کد خبر: 58680

تاریخ بروزرسانی : 1402/12/09

وضعیت اشتغال دانش آموختگان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد

منابع آزمون دکتری

اشتغال دانش آموختگان دکتری

وضعیت اشتغال دانش آموختگان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، در نشست ۲۸ تیرماه شورای دانشگاه، گزارشی از آمار اشتغال دانش آموختگان دکتری دانشگاه از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ ارائه شد.

سعید مینایی مدیر برنامه‌ریزی، گسترش و بازنگری در این نشست اظهار داشت: با توجه به اهمیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس در مقطع دکتری، پس از جمع آوری و تکمیل اطلاعات مربوط به اشتغال، با همکاری گروه‌های آموزشی دانشگاه، اقدام به تهیه شاخص‌هایی شده است. اطلاعات ارائه شده در این گزارش مربوط به دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان ۱۳۹۸ است. این اطلاعات از طریق گروه‌های آموزشی طی تماس‌هایی با دانش آموخته گردآوری شده و مبنای آن خود اظهاری فرد بوده است.

وی ادامه داد: در این بررسی ۱۳۹۴ نفر از دانش آموختگان به سوالات مطرح شده پاسخ داده‌اند که با توجه به تعداد ۲۵۶۵ دانش آموخته در بازه زمانی مذکور، ضریب پوشش نمونه ۵۴.۳ درصد است. شاخص‌های محاسبه شده در این گزارش شامل درصد دانش آموختگان شاغل، درصد دانش آموختگان غیر شاغل، درصد اشتغال مرتبط، درصد اشتغال غیر مرتبط، درصد اشتغال تمام وقت و درصد اشتغال پاره وقت می‌باشد.

اعلام اسامی پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان دکتری دانشگاه تربیت مدرس 1402

وی گفت: بر اساس آمار به دست آمده، ۸۶.۱۹ درصد دانش‌آموختگان مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس جذب بازار کار می‌شوند. حدود ۹۲ درصد از جذب شدگان در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و حدود ۸۳ درصد از دانش‌آموختگان شاغل بصورت تمام وقت مشغول بکار هستند. ۹۲.۶ درصد دانش‌آموختگان مرد مشغول بکار هستند و تقریباً ۷۸ درصد دانش‌آموختگان زن شاغلند که از متوسط اشتغال دانشگاه کمتر است.

مینایی تصریح کرد: درصد اشتغال خالص (اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی و تمام وقت دانش آموخته) برای دانش آموختگان دانشگاه حدود ۶۹.۷۷ درصد است. حدود چهار درصد از کل دانش آموختگان دکتری شرکت کننده در آمارگیری، در دوره‌های تحقیقاتی پسا دکتری مشغول بوده‌اند.

آمار نگران کننده از بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری

روند تعداد کل دانشجویان آموزش عالی ایران به تفکیک جنسیت در ده سال اخیر

وی در خصوص آمار اشتغال به تفکیک دانشکده‌ها اظهار داشت: در عمده رشته‌های دانشگاه میزان اشتغال دانش آموختگان دکتری بالای ۹۰ درصد است. میزان اشتغال غیر مرتبط عمدتاً کمتر از ۱۵ درصد است و بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموختگان شاغل بصورت تمام وقت مشغول به کار هستند. بر اساس آمار به دست آمده، بالاترین میزان کلی اشتغال مربوط به دانشکده فنی و مهندسی (۱۰۰ درصد) و مهندسی برق و کامپیوتر (۹۵.۸۳ درصد) بوده و کمترین آن مربوط به دانشکده علوم انسانی (۷۹.۰۴ درصد) است. بالاترین درصد اشتغال خالص نیز مربوط به دانشکده‌های حقوق (۹۲.۵۹ درصد) و مهندسی برق و کامپیوتر (۸۷.۵ درصد) می‌باشد.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال 1403

مدیر برنامه‌ریزی، گسترش و بازنگری یادآور شد: با توجه به اهمیت پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه، پیشنهاد می‌شود این پایش‌ها بصورت مستمر و حداکثر در دوره‌های دوساله در قالب داشبوردهای مدیریتی انجام شود. بهتر است داده گیری بطور مستقیم از خود دانش آموختگان صورت گیرد.

وی با اشاره به دشواری‌های جمع آوری و یکپارچه سازی و پالایش اطلاعات در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان، خاطر نشان ساخت: در نظر گرفتن امتیاز تشویقی (مثلاً در رتبه بندی گروه‌های آموزشی) به منظور همکاری بیشتر در گردآوری اطلاعات دانش آموختگان و تهیه پرسشنامه الکترونیکی و ارسال آن به دانش آموختگان با استفاده از اطلاعات شماره تماس در سامانه گلستان و در نظر گرفتن موارد تشویقی برای پاسخ دهنده (به عنوان مثال چند گیگابایت اینترنت هدیه روی خط دانش آموخته در صورت پاسخ کامل به پرسشنامه) برای تسهیل در کار پیشنهاد می‌شود.

در ادامه رئیس دانشگاه اظهار داشت: گزارش ارائه شده گزارش ارزشمندی است و امیدوارم این گزارش‌ها به صورت سیستماتیک و دائمی طراحی شود و آمار به صورت به روز قابل استفاده باشد. دانشگاه‌های موفق دنیا میزان اشتغال دانش آموختگان خود را به صورت مستمر رصد می‌کنند و این کار سبب بهبود و اصلاح در برخی فرایندها خواهد شد و در آمایش رشته‌ها نقش مؤثری خواهد داشت که در این خصوص باید از ظرفیت‌های انجمن دانش آموختگان نیز به خوبی استفاده گردد تا همکاری حداکثری تمامی گروه‌های آموزشی را در این باره داشته باشیم.

اعلام اسامی پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان دکتری دانشگاه تربیت مدرس 1402

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

تجربه من از مصاحبه دکتری

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری !

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

اطلاعیه های مصاحبه دکتری

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x