دکتری

دکتر سید سعیدرضا عاملی با حضور در برنامه فرامتن درباره آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی اظهار کرد: این آئین‌نامه شامل بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری، نوآوری و تجربه اجرایی است. در واقع آئین‌نامه ارتقاء معیارهای ارزیابی عملکرد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی و همچنین نوآوری و همکاری‌های مدیریتی و اجرایی اعضای هیات علمی را مشخص می‌کند.
وی با بیان اینکه آئین‌نامه ارتقاء ریل‌گذاری برای مسیر علم و پیشرفت کشور است، ادامه داد: این آئین‌نامه قصد دارد که عضو هیات علمی را در مسیری قرار دهد تا مشارکت او در حل مسائل و پیشرفت کشور افزایش پیدا کند.

ممنوعیت درج نام استاد در مقاله مستخرج از رساله دکتری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، گفت: این آئین‌نامه برای ترفیع سالانه استادان است و باعث می‌شود که بر مبنای شاخص‌های تعیین‌شده پایه علمی بگیرند، برخی از دانشگاه‌های برجسته کشور، حتی در ترفیع سالیانه به شاخص‌های کیفی توجه کرده‌اند و ترفیع عادی، ویژه و ممتاز به اساتید می‌دهند.
دکتر عاملی ادامه داد: مسیر دیگر آئین‌نامه ارتقاء تغییر مرتبه اعضای هیات علمی است که اعضای هیات علمی از مرتبه استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی و از استادی به استاد ممتاز ارتقای مرتبه پیدا می‌کنند. مسیر دیگر آئین‌نامه تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی است که از وضعیت استخدامی پیمانی به رسمی آزمایشی و در نهایت به رسمی قطعی تبدیل وضعیت می‌شوند.(ضرورت عملیاتی‌شدن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری)

رساله‌های دکتری
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین‌نامه ارتقاء را نوعی شاخص‌گذاری و استانداردسازی وضعیت اعضای هیات علمی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و نوآوری دانست و افزود: آئین‌نامه ارتقاء قبل از انقلاب هم وجود داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های متمادی ۱۳۶۸، ۱۳۸۰، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۵ تدوین و اصلاح شده است. بنابراین با سعی و خطا و تا حدودی به اقتضاء شرایط به اینجا رسیده‌ایم.
وی درباره شاخص‌های کیفی آئین‌نامه ارتقاء شاخص نوآوری را مورد توجه قرار داد و گفت: البته ما گرفتار کمیت‌گرایی هستیم و متغیرهای مربوط به رشد علمی بعد مقاله‌شماری و پایان‌نامه‌شماری را تقویت کرده است. در عین حال وزن کارهای کیفی مثل حل مسائل کشور و یا کاهش چالش اعم از چالش‌های مرتبط با حوزه سلامت و درمان یا چالش‌های زیست محیطی و یا حتی مطالعات منجر به کاهش اضطراب وزن قابل توجهی ندارد. شاید نوآوری و ثبت اختراع یکی از جنبه‌های کیفی باشد که راه آن هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی باز است، ولی تعداد کمی از اساتید در زمره نوآوران و مخترعین قرار می‌گیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: باید توجه داشت که در ممیزی کارهای علمی اساتید در انتشار کتاب و مقالات حتما بین کاری که دارای داده‌های دست اول هست با تالیفاتی که جنبه مروری دارد، فرق گذاشته می‌شود و این خود یک شاخص کیفی است که در ارزیابی‌ها مورد توجه است.
دکتر عاملی ادامه داد: اگر بناست علم و دانش موجب استقرار عدالت اجتماعی، فراوانی غذا، تامین سلامت جسم و روح شود، ما با هدف‌گذاری کیفی و کلان مواجه هستیم. امروز کشورهای پیشرفته با وجود پیشرفت در بسیاری از حوزه‌ها، رشد معنوی نداشتند، جوامع غربی پیشرفته امروز با طلاق به‌عنوان معضل بزرگ و خانواده‌های تک سرپرست مواجه هستند، در آمریکا و انگلستان ۹۵ درصد خانواده‌های تک‌سرپرست توسط مادر اداره می‌شوند. مصرف مواد مخدر، مصرف فراوان مشروبات الکلی، بحران هویت جنسی که فرد یا تمایلات همجنس بازی دارد یا اساسا مردد جنسیتی شده و ده‌ها معضل اجتماعی دیگر، حکایت از این می‌کند که علم و دانش و پیشرفت و رشد، نتوانسته ابعاد مختلف را مورد توجه قرار دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از شاخص‌های کیفی تولیدات علمی، حل مسائل کشور است که متاسفانه گزارش ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد رتبه کشور از ۸۱ جهان به ۱۲۱ جهان در زیر شاخص ارتباط دانشگاه با صنعت در شاخص جهانی نوآوری بین سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است. در این بررسی مشخص شده که تنها دو درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور هستند، در حالی که در کشور ۱۲۶ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ هزار دانشجوی دوره کارشناسی ارشد وجود دارد و حتما پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری می‌تواند نقش کانونی در حل مسائل کشور و رشد و پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین بخش صنعت، کشاورزی و خدمات داشته باشد.

هزینه سالانه 5 تریلیون برای رساله‌های دکتری

وی ادامه داد: برای اینکه دانشگاه‌ها در مسیر حل مساله گام بردارند، باید با جامعه و صنعت ارتباط داشته باشند و رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویان مساله‌محور و در واقع دانشگاه بخش تحقیق و توسعه صنعت و بازار باشد.
دکتر عاملی گفت: اگر امروز در صنعت دفاعی و یا مثال در صنعت دارویی موفق هستیم، محصول ارتباط دانشگاه با صنعت است، بنابراین وقتی صنعت سراغ دانشگاه می‌رود و واحد تحقیق و توسعه خود را در دانشگاه ایجاد می‌کند، کیفیت افزایش می‌یابد و در پی آن صنعت هم قوی می‌شود. متأسفانه شاهد هستیم که بخش اعظم بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌ها، در مراکز پژوهشی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی هزینه می‌شود.
وی تاکید کرد: بطور قاطع پیشنهاد می‌شود در کنار تعطیل کردن دانشگاه‌های دستگاه‌های دولتی، باید مراکز پژوهشی دستگاه‌ها نیز تعطیل شود و همانطور که در تجربه جهانی هم دیده می‌شود، کارخانه‌های بزرگ، صنایع بزرگ نفتی و پتروشیمی، بنگاه‌های بزرگ مرتبط با تولیدات حوزه سلامت و درمان و … پژوهش‌های خود را در قالب مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاه‌های کشور تعریف کنند.
وی همچنین بیان کرد: ۵۱ درصد دانشجویان کشور در گروه علوم انسانی و اجتماعی مشغول به تحصیل هستند که ارتباط چندانی با جامعه و بازار ندارند، نمی‌توان انتظار داشت بدون ارتباط با جامعه دانشگاه‌ها رشد کنند. مهمترین کانون رشد و پیشرفت کشور مرتبط با سیاست‌های اقتصادی، بازرگانی، الگوهای موفق حکمرانی، تامین رضایت‌مندی اجتماعی‌، برقراری نظم و انضباط فردی و اجتماعی و ده‌ها مساله مهم دیگر، مرتبط با حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی است، ولی متاسفانه در این حوزه سرمایه‌گذاری کافی نشده است. اگر علوم اجتماعی و علوم انسانی ما درگیر مساله و پیشرفت کشور با هدف و رویکرد استقرار شاخص‌های تمدن نوین اسلامی شود، مساله تحول و بومی شدن علوم انسانی نیز محقق می‌شود.

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

در این تصویر ۵۰۰ کیلوگرم پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری می‌بینید که مجموعا در ازای دریافت ۳ میلیون‌ وجه رایج مملکت راهی مراکز بازیافت کاغذ شد. همینقدر بی‌ارزش و فانی!

رساله‌های دکتری
 

دکتر عاملی ادامه داد: البته با این حال ارتباط دانشگاه‌ها در حوزه‌هایی نظیر مهندسی و پزشکی با صنعت مناسب است و دستاوردهای خوبی هم رقم زده است، اما در علوم انسانی و علوم اجتماعی این ارتباط ایجاد نشده است، در صورتی که برای دستیابی به علوم انسانی بومی نیازمند ارتباط با جامعه هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره توجه به کیفیت مقالات اعضای هیات علمی به جای توجه به کمیت آنها، گفت: بر مبنای تأکیدات مقام معظم رهبری باید دستاوردها را حفظ کنیم، در رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم، چرا که حضور در رقابت‌های بین‌المللی مرجعیت علمی را به ارمغان می‌آورد.
وی افزود: در سال ۱۳۷۵ رتبه علمی ایران در انتشار مقالات علمی ۵۴ جهان بود، اما در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۱۵ دست یافتیم که این رشد قابل توجهی است و باید رویکردمان به گونه‌ای باشد که دیگران به ما توجه کنند تا به مرجعیت علمی دست یابیم، ما از علم دیگران و دیگران از علم ما استفاده ‌کنند، اما با این حال معتقدم که متغیرهای زیادی در آئین‌نامه ارتقاء وجود دارد که مشغله استاد را صرف مسائل غیرمهم می‌کند و تعداد متغیرها بسیار زیاد است، استاد باید مجال مطالعه کیفی، تحقیقات مهم، نوآوری و خلاقیت معطوف به ارتقاء علمی و دانش و البته رشد و پیشرفت کشور را داشته باشد.
دکتر عاملی با اشاره به این نکته که دستاورد علمی لزوما حل مسائل کشور در همه ابعاد بصورت مستقیم نیست، بلکه بعضی از یافته‌های علمی موجب رشد علم رشته‌ای و بین رشته‌ای می‌شود. علوم پایه، فلسفه، تمدن‌شناسی و حتی تاریخ و ادبیات، نقش‌آفرینی‌های بزرگ دارند. نباید همه علم را صنعتی کرد و یا تصنع‌های کلیشه‌ای ایجاد کرد. دو نمونه در حوزه علم را عرض می‌کنم؛ نمونه اول «خوارزمی» است. خوارزمی خالق «الگوریتم» بود.
وی ادامه داد: اکنون قرن ۲۱ به‌عنوان «عصر الگوریتم» نام گرفته؛ چراکه پایه فناوری جدید همه بر پایه داده‌های الگوریتم رفتار می‌کند. پایه‌گذار منطق الگوریتم در ۱۲ قرن پیش ابو جعفر محمد بن موسی خوارزمی دانشمند ایرانی بوده است یا پایه‌گذار «منطق فازی» نیز دانشمند ایرانی «دکتر لطفعلی عسگرزاده» بود. منطق فازی، منطق تدرج ایجاد کردن در فهم و تولید پدیده‌های جدید است. تمام ریز فناوری‌ها در ذیل منطق فازی عملکردهای هوشمند پیچیده پیدا می‌کنند. این دو دانشمند نمونه دستاورد علمی هستند که اگر چه مستقیم و به ظاهر حل مساله نکرده است، ولی پیامدها و کاربردهای دانش آنها، جهانی از تحولات را بوجود آورده است.

رسیدگی به تخلفات علمی رساله های دکتری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در مقالاتی که پایه آزمایشگاهی دارد، باید مواد و تجهیزات مورد نیاز تامین شود، متاسفانه یکی از دلایل افت رشد علمی ما عدم تامین بودجه‌های لازم برای رشته‌های مختلف بویژه رشته‌هایی است که نیازمند داده‌های آزمایشگاهی هستند. این در حالی است که در برنامه ششم توسعه سهم بودجه پژوهش باید به ۴ درصد تولید ناخالص ملی می‌رسید، اما به نیم درصد رسیده است. یعنی امکانات لازم را نمی‌گذاریم. بعضی از مسؤولین دوره‌های قبل کشور و حتی امروز هزینه کردن برای تحقیق و پژوهش را ضروری نمی‌دانند.
وی افزود: ۱۰ سال است که مطالعات اجتماعی روی ارزش‌های فرهنگی جامعه به‌صورت جامع انجام نشده است. وقتی با شوک‌های اجتماعی روبرو می‌شویم، چون تحقیق لازم نداریم، غافگیر می‌شویم. فناوری جدید دانش جدید ایجاد کرده است، اما از دانش جدید عقب افتادیم، چون بودجه آینده‌نگری و حتی «حال اندیشی» در حوزه علم ضعیف است.
دکتر عاملی با اشاره به مصوبه جلسه ۸۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۹ اسفند ۱۳۹۹ ابلاغ شده است، بیان کرد: در این مصوبه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است که ظرف ۶ ماه آئین‌نامه جدید را با رویکرد تنوع‌بخشی و پرهیز از انحصار در نظام‌های رتبه‌بندی خاص مجلات، با لحاظ کردن ماموریت خاص برای دانشگاه‌های کشور و با در نظر گرفتن امتیار ویژه در حل مسائل کشور و حذف شاخص وتویی بودن مقالات منتشره در نشریات بین‌المللی تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند. ملاحظه می‌کنید که دغدغه رهبر معظم انقلاب و حکیم دوراندیش انقلاب اسلامی که در ۲۵ آبان ۱۴۰۲ بیان فرمودند، در این مصوبه رعایت شده است؛ ولی متاسفانه دو وزارتخانه و دانشگاه آزاد حداقل طرح را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد نکرده‌اند و یک تاخیر بیش از دو سال دارند.
وی گفت: در آئین‌نامه جدید باید دانشگاه‌های با مأموریت‌های متناسب مورد توجه قرار گیرند، همچنین برای رشته‌های متفاوت نیز باید پیش‌بینی لازم صورت گیرد. نیاز است که شاخص‌های کیفی نظیر استقرار مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی خصوصا عدالت نظام‌مند، اولویت دادن به امر سلامت، غذا، هوای سالم، امنیت اجتماعی و تقویت سازگاری اجتماعی و آسایش مردم مورد توجه قرار گیرد.

 

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
62 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یزدانی
میهمان
یزدانی
13 آبان ، 1402

استاد راهنمای من وسط دکتری من کلا ول کرد و از دانشگاهمون رفت. خیل برام سخت بود ولی همیشه می‌شه آخر کار جنبه‌های مثبت اتفاقات رو هم دید. پس یک کم نفس عمیق بکش. به خودت استراحت فکری بده و به خودت بگو بلاخره یه جوری از یه جایی درست می‌شه. یکم فقط شاید دیرتر ولی درست می‌شه.

نگارسادات
میهمان
نگارسادات
13 آبان ، 1402
پاسخ به  یزدانی

دقیقا استاد راهنمات عین استاد منه

مهرآسا
میهمان
مهرآسا
13 آبان ، 1402

انگار دارم نفس های اخر رو میزنم قلبم مچاله شده انگار

دارم خودمو میکشم

خسته ام

استادم خیلی ریلکس هست

میگه 4 روز فرمالیته برو بقیه رو هم از اطلاعات قبلی استفاده کن خوبه دیگه

م.ر
میهمان
م.ر
13 آبان ، 1402

سعی کن مقاله ای که میگیری مال امسال باشه یا سال قبل عزیزم
بعدشم نیاز به ترجمه کل مقاله نیست اول بیس انگلیسیو برو نشون بده ببین اگه به دردمیخوذه بعد بشین قسمتای اصلیشو ترجمه کن

رحیمی
میهمان
رحیمی
13 آبان ، 1402

استادای ما هم برا موضوعه پایان نامه موضوعاتی رو قبول میکنن که یا دولتی باشه یا مقاله بیس خارجی داشته باشه.
به خدا من الان دو هفتس دارم با عذاب یه مقاله رو ترجمه میکنیم که ارایه بدمش به عنوانه موضوع.تازه هیچ کمکی هم نمیکنن.من تهران جنوبم خیره سرم.

شادمان
میهمان
شادمان
13 آبان ، 1402

اگه بری تو ژورنال های معتبر رشته خودت بهتره…مثلا تو رشته من ieee و siencedirect دو تا منبع از ژورنال های معتبر هستن…میرم تو سایتشون….و اونجا سرچ م کنم

بهنام
میهمان
بهنام
13 آبان ، 1402

استاد راهنما بااااااااااااااااااااااااییییییییییدددددددددددد کمک کنه

چون داره بابت هدایت پایان نامه شما پول میگیره برو به رئیس گروه بگو که کمکت نمیکنه

رزنت یه شبکه علمیه داخل دانشگاهیه که برای دانشجویان طراحی شده تا بتونن به جستجوهای علمی دسترسی داشته باشن

برو سایت کامپیوتری دانشگاهتون که فکر کنم طبقه اول باشه ساختمان علوم انسانی 2 (شاید الان عوض شده باشه پیگیری کن) اونجا وقت قبلی میگیری بعد میتونی استفاده کنی

اکرم
میهمان
اکرم
13 آبان ، 1402

من دانشگاه دولتی خوب هستم سختگیری ها اذیتم نمیکنه الان وسواسم بخاطر اینکه که مجبورم ده روز از صبح تا شب دنبال کارم باشم و اخرشم دقیق ممکنه نباشه

مرگ کارشناس بخش مریوطه شوک بزرگی بهم وارد کرد

تقریبا کارهام رو به انجام شدن بود برام لیست از نمونه هام تهیه کرده بود و اکسل کرده بود

بهم گفت تو مناطفق رو نمیشناسی و کارشناس باید بیاد چون 30 سال بود اونجا طرح تحقیقات یداشت وجب به وجب اطراف استان و جنگلها و پوشش رو میشناخت

مهدی
میهمان
مهدی
13 آبان ، 1402

تا حالا با مثلا ۳۰ تا دانشجوی دکتری در ارتباط نزدیک بودم. برات قسم می‌خورم حتی یک نفرشون رو نبوده که دکتری بی دردسری گرفته باشه. طرف دانشگاه خوب بوده یا متوسط، ایران بوده یا خارج از ایران. دکتری گرفتن و پروژه‌ی تحقیقاتی انجام دادن کار راحتی نیست. تازه کارها رو انجام می‌دی ممکن هست نتیجه‌ی مطلوب نگیری. صبر و تحمل می‌خواد و اینکه بدونی فقط شما نیستی که اینجوری هستی. اگر من قصه‌ی دکتری خودم و یک سری دوستانم رو برات تعریف کنم هر کدومشون شبیه یه کتاب رنجنامه است. ولی نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

مهرشاد
میهمان
مهرشاد
13 آبان ، 1402

من دانشجوی دکتری هستم برای پایان نامه ام به یه مشکل برخوردم واقعا دیگه حوصله ندارم کسی هست کمکم کنه

سارا
میهمان
سارا
11 آبان ، 1402

سلام دفترچه ازمون دکتری کی میاد ؛ ارشد شیمی هستم میتونم دکتری دارو سازی عمومی شرکت کنم؟

قلی خانی
میهمان
قلی خانی
10 آبان ، 1402

واقعانمدونم یه عده که اتفاقی به نانونوایی رسیدن چژوردرمقابل حجم عظیم مشکلات دانشجویان دکترا اینطورراحت اظهارنظرمیکنن.دانشگاههادرکنارجرائم مالی هیچ کمک مالی قابل توجهی ندارن که دانشجوباآرامش خیال دوره روتموم کنه.یه قانون مسخره دارن که به دانشجوی شاغل وام نمیدن واین خیلی خنده داره چون عملا۸۰درصددانشجویان این دوره متاهل و طبعا شاغلند وعملاکمک هزینه تحصیلی شعاره حساب کن بخوای یه شهردیگه بخونی هزینه کرایه و..استادهاهم بنسبت خودشون انتظارداشته باشن خوبه ولی درمحل تحصیل من بیش از۵۰درصدحتی فن تدریس کارشناسی هم بلدنیستن چه برسه دکترادانشجوروتودوره اموزشی معطل نمره و..میکنن تاسنوات بخوره وحشتناکه

مازیار
میهمان
مازیار
10 آبان ، 1402

ن به عنوان یک دانشجوی دکتری که به لطف دانشگاه هم اکنون در ترم 12 هستم؛ عرض می کنم: مقاله یزاد مهم نیست. اینکه انسان در مردادماه سال 95 پروپوزالش را بدهد و درآذرماه سال 97 ابلاغ حکمپذیرش پروپوزالش به دستش داده شود؛ خیلی حرف است. دوستان عزیزی که به این نوشته اعتراض می کنند؛ آیا می دانند 5 ترم طول کشیده تا پروپوزال بنده تصویب و اساتید راهنما و مشاور آن قطعی شوند؟
مسئله بعدی آن است که اگر استاد مشاور و راهنمایت از دانشگاه محل تحصیل نباشد؛ واقعا در جلسه دفاع ؛ بی دفاع هستی.
اما اگر می خواهید موضوع رساله و جلسه دفاع شما به راحتی برگزار شود؛ یکی از نظرات اساتید دوره آموزشی را بعنوان موضوع انتخاب کنید؛ بعد خود او را استاد راهنما قرار دهید؛ استاد مشاور هم از اساتید دانشگاه محل تحصیل خودتان باشد تا هزینه های رساله دکتری تماما به جیب اساتید همان دانشگاه برو؛ شما به راحتی دکتر خواهید شد.
بدون تعارف بگویم:
کثیف ترین دوره تحصیل بنده؛ از ابتدائی تا دکترا؛ همین مقطع دکتری بوده و هست. زیرا مدار اغلب تصمیم گیری ها پول است. آنچه هم بنده از دوستان خود شنیده ام آنها هم از این تاخیرها اذیت شده اند.
آری وقتی نظارت بر کار دانشگاه نیست و آنها به جایی پاسخگو نیستند؛ و صدای دانشجو هم به جایی نمیرسد؛ وضع همین است.
البته دوستمان که به مقاله isi اشاره کرده اند؛ حرفشان متین است. اما نشریات علوم انسانی و خصوصا علوم اسلامی را در کدام کشور باید پیدا کنیم؟ خواهر بنده در رشته کامپوتر بود, راحت از نشریات معتبر خارجی اکسپت مقاله اش را گرفت. اما بنده چه باید می کردم؟

م.ر
میهمان
م.ر
10 آبان ، 1402

سلام
من الان ۲ ساله با یک مقاله دفاع کردم
ولی مقاله دوم برا مدرک هنوز نتونستم بگیرم
پایان نامه هم داده هاش داره قدیمی میشه و …

Asgharzadeh
میهمان
Asgharzadeh
10 آبان ، 1402

اگه مقاله درست باشه خوب بفرستید نشریات خارجی
قبول کنید تحقیقاتمان ابکیه

دانیال
میهمان
دانیال
10 آبان ، 1402

درآمد کلانی که از برگزاری آزمونهای بسندگی زبان نصیب دانشگاهها میشود هم فراموش نکنیم! واقعا آیا این پولها خوردن دارد مخصوصا وقتی برخی دانشجویان زبان کنکورشان را مطمئنند عالی زده اند چون زبانشان واقعا خوب بوده اما یا باید بروند از یک جایی نمره زبان بیاورند یا پولی بریزند به حساب دانشگاه که از انها ازمون زبان بگیرد!

کیمیا
میهمان
کیمیا
10 آبان ، 1402

من سال 90 وارد دوره دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان شدم و به دلیل مشکلات عدیده ای که برشمردید تا سال 97 نتوانستم دفاع کنم و اخراج شدم. ممنون از طرح موضوع. هفت سال از عمرم و اون ماه هایی کخ شبانه روز برای قبولی آزمون دکتری زحمت کشیدم همه هدر رفت.. به زودی از کشور خارج میشم

اراکی
میهمان
اراکی
10 آبان ، 1402

با سلام‌
این یک مورد از مشکلات است
برای دانشگاه ازادی ها زبان هم یک مشکل اساسی شده است

دانشجوی سال 6
میهمان
دانشجوی سال 6
10 آبان ، 1402

من مقاله دارم ولی اسم اساتیدم نیست .حالا میگن حتمن باید اسم همه اساتید باشه در حالیکه ذره ای کمک نکردن.حالا باید یه مقاله دیگه بدم که نام حضرات توش باشه تا اجازه دفاع داشته باشم

مهمان
میهمان
مهمان
10 آبان ، 1402

من به عنوان یک دانشجوی دکتری میگم واقعا اوضاع دانشجویان دکتری اسفناکه جوانان بااستعدادی که با سودای کسب مدارج علمی وارد نظام آموزش عالی کشور میشن و پس از سال ها صاحب مدرکی میشن که هیچ ارزش نداره و با افسردگی و سرخوردگی ناچار میشن به مشاغل سطح پایین رضایت بدن
من خودم برای گذران زندگی ناچار شدم حین تحصیل دوره دکتری تو یک مغازه خوارو بار فروشی کار کنم!!
این شرط مقاله هم صرفا برای ارتقاء اساتید و دانشگاه ها است و چیزی نیست جز استثمار غیر اخلاقی دانشجویان دکتری

ناشناس
میهمان
ناشناس
10 آبان ، 1402

من بارها دیدم که شما حرف حق را میزنید. تو رو به خدا این موضوع را پیگیری کنید. باور کنید چند تا دوستای ما رو دانشگاه شهید بهشتی بخاطر رسیدن به ترم 13 و عدم چاپ مقاله isi اخراج کرده.
من الان خودم ترم 11 هستم، مقالم رو هم فرستادم ولی حدود 2 ماه هست که در مرحله editor assigned مونده. یک ماه بیشتر به پایان ترم نمونده. این یعنی اینکه بدون اینکه تقصیر داشته باشم باید اخراج بشم و یا در بهترین حالت کلی پول بدم.
به خاطر خدا به خاطر حق کمک کنید.

روزبه
میهمان
روزبه
10 آبان ، 1402

اینکه فشار بر دانشجوی دکتری ناعادلانه و ناجوانمردانه است یک واقعیت است.به خصوص در این شرایط بد اقتصادی که دانشجو هم باید فکر دخل و خرج خود و خانواده(با توجه به متاهل بودن اکثر ) باشد و هم هزینه بابت اضافه سنوات. اما مساله مهم اصرار بر چاپ مقاله در ژورنالهای خارجی با ایمپکت بالا ظلم است.باید فکری به این وضع بشود.می شه به مجلات داخلی و به اساتید خودمان اعتماد کنیم.

منیریان
میهمان
منیریان
10 آبان ، 1402

سالهاست که مدرک گرایی و افزایش بی رویه ی تعداد دانشجویان دکتری در دانشگاه های آزاد، پردیس ها و متاسفانه دانشگاه های دولتی باعث جذب افراد ضعیف در این دوره ها شده است. حال اگر ملاک های سنجشی مناسب نیز وجود نداشته باشند، دانشجویان وارد شده بدون هیچ تغییری در سطح سواد و تجربه شان، موفق به کسب مدرک می شوند.
نکته: دانشجوی دکتری که نتواند نصف نمره ی آزمون زبان (به عنوان حد نصاب) و یا حداقل یک گزارش علمی قابل قبول به یک ژورنال ارائه کند، مستحق دریافت مدرک دکتری نیست.
نکته: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره ی دکتری به نظر می رسد،باید سازوکارهای مناسبی هم در نحوه و میزان ورود دانشجویان و هم در نحوه فارغ التحصیلی شان اتخاذ گردد. باشد که روزی علم برای حل مشکلات و ارتقاء سطح دانش در کشور آموزش و فراگرفته شود، و نه صرفا برای مدرک گرفتن.

تینا خانم
میهمان
تینا خانم
10 آبان ، 1402

کارخانه تولید مدرک دانشگاه آزاد هم با پذیرش سالی 12 هزار نفر دکترا، تیشه به ریشه این مملکت زد.

plot_14@yahoo.com
میهمان
plot_14@yahoo.com
10 آبان ، 1402

با وجود انبوه دانشگاههای بی کیفیت و بی اعتبار داخلی ازاد،پیام نور….. مدارک این دانشگاهها جز خیانت ،اتلاف وقت و پول و تولید فارغ التحصیلان بی سواد و پر ادعا نتیجه دیگری ندارد، سازو کار و مسیر تحصیل در دوره دکترای بایستی بسیار جدی و سختگیرانه باشد و بدون چاپ مقاله در مجلات معتبر اجازه دفاع یا فارغ التحصیلی داده نشود و در صورت عدم تحقق این امر دانشجو اخراج یا مدرک معادل داده شود ، در ضمن نویسنده محترم مقاله لازم است بدانند که قرن هاست این دوره و قوانین مربوطه در دانشگاهای معتبر اروپا و امریکا ایجاد و با جدیت دنبال می شود فقط کافی است راه انها را دنبال کنید، بنابراین نیازی نیست برای تقدیم مدرک دکترا به عده ای اندک دانشجو نمای سهمیه ای و احتمالا توصیه شده از……قوانین سهل الوصول نوشته شود!!!

دانشجوی دکتری شریف
میهمان
دانشجوی دکتری شریف
10 آبان ، 1402

گناه دانشجویی که در این فرایند توان انتشار مقاله اش را به دلیل نداشتن رابطه ندارد و مقاله هایش به داوری گذاشته نمی شوند ولی رساله اش از کیفیت بالای علمی برخوردار است، چیست؟
یعنی آبدوغ خیاری ترین سوال ممکن بود!!
تابناک اینو کدوم بی سوادی برات نوشته؟
عزیزم دست از تئوری توطئه بردارید، حداقل فضای دانشگاهی کشور رو که در شرایط فعلی نسبت به سایر سازمانهای کشور سالم تر است به حال خود بگذارید… دست از سر استاد و دانشجوها بردارید یا حداقل به مواردی گیر بدید که داره غیرقاونی سوء استفاده میشه…
آخه یعنی چی دانشجوی دکتری نباید ملزم به مقاله دادن ناشد؟! این یعنی هر ننه قمر بی سوادی فردا میتونه با لابی گری و سیستم معیوب بیاد دانشجوی دکتری بشه و بره جزایر قناری بعد از 4 سال بیاد یه پایان نامه نوشته شده در میدان انقلاب رو بده دفاع کنه… مقاله هم که نمی خواد!!
اتفاقا تنها چیزی که شاخص درستیه مقاله ISI هستش. اینم که گفتین موسسات چاپ مقاله، اونا مقاله هاشون بدرد خودشون میخوره و دانشجوی دکتری نمیتونه با اون مقاله های آبکی دفاع کنه… این یعنی اگر فردی میخواد در دانشگاه های درست حسابی کشور دکتری بگیره باید حرفی در حد سطح جهانی برای گفتن در حوزه تخصص خود داشته باشه و صد البته زبان انگلیسیش در اون باشه بتونه 5 صفحه متن بنویسه… این حداقلهای کیفیت یک فارغ التحصیل دکتری است…
واقعا می خوایین اینم نباشه؟!!!
چه بر سر این مملکت داره میاد…

ناشناس
میهمان
ناشناس
10 آبان ، 1402

الان من ترم 8 دکترای یکی از دانشگاه های معتبر هستم، سه تا مقاله انگلیسی نوشتم اما استاد راهنمای بنده میگه چون استاد تمام هستم انگیزه ندارم مقالات را بخونم الانم واقعا سر درگم شده ام من دانشجو چه تقصیری دارم که استادم بی انگیزه است.

ناشناس
میهمان
ناشناس
10 آبان ، 1402

جالب اینجاست که در مسیر تدوین مقاله دانشجو تنهاست و غالبا استاد راهنما حتی زحمت خواندن مقاله را هم به خود نمی دهد اساتید راهنما عموما فقط مقاله می خواهد بی اینکه حتی در تعیین عنوان پایان نامه تامین هزینه ها و غیره نقشی داشته باشد…..

فارغ التحصیل تربیت مدرس
میهمان
فارغ التحصیل تربیت مدرس
10 آبان ، 1402

شما را به غیرت و دینی و ملی تان سوگند می دهم وارد تربیت مدرس بشوید. همه دانشجویان یا کارشناسی ارشد هستند یا دکترا. دانشگاه مقطع کارشناسی ندارد. این یعنی همه ورودی های تربیت مدرس باید پایان نامه و رساله بنوبسند و برای دفاع حتما یک یا دو مقاله چاپ کنند. به چشم خودم دیده ام استادان این دانشگاه بدون این که کاری بکنند (به جز برخی از آنها) سالی چندین مقاله به اسمشان چاپ می شود تا اجازه دفاع می دهند دانشجو گروگان گرفته شده و استثمار می شود خودم این مصیبت را چشیدم. پایان نامه ها در موضوعات مختلف است و هر استادی در انواع موضوعات مرتبط و غیر مرتبط مقاله به نام خود دارد. الله اکبر اینها عالم دهرند و در هر زمینه ای مقاله دارند. بروید رزومه استادان دانشکده علوم انسانی را در سایت دانشگاه ببیند. عیان عیان است .

حسین کریمی.هیات علمی دانشگاه ازاد
میهمان
حسین کریمی.هیات علمی دانشگاه ازاد
10 آبان ، 1402

با سلام و ادب
در کلیه کشورها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص مقطع دکتری اصل بر محقق بودن و فعال بودن دانشجو است. اگر دانشجو توانایی چاب مقاله خود را نداشته باشد معلوم می شود کار بژوهشی که در دوره دکتری انجام داده است بیهوده بوده و هیچ نوآوری ندارد. چه بسا دانشجویان دکتری که از رساله خودشان چندین مقاله در مجلات آی اس آی معتبر چاب کردند. متاسفانه عده ای بدون هیچ بشتوانه علمی و بژوهشی وارد دوره دکتری شده اند و حالا توانایی انجام تحقیق و بژوهش را ندارند و از سیستم آموزش دانشگاهی ایراد می گیرند. اگر به گفته ایشان در ایران امکان چاب مقاله به دلیل رانت بعضی از اساتید ندارند به مجلات خارجی بفرستند. به نظر بنده با تصمیم اشتباهی که اجازه ورود خیل بیشماری از دانشجویان کم استعداد و ناتوان برای تحصیل در مقطع دکتری گرفته شده است باید منتظر یک آشوب و بلوا در این دوره بود.

استاد
میهمان
استاد
10 آبان ، 1402

اگر دانشجوی دکترایی که چهار سال بر روی یک موضوع تحقیقاتی کار کرده و نتوانسته یک مقاله پژوهشی در یک ژورنال معتبر خارجی و داخلی چاپ کند باید حتما به توانایی وی در انجام ان تحقیق باید شک کرد. خیلی از دانشجویان دکترا نه یک مقاله بلکه چندین مقاله از تزشان بیرون می اید و براحتی دفاع می کنند. از طرفی الان در دفاع ها طوری شده که داوران حتی زحمت خواندن تز را بخودشان نمی د هند و با لابی گری استاد راهنما و اینکه دانشجویش تمام کند و برود سعی می کنند جلسه دفاع را به هر شکل برگزار کنند و قبولی دانشجویانشان را بگیرند. حداقل چاپ یک مقاله خارجی این اعتبار را به تحقیق می دهد که سه داور خارجی بیطرف، مقاله بیرون امده از تز را بررسی کرده و قبول یا رد م یکنند و این خودش نوعی داوری بیطرفانه و علمی است که از دستاورد های ان تز صورت می گیرد.

ماندانا
میهمان
ماندانا
10 آبان ، 1402
پاسخ به  استاد

متاسفم برای مملکتم که شماها اساتیدش هستین. یجوری میگی چهارسال تحقیق! انگار تمام امکانات تحقیق و بررسی توی این دانشگاهها فراهمه…یا مثلا اساتید خیلی راهنمااایی داریم ما!! یا شاید فکر میکنی ذاتا محقق دنیا اومدیم!.مسایل دیگرش بماند

ناشناس
میهمان
ناشناس
10 آبان ، 1402
پاسخ به  استاد

والا ما مقاله می نویسیم خودمان کار می کنیم استاد خرابش می کند. برخی استادا خدا رو نمی شناسن، بعضیاشونم انسانن

کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
10 آبان ، 1402

یک عده دارن در کشورمان از راه مقاله نویسی کسب روزی میکنن مقالاتی که بیشتر مبتنی بر دیتا سازی هست.در همی کشور خودمان افرادی هستند که در سال 24 مقاله در مجلات معتبر بین المللی چاپ میکنن و با یک بررسی ساده در ریسرچر گیت میشه اسامی اونها رو پیدا کرد در حالی که کسی که کار پژوهشی انجام داده میدونه کار پژوهشی اون هم از نوع آزمایشگاهی و تجربی سال ها طول میکشه. تازه ماشالله روند داوری طرح ها هم که خودش یک مصیبته و بعد از آن باید چند سال هم صبر کنی تا دانشگاه نصف بودجه طرح رو بده تا بری کار رو شروع کنی.
مقصر اصلی این پدیده شوم اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند افرادی که متاسفانه اکثرشان مدارکشان را از دانشگاه های ضعیف مثل هند، مالزی، انگلستان کسب نموده و از طریق رابطه در 30 سال گذشته جذب هیات علمی شده اند و بر صندلی های خود چنان چنبره زده اند که حتی پس از بازنشستگی باز هم به صورت مدعو وارد دانشگاه می شوند. افرادی که هیچ بازدهخی به جز فعالیت دستگاه گوارششان برای کشور ندارند و ماهانه هر کدام از 15 تا 35 میلیون تومن بسته به رتبه حقوق دریافت می کنند. افرادی که این حقوق را برای 2 ساعت حضور روزانه در دانشگاه دریافتد میکنند.

حمیرا
میهمان
حمیرا
10 آبان ، 1402

جالبه اکثر اساتید ایران چون با سهمیه و پارتی وارد شده اند خودشون هیچ بارشون نیست بعد از دانشجو توقع چاپ مقالات آنچنانی دارن. در صورتی که یک دقیقه هم به دانشجوها کمک نمیکنن. فقط میلیونی حقوق میگیرن

رئیسی
میهمان
رئیسی
10 آبان ، 1402

جالب اینجاست که برای دریافت مجوز دفاع، حتما می بایست نام استاد یا اساتید راهنما هم روی مقاله باشد! قانونی کاملا غیر عادلانه در جهت قطور کردن رزومه اساتید! اساتیدی که هم پول هنگفت راهنمایی از رساله دکتری را می گیرند هم بدون زحمت مقاله به اسمشان چاپ می شود!

شیما ناصحی
میهمان
شیما ناصحی
10 آبان ، 1402

با وضعیت کنونی دانشجویان و … و اینکه چند سالی است که دانشجوهای دکترای زیادی مقاله آی اس آی داده اند، برای رعایت عدالت حداقل در این مورد، داشتن حداقل یک مقاله لازم است. بگذریم که برای ما دو تا بود و کلی بیشتر اذیت شدیم. بهتر است یک فکری به حال بعد فراغت از تحصیل بکنید که بسیاری از فارغ التحصیلهایی که مویشان در این راه سپید شده، بدون دلیل و با شایستگی بیکار می مانند

ناشناس
میهمان
ناشناس
10 آبان ، 1402

دقیقا درسته که تعداد زیادی با لابی مقاله های ابکی خودشون رو چاپ میکنن!!!! من مقاله ایی داشتم که 6ماهه پذیرش چاپ گرفتم ولی متاسفانه مدیر مسول بهم گفت میخای زود چاپ بشه 2میلیون بده و من چون این پول رو نداشتم و ندادم مقالم رد شد. جالبه که بعد از پذیرش حتی بهم اصلاح هم نخورد و یهویی رد شد!!!!در صورتی که منابع قوی داشتم و به مقالاتی که در این فصلنامه علمی و پژوهشی چاپ شده بودن رو نگاه میکردم واقعا نه قوی بودن و نه منابع قوی و بروزی داشتن. (ایا واقعا اینطوری میشه پیشرفت کرد)

آرزو
میهمان
آرزو
10 آبان ، 1402

فعلا بهترین روش مقاله است. انتظار دارید چی کار کنند؟ بیان یه سازمان دیگه درست کنن تو اون پارتی بازی بشه. باز هم ژورنال های خارجی معتبر هستند و همه جای دنیا این کار رو میکنن.

کاوه
میهمان
کاوه
10 آبان ، 1402

دانشجوی دکترایی هستم که به دلیل همین موضوع اکنون در ترم 12 هستم و چون اساتیدم لابی قوی برای چاپ مقاله بنده ندارند، همینطور مانده ام پشت سد دفاع و هر ترم 4 میلیون تومان در این اوضاع نابسامان اقتصادی مملکت به دانشگاه میپردازم و معطل مانده ام. جالب است که لابی های مقالات در برخی دانشگاه ها آنقدر قوی است که دوستانم که در دانشگاه های معتبرتر از من هستند، اکنون در ترم 12 هیچ نگرانی بابت چاپ مقاله ندارند و میگویند ما کارمان که تمام شود دو مقاله میدهیم و هر کدام ظرف یکی دو ماه چاپ میشود.

صادق
میهمان
صادق
10 آبان ، 1402

جانا سخن از زبان ما می گویی

سید محمد طباطبایی
میهمان
سید محمد طباطبایی
10 آبان ، 1402

این راهی برای درآمدزایی دانشگاهها نیست چون این مبالغ در مقابل بودجه های میلیاردی دانشگاهها عددی نیست. این قضیه بیشتر به دلیل نیاز مسئولان از پایین ترین رده تا بالاترین رده به ارائه امارهای رشد علمی و شتاب علمی کشور است که براساس تعداد مقالات چاپ شده ارایه می گردد. به خوبی نگارنده اشاره کرده است که ما متاسفانه جان مایه تحقیقات خود را به آسانی در اختیار دشمنان خود قرار می دهیم و آنها نتایج همین تحقیقات را در تکنولوژیها و صنایع خود بکار گرفته و با ارزش افزوده بسیار بالا به خود ما می فروشند. این یعنی همان برده داری نوین!!! ما هم در این توهم سرخوشیم که از نظر رشد علمی در کدام رتبه هستیم و از چه کشورهایی بالاتریم.

مهمان
میهمان
مهمان
10 آبان ، 1402

دقیقا همین موضوع برای همسر بنده در دوره دکترای تاریخ ایران باستان در دانشگاه آزاد نجف آباد پیش آمده است و فقط داریم به دانشگاه جهت سنوات بابت این موضوع هر ترم پول اضافی پرداخت میکنیم . مقاله آماده شده ولی امکان چاپ حتی با پرداخت پول نیز میسر نیست واقعا نمیدانیم چکارکنیم .

مهمان
میهمان
مهمان
10 آبان ، 1402

باید با اون رانتها مقابله کرد نه اینکه قانون رو دور زد
بالاخره باید یه فشاری رو دانشجو باشه که انگیزه بیشتری برای تمام کردن دکتراش داشته باشه

استاد
میهمان
استاد
10 آبان ، 1402

برای دفاع از دکتری گواهی پذیرش مقاله کافی است چرا که گواهی پذیرش به معنای تایید علمی کار هست. دانشگاهها برای دریافت شهریه می گویند باید چاپ شود. آیا بین مرحله پذیرش و چاپ اتفاقی در سطح علمی دانشجو رخ می دهد؟ قطعا خیر.

دانشجو
میهمان
دانشجو
10 آبان ، 1402

در آستانه دفاع مجبور به انصرافم چون دانشگاه آزاد بخشنامه رو عطف به ما سبق کرده و پروپزال من ۳ سال پیش و با توجه به قوانین وقت تایید شده ولی الان اجازه دفاع طبق اون قانون رو ندارم و باید با پرداخت شهریه به دانشگاه آزاد طبق قانون جدید که خارج از توان پروژه انجام شده است دفاع کنم و توان شهریه ندارم

مهمان
میهمان
مهمان
10 آبان ، 1402

هیچ دانشجویی نمیخواد از زیر نوشتن مقاله در بره ولی نمیخواد ازش سوء استفاده بشه واز لحاظ روانی و مالی صدمه نبینه متاسفانه اساتید و دانشگاه مارو بازیچه قرار دادن و سوء استفاده میکنند که برای سرمایه گذاری بلند مدت ما بر روی دکتری زیانبار هست . چطوری هست دیوان رای میده ولی اینها اجرا نمیکنن ؟

سهیل
میهمان
سهیل
10 آبان ، 1402

دانشگاه ها و اساتید از دانشجو برای ارتقاء خود سوء استفاده میکنند . در دوره دکتری دانشجو بیشتر از استاد بر روی موضع اشراف داره حتی در اکثر موارد استاد درکی از موضوع نداره و فقط نقش راهنمایی رو داره که طریقه نوشتن پایان نامه رو به دانشجو اموزش میده.

نجاتی
میهمان
نجاتی
10 آبان ، 1402

بهتره بجای اختصاص بودجه به این دانشجویان دکتری ضعیف به دانشجویان پرتلاش و مستعدی توجه بشه که حتی در دوره کارشناسی ارشد مقالات پر شمار با کیفیت در بهترین مجلات اسکوپوس و آی اس آی منتشر می کنند و درگیر مشکلات کارآفرینی اند

مهدی
میهمان
مهدی
10 آبان ، 1402

با همه فرازو نشیب ها و با اینکه اساتید راهنما تقریبا هیچ نقشی در نگارش و پذیرفته شدن مقالات در نشریات ندارند ولی باید شرط دو مقاله بالاخص در دوره دکترا لحاظ شود. زیرا دانشجو دکترا بعد فارغ التحصیلی باید توانایی نوشتن و چاپ یک کار پژوهشی بطور مستقل را داشته باشد.

محمدی
میهمان
محمدی
10 آبان ، 1402

سلام
رساله دکتری وزارت بهداشت واقعا باید در جهت بهبود درمان باشه
همانطور که وزارت علوم در صنایع مختلف باید راه حل محور باشد
چون اگر واقعا همین طوری پیش بریم مثل دوران ارشد با کوهی از رساله های دکتری بدون اثربخشی مواجه میشیم.

جهانی
میهمان
جهانی
10 آبان ، 1402

اگر همه رساله ها تقاضا محور بود الان هیچ مشکلی در صنعت نبود
کاش یه فکر بکنند

محسن
میهمان
محسن
10 آبان ، 1402

دانشجوی دکتر یا واقعا کار در خور انجام داده که می تواند مقاله منتشر کند اگر هم انجام نداده برای چی باید مدرک بگیرد. همه چیز که مسخره بازی نیست.

مهمان
میهمان
مهمان
10 آبان ، 1402
پاسخ به  محسن

شما قطعا هیچ ایده ای راجع به بدبختی هایی که یه دانشجوی دکترا میکشه نداری… فکر نکنم حتی تا الان یه مقاله ننوشتی و یه کار پژوهشی انجام ندادی که اینجوری اظهار فضل می کنی
فقط اینو بدون که یه دانشجو عمر و جوونی و زندگیش رو میذاره که بیاد یه مدرکی بگیره که باهاش دوزار پول در بیاره… اونوقت باید برای گرفتن مدرکش پول یامفت بده به این مفتخورا…

62
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x