کد خبر: 72338

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/04

بورس تحصیلی خارج از کشور : پرداخت مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و اعطای کمک هزینه خرید بلیط هواپیما

منابع آزمون دکتری

بورس تحصیلی خارج از کشور : پرداخت مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و اعطای کمک هزینه خرید بلیط هواپیما

بورس تحصیلی خارج از کشور

پرداخت مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و اعطای کمک هزینه خرید بلیط هواپیما

به گزراش پایگاه خبری آزمون دکتری ، با توجه به تعداد دانشجویان ورودی دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، نیاز آنها و همچنین منابع مالی موجود، اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم فرصت‌های مطالعاتی را در اختیار دانشجویان دوره تحصیلی دوره دکتری تحت عنوان بورس تحصیلی خارج از کشور قرار می‌دهد.

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تعریف بورس‌های کوتاه مدت داخل و خارج از کشور قصد دارد تا به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سهمیه تخصصی برای آشنایی با سایر دانشگاه‌ها و استادان را ارائه دهد. این فرصت‌های تحقیقاتی؛ نوع دوم بورس‌ها در ایران هستند که دانشجویان می‌توانند از داخل به خارج از کشور رفته و یا اینکه در داخل از دانشگاهی به یک دانشگاه دیگر رفته و به طور محدود یعنی از فرصت‌های تحقیقاتی استفاده کنند. محدوده زمانی این بورس‌ها نیز ۶ ماه است. 

اعطای ۷۵ میلیون تومان کمک هزینه به دانشجویان دکتری

بورس فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری خارج از کشور 

از جمله اهداف تعریف بورس تحصیلی خارج از کشور می‌توان به گسترش ارتباطات علمی و فناوری مؤثر با مراکز دانشگاهی معتبر و اساتید شاخص بین‌المللی، برقراری عدالت بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در تمامی رشته‌ها یا گرایش‌ها و توجه به اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور اشاره کرد. 

دستورالعمل دریافت ارز دانشجویی اعلام شد

ذکر این نکته حائز اهمیت است که فرآیند انتخاب فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری خارج از کشور به این صورت است که بدون در نظر گرفتن سقف ظرفیت، تمامی دانشگاه‌ها امکان ارسال مدارک متقاضیان جهت بهره مندی از فرصت تحقیقاتی را دارند. البته ظرفیت استفاده از این بورس نامحدود است. علاوه برآن، پرونده‌های ارسالی توسط کارگروه تخصصی معیارهای انتخاب توسط کارگروه بررسی می‌شوند و پرونده‌هایی که در راستای رفع نیازهای کشور باشند به همراه ویژگی شاخص بودن دانشگاه‌ها و اساتید میزبان و با توجه به کمبود متخصص در زمینه مورد تقاضا بررسی شده و نتیجه آنها اعلام می‌شود. یکی از ویژگی‌های اصلی بورس فرصت مطالعاتی خارج از کشور، پرداخت مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و اعطای کمک هزینه خرید بلیط هواپیما تا سقف ۱۸ میلیون تومان است. بر اساس آمارهای موجود، حدود ۳۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۱ از  فرصت تحقیقاتی خارج از کشور استفاده کردند.

بورسیه ۵ هزار دانشجو کارشناسی / تحصیل رتبه‌های زیر ۲۰۰ کنکور تا مقطع دکتری تضمین شد

البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارائه این تسهیلات برای دانشجویان شرایطی تعیین شده که در شیوه نامه «فرصت مطالعاتی کوتاه مدت داخل و خارج از کشور» قید کرده است. بر اساس تبصره ۱۷ ماده سه شیوه نامه «فرصت مطالعاتی کوتاه مدت» چنانچه دانشجویان دوره دکتری برای انجام فرصت تحقیقاتی از حمایت سایر نهادها برخوردار شوند، در صورت درخواست فرد، مابه التفاوت آن توسط مؤسسه و بر اساس مقررات قابل بررسی و پرداخت است. در تبصره ۲۰ این شیوه نامه بیان شده است که برای تسویه حساب فرصت تحقیقاتی خارج، مالک اولیه برای تعیین مدت تحقیق مدت اقامت دانشجو در کشور محل تحقیق و سپس تاییدیه مؤسسه محل تحقیق، گزارش کار و تایید استاد راهنما و معاونت مربوطه در مؤسسه خواهد بود. همچنین برای فرصت داخل، این میزان بر اساس حضور دانشجو در مؤسسه، تایید مقام مسئول در مؤسسه محل تحقیق، تایید استاد راهنما و معاونت مربوطه مؤسسه محل تحصیل است. گفتنی است که پس از اتمام فرصت خارج، دانشجو موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به کشور مراجعه کند. در غیر این صورت نسبت به اجرای تعهد مأخوذه و استرداد هزینه‌های انجام شده اقدام می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که دانشجو موظف است پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی خارج کشور، ضمن اعلام بازگشت، گزارش کاملی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود به مؤسسه محل تحصیل ارائه کنند، البته این فعالیت‌ها را باید به تائید استاد راهنما رسیده باشد.

شرایط استفاده از بورس تحصیلی داخل

 پذیرش دانشجو به عنوان بورسیه در مقطع دکترای تخصصی در رشته های تخصصی مورد نیاز علوم پایه پزشکی بهداشت و دوره های تخصصی داروسازی پس از قبولی از سهمیه آزاد در آزمون مربوطه امکان پذیر است. از شرایط پذیرش دانشجو به عنوان بورسیه میانگین معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۵ و دوره دکتری حرفه ای ۱۵ است. دانشجویان باید بدانند که پذیرفته شدگان ورودی سال ۸۷ به بعد که از تعهد خاص استفاده می‌کنند. پس از گذراندن یکسال تحصیلی با تائید شورای مرکزی جذب و موافقت شورای اجرایی بورس وزارت می توانند از بورس تحصیلی داخل استفاده کنند. این دستور العمل تبصره‌ای دارد که بر اساس آن دسته از پذیرفته شدگان که با توجه به رشته تحصیلی مربوطه می بایست از تعهد عام استفاده کنند، پس می‌توانند با ارائه اعلام نیاز از دانشگاه های علوم پزشکی و تصویب شورای اجرایی بورس از بورس تحصیلی داخل استفاده کنند. همچنین حداکثر سن جهت استفاده از بورس داخل ۳۵ سال است که با احتساب دوره خدمت نظام وظیفه و نیز خدمت داوطلبانه در جبهه‌های نبرد ۴۰ سال تمام است.

مطلب پیشنهادی :  آمار داوطلبان انتخاب رشته کننده 67 هزار نفر

زمان مصاحبه داوطلبان رشته‌های بورسیه صنعتی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

بر اساس قوانین درج شده در آیین‌نامه شرایط استفاده از بورس تحصیلی داخل، مدت زمان استفاده دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی از بورس تحصیلی داخل ۵/۴ سال خواهد بود و بعد از مدت مذکور به دانشجو مقرری تحصیلی پرداخت نخواهد شد. مدت استفاده از بورس تحصیلی بر اساس سنوات مجاز دوره تحصیلی مصوب شورای عالی برنامه ریزی خواهد بود و طی مدت فوق هر زمانی که طرف تعهد تعیین کند موظف به ارائه گزارش تحصیلی و پیشرفت کار خود است. گفتنی است که دانشجویانی که از مزایای بورس کوتاه مدت خارج از کشور بهره مند می‌شوند، مدت بورس خارج نیز در قالب ۵/۴ سال احتساب می شود و مدت بورس قابل افزایش نخواهد بود. علاوه بر شرایط مطرح شده، دانشجویان بدون موافقت شورای اجرایی بورس حق استفاده از بورس سایر موسسات دولتی را ندارند. همچنین آن دسته از متقاضیان بورس که از سهمیه آزاد پذیرفته می شوند و هیچگونه رابطه استخدامی با مراکز دولتی، نهادها و سازمانهای دیگر ندارند در قبال سپردن تعهد محضری متعهد می شوند پس از اتمام تحصیل صرفا در رشته ها و دانشگاه های خاص اعلام شده از سوی دبیرخانه های مربوطه و تائید شورای اجرایی بورس به میزان دو برابر مدت استفاده از بورس خدمت کنید.

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

البته دانشجویان توجه داشته باشند که دانشجوی بورسیه نمی‌تواند در یک مقطع تحصیلی بیش از یکبار از بورس تحصیلی استفاده کنید. بر اساس ماده ۷ این آیین نامه چنانچه بورسیه از انجام تعهد امتناع ورزد و یا در پایان دوره تحصیل با توجه به مقررات آموزشی دانشگاه محل تحصیل نتواند به اخذ درجه دانشگاهی مورد نظر نایل آید و یا از بورس انصراف دهد، خود و یا ضامن وی موظف است سه برابر هزینه های مصروفه اعم از هزینه تحصیلی(شهریه) و مقرری تحصیلی با احتساب یک برابر هزینه آموزش رایگان در کل ۴ برابر هزینه را به صورت یکجا و به قیمت روز به حساب وزارت پرداخت کنید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مقرری تحصیلی دانشجویان دکترای تخصصی بورسیه داخل برابر حقوق مربی پایه یک در دانشگاه محل تعهد خدمت خواهد بود لذا چنانچه هر گونه افزایشی در حقوق مذکور صورت گیرد این تغییر با نظر شورای اجرایی بورس صورت می‌گیرد. این دانشجویان همچنین در طول مدت استفاده از بورس از کمک هزینه خرید کتاب، انجام رساله، اجاره مسکن و شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی بهره مند می‌شوند که میزان و نحوه پرداخت هر یک از موارد فوق طبق دستورالعملی که در ابتدای هر سال توسط وزارت ابلاغ شده و مشخص می‌شود.

فراخوان بورس تحصیلی دولت سوئیس برای سال تحصیلی 2024-2023

گفتنی است که مقرری تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه‌ها در مقطع دکترای تخصصی که از تعهد عام استفاده می‌کنند معادل مقرری دستیاران از دانشگاه محل تحصیل پرداخت خواهد شد. بر اساس ماده ۹ آیین نامه بورس تحصیلی داخل پذیرفته شدگان بورس تحصیلی و مستخدمین سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی که از ماموریت آموزشی استفاده می کنند در طول تحصیل خود بطور تمام وقت در اختیار دانشگاه محل تحصیل بوده و موظفند ۳ ساعت در هفته به امر تدریس تئوری یا ۶ ساعت به کار عملی و آزمایشگاهی در گروه آموزشی محل تحصیل بپردازند. در ماده ۱۰ این آیین نامه بیان شده است که پرداخت کمک هزینه تحصیلی، مقرری تحصیلی و اعطای بورس تحصیلی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات دولتی که از حقوق و مزایای محل خویش بهره مند می‌شوند، ممنوع است و بورسیه در هر حال بیش از یک دریافتی نمی‌تواند داشته باشد.

بورس تحصیلی مقطع دکتری دانشگاه مفید

لازم به ذکر است، چنانچه ادامه تحصیل بورسیه به دلایل مندرج در آیین نامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نامطلوب تشخیص داده شود، بورس وی قطع و موظف به پرداخت سه برابر هزینه های صرف شده از جمله هزینه تحصیلی (شهریه) و مقرری تحصیلی خواهد بود.

بهترین راهکار برای دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
37 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشفق
میهمان
مشفق
26 شهریور ، 1402

واقعا عالی بود کوتاه ولی بسیار جامع و سودمند.

ادل
میهمان
ادل
26 شهریور ، 1402

سلام
باید فارغ التحصیل بشیم حتما تا بورس بشیم؟

حنیف
میهمان
حنیف
25 شهریور ، 1402

با سلام و خسته نباشید
امکانش هست که با ویزای تحصیلی وارد یک کشور بشیم و بعد به ویزای کاری تبدیل کنیم.

یاور
میهمان
یاور
25 شهریور ، 1402

باسلام و عرض ادب
من میخواهم در دانشکده پلیس خارج از کشور درس بخونم
میخواستم بدونم امکانش هست

خوشنام
میهمان
خوشنام
25 شهریور ، 1402

سلام
من میخواستم بدونم دانشگاه هایی مثل AFI ،CalArts و یا دانشگاه فیلم لس آجنلس و دانشگاهایی در این حد بورسیه میکنن یا نه و اینکه شرایطشون چبیه روزمه تحصیلی باید در چ حدی باشه ؟

سید
میهمان
سید
25 شهریور ، 1402

تو یه دانشگاه معتبر مثل امیر کبیر تهران با داشتن نمرات بالا و دو مقاله خوب میتونم سالیانه با 50-80 میلیون تو کدوم کشور تحصیل کنم ؟؟؟ اصلا امکانش هست
یه سوال دیگه که خیلی ذهنمو درگیر کرده اینه که واقعا کسی بخواد میتونه برای تحصیل بره خارج

ناشناس
میهمان
ناشناس
25 شهریور ، 1402

سلام وقت بخیر میخاستم بپرسم در رشته انسانی کسی که لیسانس رو از دانشگاه ازاد گرفته و کارشناسی ارشد رو از تهران امکان بورسیه به خارج وجود دارد؟؟

ریحانه
میهمان
ریحانه
25 شهریور ، 1402

سلام خسته نباشید ببخشید اگه در کنکور سراسری ایران رتبه برتر باشیم میتونیم با استفاده از اون بورسیه خارج از کشور برای پزشکی و دندان پزشکی بگیریم؟
و اگه نیاز به هزینه بود حداقل هزینه چه میزان هست؟🙏

دانا
میهمان
دانا
25 شهریور ، 1402

باسلام میخاستم بدونم معدل بنده بالای 18هستش ولی وضع مال خوبی نداریم کشورهای خارجی میشه علاوه بر هزینه تحصیل هزینه زندگی راهم بورس گرفت

ماریا
میهمان
ماریا
25 شهریور ، 1402

خیلی علاقه دارم در کالج لندن تحصیل کنم و میخوام شرایطش رو بهم توضیح بدین لطفا

ارش
میهمان
ارش
25 شهریور ، 1402

سلام خسته نباشید
من در حال حاضر رشته مدیریت بازرگانی تحصیل میکنم
زبان انگلیسی هم کاملا بلدم
برای تحصیل در رشته ام در کدام کشور ها دانشگاها میتونم اقدام کنم که هزینه بالایی نداشته باشه و یا اینکه بورسیه بگیرم

کرباسچی
میهمان
کرباسچی
25 شهریور ، 1402

سلام من دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی هستم، معدل خوبی دارم (17.5)، آیلتس و تافل با نمره ی بالا هم میتونم بدون مشکل بگیرم. یک مقاله ی بین المللی در زمینه ی روانشناسی هم دارم. میخواستم اگر امکانش هست یک مدرک ارشد دیگه تو زمینه ی روانشناسی بگیرم. اولا اینکه امکانش هست که دوباره ارشد بخونم (میدونم که میشه با کارشناسی ادبیات، ارشد روانشناسی خوند) و اینکه چه کشور ها و دانشگاه هایی هستن که از ابتدا بورسیه میدن؟

سبحان
میهمان
سبحان
25 شهریور ، 1402

سلام وقتتون بخیر
من دانشجوی رشته مهندسی نفت از دانشگاه تهران هستم. معدلم حدودا ۱۸ هستش و مدرک آیلتس هم دارم.
میخواستم بدونم شرایط اخذ full fund از دانشگاه های آمریکا رو دارم؟

صادقی
میهمان
صادقی
25 شهریور ، 1402

سلام وقت بخیر
من دانشجوی ترم ۳ ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران هستم. هنوز آزمون آیلتس شرکت نکردم. معدلم ۱۸ است.
می خواستم بدونم برای بورسیه تحصیلی اروپا یا امریکا تا چه مدت بعد از فارغ التحصیلی فرصت دارم؟

نعیمی
میهمان
نعیمی
25 شهریور ، 1402

وقت بخیر
دیپلم تجربی با معدل ۱۹/۵۰ دارم.
کارشناسی پرستاری از دانشگاه سراسری با معدل ۱۷ دارم.
مدرک زبان آیلتس=۷ دارم.
مقالات ISI دارم.
۲۴ سالمه…اگه آزمون لیسانس به پزشکی قبول بشم، میتونم برای گرفتن فول فاند از دانشگاه هایی مثل کانادا و آمریکا اقدام کنم؟

عطا اله امینی
میهمان
عطا اله امینی
25 شهریور ، 1402

سلام من مدال طلای المپیاد ادبی دارم و معدل هر سه سال من نیز بالای 19 بوده آزمون آیلتس هم شرکت کردم و نمره 7 ونیم دارم
دانشگاه های سطح بالا انگلیس و آمریکا مدنظرم هست برای مقطع کارشناسی آیا دانشگاهی هست که همه ی هزینه های تحصیل رو قبول کنه؟

سینا
میهمان
سینا
25 شهریور ، 1402

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب کامل و مفیدتتون
یه سوال برام پیش اومده اینکه موقع ددلاین میتونیم همزمان چند کشور مختلف و چند دانشگاه مختلف رو برای بورسیه اقدام و ثبت کرد؟

لیلا
میهمان
لیلا
25 شهریور ، 1402

برای گرفتن بورسه کشورهای ایتالیا و لندن و … به غیر مدرک زبان و مدرک کارشناسی با معدل بالا گرفتن مدرک های فنی که مرتط با رشتم هست تاثیر داره؟؟؟

لطیفی
میهمان
لطیفی
25 شهریور ، 1402

تشکر از تمامی شما عزیزان که زمینه تحصیلی را به جوانان محیا می کنید

آرمان
میهمان
آرمان
25 شهریور ، 1402

خیلی مفید بود

37
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x