کد خبر: 74294

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/12

آغاز ثبت نام دانشجویان دانشگاه آزاد در سامانه «مهارت یار»

منابع آزمون دکتری

آغاز ثبت نام دانشجویان دانشگاه آزاد در سامانه «مهارت یار»

آغاز ثبت نام دانشجویان دانشگاه آزاد در سامانه «مهارت یار»

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح «سامانه مهارت‌یار» توسط معاونت علوم تربیتی و مهارتی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود و ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است.
وی افزود: در این طرح دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که مسلط به یک یا چند مهارت هستند می‌توانند با ورود به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به نشانی https://bpj.iau.ir برای ثبت‌نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

جزئیات دستیاری آموزشی دانشجویان دکتری تشریح شد

دبیر هیأت امنای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای نظام تعاملی استاد دانشجو، ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی، شناسایی و سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی مستعد، تربیت استاد ماهر، افزایش سطح توانمندی‌های مهارتی دانشجویان در عرصه‌های مختلف را از اهداف طرح مهارت‌یار عنوان کرد.

راهنمای ثبت نام در سامانه دستیاری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی

وی گفت: معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویانی که حائز شرایط لازم باشند به‌عنوان مهارت‌یار در این طرح استفاده خواهد کرد.

پذیرش ۸۵۰ دانشجوی دکتری به عنوان دستیار آموزشی در واحد علوم و تحقیقات

حسن‌پور یادآور شد: دانشجویان دارای گواهینامه معتبر از سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور یا مرکز بین‌المللی مورد تأیید یا دارای تجربه و سوابق در فعالیت‌های صنعتی و خدماتی و یا مشارکت‌کننده در رویدادها و مسابقات ملی و بین‌المللی مهارتی می‌توانند در فراخوان فوق شرکت کنند.
ثبت نام در سامانه «مهارت یار» تا ۵ آبان ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۴۴۸۶۵۱۸۹، ۴۴۸۶۵۶۸۶، ۴۴۸۶۵۲۳۸ و ۴۴۸۶۵۲۳۳ تماس بگیرند.

راهنمای ثبت نام در سامانه دستیار آموزشی

سوالات متداول مهارت یار

دوره ویژه مدرسی چیست؟
این دوره، با هدف ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در توانایی تدریس دانشگاهی از طریق تدریس واقعی در دوره ­های کاردانی و کارشناسی طراحی شده است و به عنوان یک جایزه تحصیلی (Scholarship) به دانشجویان اعطا می­شود . دانشجویان دکتری پذیرفته شده در این دوره، با گذراندن40 ساعت (معادل 2 واحد) دوره­ توان­افزایی مدرسی به صورت فشرده و رایگان، آماده تدریس دانشگاهی میشوند و با عنوان دستیار آموزشی (TA) ، به صورت هدایت ­شده و با راهبری و نظارت استاد پشتیبان، در کسوت مدرس دانشگاهی حاضر می­شوند و تدریس دروس را بر عهده می­گیرند. در این برنامه، دستیاران آموزشی علاوه بر تجربه تدریس در محیط واقعی و حرفه­ای و کسب مهارت تدریس و انتقال مفاهیم، موفق به تعمیق دانش تخصصی خود از طریق تدریس دانشگاهی (Learning by Teaching) می­گردند.

دستیاران آموزشی پس از تدریس 24 واحد در یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی (به عنوان بخش عملی دوره مدرسی) و 2 واحد دوره توان­ افزایی (به عنوان بخش نظری دوره مدرسی)، موفق به کسب گواهینامه دوره ویژه مدرسی می­ گردند که مزایایی را برای ادامه حضور حرفه ­ای آنها در کسوت استادی در دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دارد.
آیا این طرح با دستیاری تخصصی که از تسهیلات باشگاه به شمار می­ رود تفاوت دارد؟
از دیدگاه جایگاه قانونی، افراد پذیرفته شده در طرح، در چارچوب دستورالعمل دستیاری تخصصی باشگاه از مزایای تسهیلات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بهره ­مند می­شوند. این طرح در قالب دستیاری آموزشی دستورالعمل فوق الذکر پی­گیری و اجرا می ­شود.
چرا این طرح برای دانشگاه و برای کشور مهم است؟
در تمامی سیستم های آموزش تحصیلات تکمیلی، یکی از اهداف تربیت دانشجویان دکتری، تامین نیروی انسانی نظام آموزش عالی و به عبارتی تربیت استاد­ان آینده است. این مهم، از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری، مورد توجه همه دانشگاه ­ها از جمله دانشگاه­ آزاد اسلامی بوده است. اما بال دیگر این نظام تربیتی، انتقال مهارت های معلمی از دیدگاه علوم تربیتی است و این موضوع، حلقه مغفول زنجیره استادپروری است.
واضح است که آموزش این مهارت تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می ­شود. دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته است، استاد خوبی نمی ­شود. پس نظام تربیت استاد آینده، نیازمند فرآیند مشق استادی است. مشقی که از مسیر تدریس هدایت شده به مقاطع پایین ­تر و دانشجویان جوان عملی می ­شود. این موضوع، نه تنها راه استادپروری است، بلکه به عمیق­ شدن دانش تخصصی دانشجویان دکترا هم کمک شایانی می­کند.
ظرفیت کمّی برنامه دوره ویژه دستیاری آموزشی چقدر است؟
این ظرفیت وابسته به نیاز واحد و گروه تخصصی متغیر است و بیشتر در رشته­ های پرمخاطب دوره­ های کاردانی و کارشناسی متمرکز است تا استادان آینده در این رشته­ ها برای فردای کشور تامین گردد.
پیش­ بینی می­ شود بر اساس نیازسنجی انجام شده در کشور، مجموع این ظرفیت بین 10000 تا 15000 دستیار آموزشی از میان دانشجویان دکتری متقاضی باشد.
این ظرفیت کمّی بزرگ، چگونه و با تعدیل چه بخشی از ظرفیت مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است؟
با توجه به اینکه در بسیاری از رشته­ های دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، از اساتید مدعو استفاده می­ شده است که ارتباط سازمانی با دانشگاه آزاد اسلامی ندارند، بخشی از این ظرفیت به دستیاران آموزشی اختصاص داده شده است.
هزینه­ های دوره ویژه مدرسی از چه منبعی تامین می­ شود؟
هزینه­ های فعالیت­ های ستادی (نظیر ثبت­ نام، احراز شرایط دستیاری، توزیع به واحدهای دانشگاهی، نظارت و ارزیابی و … ) بر عهده سازمان مرکزی دانشگاه و از ماموریت های ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان خواهد بود.
هزینه دوره­ های توان­ افزایی بر عهده ستاد استان خواهد بود و کسر درآمدهای ناشی از معافیت شهریه دانشجویان دکتری، مطابق تدریس در دروس اختصاص داده شده به آنان در واحدهای دانشگاهی، از محل تامین درآمدهای واحدهای دانشگاهی محل تدریس خواهد بود.
آیا دستیاری آموزشی نام دیگر حق­ التدریس است؟
اگرچه پیش از این تدریس دانشجویان دکتری برای مقاطع دیگر، به عنوان حق­ التدریس تلقی می­ شده است، اما برنامه حاضر برای دانشجویان دکتری یک دوره آموزشی نظری- عملی، از طریق کار واقعی در محیط آموزشی، به شمار می­ ر ود و به دنبال تربیت مدون اساتید قابل اتکا برای آینده کشور است و گواهی ویژه مدرسی اعطا شده راه را برای رسمی کردن این فرآیند در دانشگاه آزاد اسلامی و در کشور مهیا می ­کند.
آیا دستیاری آموزشی، درآمد شهریه ­ای واحدها را کاهش می­ دهد؟
خیر، دستیاری آموزشی تغییری در درآمد یا هزینه واحد دانشگاهی محل تدریس یا محل تحصیل دستیار آموزشی ایجاد نمی­ کند. تنها مسیر اخذ شهریه دانشجویان دکتری را تغییر می­ دهد.

مطلب پیشنهادی :  تمدید انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۳

تهران، انتهای بزرگراه شهید ستاری (شمال)، میدان دانشگاه، بلوار حصارک، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، ساختمان علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات، طبقه هفتم
02144865686
ساعت کاری: شنبه – چهارشنبه (7:30 – 14:50)

تدریس دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد برای تقویت توانمندی‌ها

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 3 رای ها
امتیاز بدهید
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاور
میهمان
یاور
14 آبان ، 1402

فکر نکنم خیلی طرح جالبی باشه
چون اونقدر از این سامانه ها در کاریابی و اشتغال و مهارت زایی دانشجویان قبلا بود
اما میبینیم هنوز تعداد بیکاران بالاست و این خود نشان دهنده ی عدم اثربخشی این طرحهاست
باید اندیشید و بودجه مملکت را درست صرف مرد
مرسی از سایت خوب تون

میری
میهمان
میری
30 مهر ، 1402

درود و سپاس از اطلاع رسانی تون
دانشجویان دکتری پذیرفته شده در این دوره، با گذراندن ۴۰ ساعت دوره­ توانمندسازی مدرسی به صورت فشرده و رایگان، آماده تدریس دانشگاهی می‌شوند و با عنوان دستیار آموزشی (TA)، به صورت هدایت ­شده و با نظارت استاد پشتیبان، در کسوت مدرس دانشگاهی حاضر میشن‌

دهقانی اشکذری
میهمان
دهقانی اشکذری
28 مهر ، 1402

اولین کارگاه اشتغال نیز در دانشگاه راه‌اندازی شد. ما تفاهمنامه‌ای را با بنیاد برکت نوشته و یک فضا را به این بنیاد اختصاص دادیم و یک مجری در این کارگاه مستقر شد. ما امکانات و تجهیزات تولید مانتو و لباس را در این کارگاه مستقر کردیم. به دانشجویانی که دراین کارگاه ثبت‌نام و کار کنند، به ازای هر نفر 50 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 3 درصد توسط بنیاد برکت پرداخت می‌شود و دانشجو همزمان با تحصیل می‌تواند تجهیزات خریده و شغل خود را انتخاب کند و همزمان با فارغ‌التحصیلی اشتغال خود را داشته باشد.

سالمیان
میهمان
سالمیان
28 مهر ، 1402

ممنون مفید بودن

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x