کد خبر: 75440

تاریخ بروزرسانی : 1403/01/06

جزییات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری داخل و پسادکتری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

منابع آزمون دکتری

جزییات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری داخل و پسادکتری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

جزییات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری داخل و پسادکتری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، شیوه‌نامه اجرایی اعطای بورس داخل کشور سال آخر دوره دکتری تخصصی و دوره پسادکتری برای تأمین اعضای هیأت علمی و متخصصان مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اواسط سال جاری ابلاغ شد. این شیوه‌نامه به منظور تأمین کادر هیأت علمی مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه ها، به ویژه دانشگاه‌های نقاط محروم مصوب شده است.
ارایه خوابگاه و مقرری تحصیلی معادل با حقوق دریافتی مربی پایه یک شامل حقوق پایه، فوق العاده مخصوص و فوق العاده جذب دانشگاه محل خدمت به میزان سال پرداخت مقرری از زمان صدور حکم بورس از مزایای ارایه شده به پذیرفته‌شدگان بورس است.

فراخوان دو طرح پسادکتری بنیاد ملی نخبگان

متقاضیان بورس سال آخر دکتری باید دانشجوی دوره دکتری یکی از مؤسسات داخل کشور باشند و برای بورس پسادکتری دانشجوی دوره پسادکتری یا دانشجویان دوره دکتری مؤسسات داخل کشور که تا ۶ ماه پس از ثبت درخواست بورس در مقطع دکتری دانش آموخته شده باشند. درخواست بورس سال آخر برای دوره دکتری باید بعد از دفاع از پروپوزال باشد.
حداقل معدل دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته باید به ترتیب ۱۴ و ۱۶ باشد، اما برای دانشجویان دارای برجستگی علمی، معدل کمتر نیز قابل بررسی است. برای دوره پسادکتری حداقل معدل دکترای تخصصی ۱۸ خواهد بود.

فراخوان پذیرش پژوهشگر پسادکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

حداکثر سن داوطلب بورس سال آخر دوره دکتری در زمان تقاضا ۳۴ و حداکثر سن داوطلب بورس پسادکتری ۳۶ سال است که در صورت دارا بودن شرایطی خاص تا ۴ سال قابل افزایش خواهد بود.
مراحل جذب شامل اعلام نیاز دانشگاه‌ها، تایید نیاز از سوی کارگروه وزارت، انتشار فراخوان، ثبت نام داوطلبان، مصاحبه علمی و ارزیابی داوطلبان است. داوطلبان پذیرفته به ۳ دانشگاه معرفی می‌شوند و لازم است برای دریافت بورس، حداقل از یکی از آن‌ها اعلام نیاز بگیرند.
متن کامل آیین‌نامه شیوه‌نامه اجرایی اعطای بورس داخل کشور سال آخر دوره دکتری تخصصی و دوره پسادکتری برای تأمین اعضای هیأت علمی و متخصصان مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به شرح زیر است:
شیوه‌نامه دستورالعمل اجرایی حاضر به استناد آیین نامه جامع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی مصوب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ به منظور تأمین کادر هیأت علمی دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها برای بورس سال آخر دوره دکتری تخصصی و یا دوره پسادکتری جهت تحصیل و تحقیق در یکی از مؤسسات برتر داخل کشور و با رعایت شرایط و ضوابط مندرج در این شیوه‌نامه به شرح زیر تدوین گردیده است.

فراخوان دوره پسادکتری صنعتی

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

✔️ وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
✔️ سازمان: سازمان امور دانشجویان
✔️ شورا: شورای مرکزی بورس
✔️ اداره کل: اداره کل بورس و اعزام دانشجویان
✔️ مؤسسه: هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی دارای مجوز از مراجع ذی ربط که طبق مقررات وزارت فعالیت می‌کنند.
✔️ بورس: امتیاز مادی یا معنوی است که به یک شخص جهت تحصیل در یک یا بخشی از مقطع تحصیلی یا دوره تحقیقاتی اعطاء می‌گردد.
✔️ بورسیه: شخصی که در مدتی از تحصیل مقطع دکتری یا دوره پسادکتری در دانشگاه‌های داخل کشور از امتیار بورس استفاده کرده باشد.
✔️ متقاضی: دانشجوی دوره دکتری داخل یا پسادکتری داخل کشور که درخواست استفاده از امتیاز بورس جهت ادامه تحصیل در یکی از موارد مذکور در این شیوه‌نامه را کرده باشد.
✔️ مؤسسه محل تحصیل: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط که دانشجوی بورسیه، تحصیل یا دوره خود را در آنجا طی می‌کند.
✔️ مؤسسه محل خدمت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز از مراجع ذی ربط که دانشجوی بورسه پس از فارغ التحصیلی در آنجا مشغول به خدمت می‌شود.
✔️ کارگروه تخصصی: گروهی از متخصصین و خبرگان که وظیفه ۱- بررسی اولیه رشته‌ها و موضوعات مورد نیاز دانشگاه‌های کشور ۲- مصاحبه علمی متقاضیان را بر عهده دارند.
✔️سامانه یکپارچه: سامانه‌ای یکپارچه که در پایگاه سازمان جهت راهبری و تسهیل فرآیند اعطای بورس ایجاد شده است.

باگ های قوانین جذب اعضای هیئت علمی

ماده ۲: اهداف بورس هیات علمی دانشجویان دکتری

الف) به منظور تأمین کادر هیأت علمی مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه‌های نقاط محروم، جهت توسعه و گسترش مراکز آموزش عالی، بورس تحصیلی سال آخر دوره دکتری تخصصی و بورس دوره پسادکتری در یکی از مؤسسات برتر داخل کشور در یکی از رشته‌های اولویت دار براساس اسناد فرادستی اجراء می‌گردد.
تبصره: سهمیه مربوط همه‌ساله بر اساس نیازمندی‌های کشور و منابع موجود طبق مصوبات شورا تعیین و ابلاغ می‌شود.
ب) حتی‌المقدور عدم اعزام دانشجو به خارج از کشور در مورد رشته‌هایی که امکان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در آن زمینه در دانشگاه‌های داخل وجود دارد و صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور.

جزئیات شیوه‌نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر

ماده ۳: تسهیلات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری

تسهیلاتی که دانشجوی بورسیه از محل اعتبارات سازمان از آن بهره‌مند می‌شود به شرح زیر است:
۱- مقرری دانشجویی و خوابگاه 
تبصره ۱: مقرری تحصیلی معادل با حقوق دریافتی مربی پایه یک شامل حقوق پایه، فوق العاده مخصوص و فوق العاده جذب دانشگاه محل خدمت به میزان سال پرداخت مقرری از زمان صدور حکم بورس قابل پرداخت است.
تبصره ۲: مقرری بورس به صورت شش ماهه/سالیانه از طرف سازمان در وجه مؤسسه محل خدمت پرداخت می‌شود و مؤسسه موظف است که مقرری را در وجه دانشجو پرداخت نماید.
تبصره ۳: دانشجوی بورسیه موظف است گزارش تحصیلی و پیشرفت کار خود را در هر نیمسال تحصیلی از طریق سامانه یکپارچه بورس به تأیید استاد راهنما یا معاونت آموزشی مؤسسه محل تحصیل برساند.
تبصره ۴: تمامی مکاتبات در سامانه یکپارچه بورس صورت می‌پذیرد و مؤسسه محل خدمت موظف است گزارش پرداختی‌های مرتبط با بورسیه را از طریق سامانه یکپارچه به سازمان گزارش نماید.
تبصره ۵: استفاده از بورس دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقاتی داخل و خارج از کشور و مزایای مربوطه برابر مقررات و شیوه‌نامه مربوط می‌باشد.
تبصره ۶: مقرری دانشجویی و خوابگاه به دانشجویان شبانه تعلق نخواهد گرفت.

فراهم شدن ۳۹ فرصت مطالعاتی و پسا دکتری در دانشگاه شهید بهشتی

ماده ۴: شرایط عمومی داوطلبان دریافت بورس هیات علمی دانشجویان دکتری

۱- ایمان و اعتقاد به مبانی دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران.
تبصره: داوطلبان از اقلیت‌های مذهبی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فقط از شرط ایمان و اعتقاد به مبانی دین مبین اسلام مستثنی هستند.
۲- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رکن اساسی، آن یعنی ولایت فقیه.
۳- رعایت تقوا در گفتار و کردار که نشانه آن انجام واجبات و اجتناب از محرمات است.
۴- وابسته نبودن به احزاب و گروه‌های ملحد محارب و غیرقانونی.
۵- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه کیفری.
۶- نداشتن حضور و فعالیت‌های مغایر با قوانین و شئونات اخلاقی در فضای مجازی و عدم ارتباط با شبکه‌های معاند.
۷- دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم معافیت تحصیلی و یا دفترچه آماده به خدمت برای متقاضیان.

شرط نام نویسی از «مشمولان فارغ التحصیل مقطع دکتری» برای ثبت نام جذب هیات علمی

ماده ۵: شرایط اختصاصی و شرکت در مصاحبه علمی و عمومی

۱- دانشجوی دوره دکتری یکی از مؤسسات داخل کشور برای بورس سال آخر دوره دکتری و برای بورس پسادکتری دانشجوی دوره پسادکتری یا دانشجویان دوره دکتری مؤسسات داخل کشور که تا ۶ ماه پس از ثبت درخواست بورس در مقطع دکتری دانش آموخته شده باشند.
تبصره ۱: درخواست بورس سال آخر برای دوره دکتری باید بعد از دفاع از پروپوزال باشد.
۲- موافقت و معرفی مؤسسات محل تحصیل.
۳- اخذ اعلام نیاز از یکی از مؤسسات داخل به عنوان محل خدمت.
۴- تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط کارگروه تخصصی.
تبصره ۲: داوطلبان بورسیه جهت جذب به عنوان هیأت علمی باید دارای توانایی‌های لازم جهت تدریس از جمله قدرت بیان و فنون آموزش باشند. این توانایی‌ها در مصاحبه علمی-عمومی اداره‌کل مورد بررسی قرار می‌گیرند.
۵- حداقل میانگین معدل نمره‌های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب ۱۴ و ۱۶ و یا معادل آن‌ها حسب ضوابط مراکز محل تحصیل و یا حوزه علمیه و دوره‌های کارشناسی‌ارشد پیوسته و یا دکترای حرفه‌ای ۱۶ و یا معادل آن و معدل دکترای تخصصی ۱۸ برای دوره پسادکتری
تبصره ۳: چنانچه دانشجو در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد واجد برجستگی علمی مذکور در بند ۷ باشد به تشخیص کارگروه تخصصی معدل کمتر از ۱۴ برای کارشناسی و کمتر از ۱۶ برای کارشناسی ارشد نیز قابل بررسی است.
۶- حداکثر سن داوطلب بورس سال آخر دوره دکتری در زمان تقاضا ۳۴ سال باشد و حداکثر سن داوطلب بورس پسادکتری در زمان تقاضا ۳۶ سال باشد.
تبصره ۴: سقف سن داوطلب حسب مورد با توجه به شروط زیر و حداکثر تا ۴ سال افزوده می‌گردد.
۱- چنانچه متقاضی بورسیه دوره خدمت نظام وظیفه را طی نموده، باشد متناسب با طول خدمت و حداکثر ۲ سال
۲- جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر حداکثر ۳ سال
۳- آزادگان دو برابر زمان دوره اسارت و حداکثر ۳ سال شهید
۴- رزمندگان دو برابر مدت حضور در جنگ تحمیلی و حداکثر ۳ سال
۵- فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان شاهد حداکثر ۲ سال
۶- مربیان عضو هیأت علمی واجد سایر شرایط حداکثر ۴ سال
تبصره ۵: سن بورسیه هیأت علمی نباید بعد از فراغت از تحصیل از حداکثر سن مجاز استخدامی تجاوز نماید.
تبصره ۶: مربیان مؤسسات میتوانند همانند دیگر متقاضیان در فرآیند پذیرش اعطای بورس داخل قرار گیرند. داوطلبان دریافت بورس با دارا بودن یکی از شرایط ذیل در زمینه مرتبط با تخصص مورد نظر به تشخیص کارگروه تخصصی در اولویت قرار می‌گیرند.
۱-۷- دارا بودن رتبه اول تا سوم فارغ التحصیلی در کلیه دوره‌های تحصیلی قبل از دوره مورد تقاضا.
۲-۷- کسب عنوان دانشجوی سرآمد کشوری در مقطع تحصیلی قبل از دوره مورد تقاضا مطابق با آیین‌نامه انتخاب دانشجوی سرآمد با تأیید سازمان و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

دستورالعمل دریافت ارز دانشجویی اعلام شد

۳-۷- تألیف و یا ترجمه کتاب علمی در زمینه مرتبط با تخصص مورد نظر.
۴-۷- انتشار حداقل سه مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخل یا خارج از کشور در زمینه مرتبط.
۵-۷- گواهی مشارکت مؤثر در طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور با تأیید از مراجع ذیربط.
۶-۷- دارا بودن اختراع و یا اکتشافی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور تأیید شده باشد.
۷-۷- برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های معتبر مورد تأیید وزارت از قبیل خوارزمی، فارابی، رازی، شیخ بهائی.
۸-۷- دارا بودن سبک‌های هنری، کاربردی نو و دانش فنی با تأیید از مراجع ذیربط.
۹-۷- دارا بودن خدمات و سوابق برجسته در زمینه‌های اجرایی، ایثارگری، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی با ارائه مدرک و تأیید از مراجع ذیربط.
۱۰-۷- در شرایط مساوی اولویت با داوطلبان متأهل است.
۸- کلیه متقاضیان بورس باید دارای توانایی روحی مناسب و سلامت روانی برای ادامه تحصیل باشند.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال 1403

بورس شهید سیدحسین علم‌الهدی

ماده ۶: فرآیند نحوه پذیرش و اعطای بورس داخل کشور

بورس داخل به متقاضیانی که موفق به احراز شرایط تعیین شده باشند اعطاء می‌گردد. مراحل پذیرش متقاضیان بورس داخل به شرح زیر است.
۱- اعلام تعداد مورد نیاز عضو هیأت علمی و رشته‌ها و گرایش‌های مورد نیاز در مقطع دکتری و دوره پسادکتری توسط مؤسسات به اداره کل سازمان.
تبصره ۱: جمع آوری آمار و ارائه تحلیل آن به کارگروه تخصصی به عهده اداره کل است.
۲- بررسی پیشنهاد رشته و گرایش‌های مورد نیاز مؤسسات و میزان ظرفیت پذیرش با هماهنگی معاونت‌های آموزشی و پژوهشی و مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت توسط کارگروه تخصصی.
تبصره ۲: مکاتبات و اجرای جلسات هماهنگی توسط اداره کل سازمان صورت می‌پذیرد.
۳- اعلام جمع‌بندی رشته گرایش‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز مؤسسات برای اعلام به شورا توسط اداره کل جهت تصویب نهایی.
۴- اعلام رشته گرایش‌های مصوب شورا جهت اعلام به مؤسسات توسط اداره کل.
تبصره ۳: رشته گرایش‌های مصوب در خصوص دوره پسادکتری توسط سامانه سازمان اطلاع‌رسانی می‌شود.
۵- شرکت متقاضیان در فراخوان سازمان با ثبت نام و انتخاب ۳ اولویت اعلام شده از سوی سازمان برای انتخاب محل خدمت آتی در سامانه یکپارچه.
۶- بارگذاری مدارک درخواستی اعلام شده از سوی سازمان توسط متقاضی در سامانه یکپارچه.
تبصره ۴: متقاضیان بورس سال آخر و پسادکتری می‌توانند در فراخوانی که از سوی اداره کل سازمان اعلام می‌گردد شرکت نمایند و قسمت مربوط را در سامانه انتخاب و مدارک خود را بارگذاری نمایند.
۷- استعلام و صحت‌سنجی مدارک ارسالی متقاضیان توسط سیستم و کارشناس اداره کل.
تبصره ۵: چنانچه هر یک از مدارک مقاطع تحصیلی ارائه شده توسط کلیه متقاضیان بورس کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدرک دکتری متقاضی دوره پسادکتری مربوط به دانشگاه‌های خارج از کشور باشد، دانشگاه مربوط بایستی جزو دانشگاه‌های معتبر و دارای سطح (الف) یا (ب) در نظام ارزشیابی کشور باشد چنانچه مدارک فوق مربوط به دانشگاه‌های داخل کشور باشد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پژوهشی باید دارای مجوز از مراجع ذی ربط طبق قوانین و مقررات کشور باشد.
۸- تشکیل جلسات نمایندگان سازمان و مؤسسات برای تعیین و پیشنهاد موضوع و دانشگاه محل تحصیل دانشجوی منتخب.
تبصره ۶: اداره‌کل موظف است لیست نهایی رشته گرایش مؤسسه محل خدمت و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان را جهت ارائه به کمیته داوری تهیه نماید.
۹- سازمان با برگزاری آزمون بصورت شفاهی مصاحبه علمی و عمومی و بر مبنای تعداد مورد نیاز از بین متقاضیان پذیرش می‌نماید.
تبصره ۷: مصاحبه متقاضیان توسط کارگروه‌های تخصصی سازمان انجام می‌شود.
۱۰- متقاضی می‌تواند موضوع و محل خدمت خود را طبق لیست اعلام شده توسط اداره کل انتخاب نماید.
۱۱- هر داوطلب منتخب می‌تواند به ۳ محل برای جایابی معرفی شود. (محل‌های انتخابی توسط متقاضی در سامانه)
تبصره ۸: دریافت حداقل یک اعلام نیاز از سه مؤسسه منتخب الزامی است.
تبصره ۹: اعلام نیاز کلیه متقاضیان بایستی در هیأت اجرایی جذب هیأت علمی مؤسسه بررسی و به همراه صورتجلسه آن که به تأیید اعضای حاضر در جلسه و ریاست مؤسسه رسیده باشد به اداره‌کل سازمان ارسال گردد.
تبصره ۱۰: معرفی متقاضیان بورس هیات علمی دانشجویان دکتری به مؤسسات جهت اعلام نیاز توسط اداره‌کل سازمان انجام می‌شود.
۱۲- پذیرفته‌شدگان بورس بایستی حداکثر تا یکسال نسبت به اخذ اعلام نیاز از دانشگاه‌ها و پذیرش مورد تأیید کارگروه تخصصی اقدام کنند. بدیهی است پس از اتمام زمان مذکور قبولی فرد برای پذیرش بورس کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.
۱۳- پس از اخذ اعلام نیاز از دانشگاه محل خدمت صلاحیت عمومی و اختصاصی استعلامات مورد نیاز توسط اداره کل و سپردن سند تعهد مراحل صدور حکم بورس توسط اداره‌کل انجام می‌شود.
۱۴- میزان سپردن وثیقه براساس مصوبات شورا تعیین می‌گردد.

جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

ماده ۷: تعهدات بورس داخل

۱- بورسیه مکلف است پیش از صدور حکم بورس تعهد و تضمین معتبر (به تشخیص دفتر حقوقی سازمان) مبنی بر خدمت به میزان دو برابر مدت زمان تحصیل در محل تعیین شده در سند تعهد و یا محلی که سازمان تعیین می‌نماید به سازمان بسپارد.
تبصره ۱: رونوشت ضمانت محضری همزمان جهت اطلاع و اقدام لازم به دفتر حقوقی سازمان ارسال می‌گردد.
تبصره ۲: صدور حکم بورس مشروط به سپردن تعهد مذکور انجام می‌شود.
۲- مبلغ ضمانت با درخواست متقاضی به طور تدریجی بر حسب سنوات تعهد خدمت انجام شده کاهش یافته و در پایان مدت خدمت تعهدشده یکجا فسخ خواهد شد.
۳- طبق جزییات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری دانشجوی بورسیه ملزم است به صورت تمام وقت به تحصیل اشتغال داشته باشد و به هیچ وجه حق اشتغال و یا سپردن تعهد اشتغال به کار دیگری را ندارد و نمی‌تواند از بورس سایر مؤسسات دولتی و غیر دولتی استفاده نماید.
۴- دانشجوی بورسیه موظف است در چهارچوب ضوابط آموزشی و درخواست مؤسسه محل تحصیل حداقل هفته‌ای دو ساعت به صورت نظری در مؤسسه محل تحصیل تدریس نماید و یا معادل آن به صورت عملی به کار آزمایشگاهی یا کارگاهی اشتغال ورزد.
۵- دانشجوی بورس سال آخر موظف است گزارش تحصیلی و پیشرفت کار خود را در هر نیمسال تحصیلی از طریق سامانه یکپارچه بورس به همراه تأیید استاد راهنما یا معاونت آموزشی مؤسسه محل تحصیل به سازمان ارائه نماید.
۶- دانشجوی بورس پسادکتری موظف است گزارش پژوهش خود را هر ۶ ماه یکبار از طریق سامانه یکپارچه بورس به همراه تأیید معاونت آموزشی مؤسسه محل تحصیل به سازمان ارائه نماید.
تبصره ۳: در صورت‌عدم ارائه گزارش تحصیلی سازمان پس از بررسی نسبت به قطع مقرری دانشجوی بورسیه اقدام خواهد کرد.
۷- دانشجوی بورسیه باید در پایان مقطع تحصیلی با توجه به مقررات آموزشی به اخذ درجه دانشگاهی نائل آید. بورسیه‌ها موظفند مطابق تعهدات خود بلافاصله پس از اتمام تحصیل در هر محلی که وزارت مشخص می‌کند خدمت نمایند در غیر این صورت با توجه به دلایل عدم موفقیت در اخذ درجه دانشگاهی اعم از اخراج یا انصراف و یا در صورت عدم انجام تعهد به تشخیص، شورا طبق آیین‌نامه اقدام خواهد شد.
تبصره ۴: در صورت عدم انجام تعهد بورسیه دوره پسادکتری به تشخیص شورا همانند بورس دوره دکتری داخل اقدام خواهد شد.
تبصره ۵: ارزیابی نهایی توسط کارگروه تخصصی سازمان انجام خواهد شد.
۸- بورسیه نمی‌تواند در یک مقطع تحصیلی بیش از یک بار از بورس تحصیلی استفاده نماید.
۹- مؤسسه محل تحصیل، پایان هر نیمسال تحصیلی کارنامه بورسیه‌ها را به همراه توضیحات لازم از قبیل انصراف از تحصیل، مرخصی تحصیلی و دریافت اخطار آموزشی و انضباطی از طریق سامانه یکپارچه بورس به سازمان ارسال می‌دارد.
۱۰- دانشجوی بورسیه موظف است پس از فراغت از تحصیل جهت معرفی به مؤسسه محل خدمت، به سازمان مراجعه نماید. تاریخ مراجعه دانشجو به سازمان و معرفی به مؤسسه محل خدمت ملاک آماده به خدمت بودن متعهد در راستای انجام تعهدات محسوب می‌شود.
۱۱- در صورت عدم بکارگیری بورسیه در مؤسسه محل خدمت و صدور عدم نیاز به تخصص وی، بورسیه از سوی اداره‌کل جهت تعیین محل خدمت به مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت معرفی خواهد شد.
۱۲- در صورت عدم امکان جایابی دانش‌آموختگان بورسیه در مؤسسات و سایر دستگاه‌های دولتی، بر اساس اعلام نظر کمیته لغو و انتقال تعهدات که در مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت تشکیل می‌شود و با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به لغو تعهد این دسته از دانش‌آموختگان اقدام خواهد شد.
۱۳- منظور از عدم امکان جایابی، معرفی بورسیه به تمامی مؤسسات هم تراز در کشور بالاخص مناطق محروم و عدم ارائه اعلام نیاز و موافقت از سوی مؤسسات است.
۱۴- در صورتی که بورسیه به تکالیف خود عمل نموده و آماده به خدمت باشد لکن تأخیر در بکارگیری وی در راستای انجام تعهدات، خارج از اراده متعهد و ناشی از قصور یا اهمال مؤسسه محل خدمت و یا سازمان باشد، به تشخیص کمیته سه‌نفره بورسیه‌های تأخیری و موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایام انتظار بورسیه به عنوان سنوات انجام خدمت محسوب و از کل تعهدات وی کسر خواهد شد.
تبصره ۶: در خصوص دانش‌آموختگان بورسیه‌ای که تأخیر در بکارگیری و شروع به خدمت آن‌ها ناشی از تقصیر بورسیه و متوجه وی است، ایام انتظار به عنوان سنوات انجام خدمت قابل محاسبه نخواهد بود.
۱۵- بررسی موضوع تأخیر در بکارگیری بورسیه و تصمیم‌گیری در خصوص وقوع استنکاف یا عدم استنکاف از تعهد، در صلاحیت کمیته سه‌نفره بورسیه‌های تأخیری متشکل از مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان، مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان امور دانشجویان و رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت و موافقت وزیر خواهد بود.
تبصره ۷: در فرض احرازعدم استنکاف بورسیه متأخر، تمام یا نیمی از مدت تأخیر حسب تشخیص کمیته سه‌نفره به کل مدت تعهدات بورسیه افزوده خواهد شد.

ماده ۸- در صورت پذیرفته شدن بورسیه دوره دکتری در بورس پسادکتری قبل از اتمام مدت تعهد با تصویب شورای مرکزی بورس انجام مابقی تعهدات به بعد از اتمام دوره پسادکتری موکول می‌شود.

ماده ۹- بورس تحصیلی و مزایای ناشی از آن در صورت تأمین اعتبار قابل پرداخت خواهد بود.

🟩 شیوه‌نامه جزییات بورس هیات علمی دانشجویان دکتری مشتمل از ۱ مقدمه و ۹ ماده و ۳۱ تبصره در تاریخ ۱۴۰۲.۰۴.۱۳ به تصویب شورای مرکزی بورس و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجراء است.

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

تجربه من از مصاحبه دکتری

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری !

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

اطلاعیه های مصاحبه دکتری

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
33 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طلوعی
میهمان
طلوعی
8 آذر ، 1402

اطلاعاتی که دادین. خیلی خوب و کاربردی بود. برای منی که تازه کارم و اول راهم خیلی مناسب بود.

جمشیدی
میهمان
جمشیدی
8 آذر ، 1402

خیلی ممنونم ازتوضیحاتتون 😘🙏🌹

ابراهیمی
میهمان
ابراهیمی
8 آذر ، 1402

دغدغه در حال حاضر فقط EpT و
سرچ انگلیسی 🙈

امیر
میهمان
امیر
6 آذر ، 1402

خدا از احمدی نژاد و کامران دانشجو نگذره با هیئت جذبشون… نسل ما رو به فنا دادن. سالی 30 هزارتا دانشجوی دکترا گرفتن که حالا مثل من یا مغازه دار هستن یا حق التدریسی بدون بیمه و بازنشستگی و حقوق یا رفتن دنبال مهاجرت. خیلی هامون قرص اعصاب میخوریم. جالبه که خودم بیمه ندارم ولی اگه یه نفر رو بیارم مغازم باید بیمه کنم وگرنه ازم شکایت میکنه. دوساله که چنان مالیاتی به ریشمون می بندن که…کاش دکمه غلط کردن وجود داشت بعد دیپلم میرفتم شاگرد مکانیکی یا صافکاری چیزی میشدم. الان لااقل دو سه تا خونه و ماشین داشتم و افسردگی و بلاتکلیفی نمیکشیدم. احمدی نژاد قسم خورد که تحصیلات و علم رو تو این کشور نابود کنه و کرد

ناشناس
میهمان
ناشناس
6 آذر ، 1402

شما اصلاً میدونید چند تا دانشجوی دکتری در سال پذیرش میشن؟
تعریف دقیق یک استاد دانشگاه که حداقل یک پایان نامه کارشناسی ارشد رو ان شاء الله خودش نوشته و با تعریف عملی و نظری آشنا هست، از جدید چیه؟ ورودی چند سال گذشته تا الان میشه جدید جناب هیأتی علمی دانشگاه؟

دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
میهمان
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
6 آذر ، 1402

اغلب هیئت علمی های سابق ، بسیار بسیار با علم روز فاصله دارند و به دنبال ایجاد حلقه های انحصاری قدرت در دانشگاه هستند

حسین
میهمان
حسین
6 آذر ، 1402

با سلام
ببخشید بعد از دو سال و گذر از هفتاد خوان (مبالغه ای نزدیک به واقع) و رسیدن به مرحله امضاء مسئول اداره بورس، دیگه انرژی و انگیزه ای برای آدم میمونه؟

دلقک
میهمان
دلقک
6 آذر ، 1402
پاسخ به  حسین

دیگه حالی به آدم میمونه نه والا
احوالی به آدم میمونه نه بلا
دیگه حالی به آدم میمونه نه والا
احوالی به آدم میمونه نه بلا

امین
میهمان
امین
6 آذر ، 1402

همه مراحل جانفرسا بورس داخل طی کردم فقط امضا قرارداد و تعهدم مونده که نزدیک به 5 ماه از مصاحبه علمی نهایی میگذره اصلا معلوم نیست مسئولش کیه بری پیگیری کنی. داخل ساختمان بورس راهت نمیدن. متاسفم برای خودم که باید با چنین مدیرانی گذران عمر کنم. افسوس، افسوس که آدم خارج رفتن نیستم

خانم گل
میهمان
خانم گل
6 آذر ، 1402

افسوس افسوس افسوس

خادم
میهمان
خادم
6 آذر ، 1402

سیستم فراخوان جذب واقعا ناعادلانه قضاوت کرد ، می کند و خواهد کرد و ما سوختگان این بازی هستیم و سوختگان این راه که ادمه تحصیل دادیم و بقول دوست واستادی که تازه گیها به ستاد جذب آمد آقای م . پور باید برم گوسفند بگیرم و شبانی کنم و حیف که عمرم را در راه علم و به قصد خدمت در این سنگر طی کردم که چنین مورد بی حرمتی این افراد قرار گرفتم
شهدا و ایثار گران مارفتند تا…..

مردادی
میهمان
مردادی
6 آذر ، 1402

بنده بعنوان عضو هیات علمی با 6 سال سابقه مشخصا دلیل این کار را وجود افراد فارغ التحصیل دوره دکتری با مدرک آماده میدانم بنابراین برای دانشگاه ها و. وزارت علوم توجیهی در بورس کردن دانشجویان دکتری و دادن هزنه 4 ساله بورس و انتظار برای آمدن آنها (که در بسیاری از موارد هم اتفاق نمی افتد) میدانم.
اتفاقا فکر خوبی است

مهمان
میهمان
مهمان
6 آذر ، 1402

چهار سال داریم دور ایران می گردیم و می ریم مصاحبه.

حداقل هفت جا رفتم مصاحبه
1- هیچ خبری نشد اصلاً دعوت به مصاحبه نکردند.
2- اصلاً دعوت به مصااحبه نکردن. اونهای را هم که دعوت کردند اخرش هیچ کدوم را نگرفتند. گفت ما هیأت علمی زن می خواستیم.
3- اصلا دعوت به مصاحبه نکردند.
4- رفتیم مصاحبه دو سه ساله رفتن خبر بدن.
5- دعوت کردن مصاحبه. دو نفر دیگه را فرستادن مرحله بعد اخرش هم هیچ کس را نگرفتن. ضاهراً رئیس دانشکده یا دانشگاه گفته بود گروه شمت اصلا نیاز نداره.
6- دعوت کردن مصاحبه، اخرش نفهمیدم دقیق چی شد.
7 – دوباره شماره 5: این بار برا مرحله دوم ( گزینش عمومی گفتند مدرک بفرستید، البته 16 نفر احتمالا که یکی را بگیرند).

آشنا
میهمان
آشنا
6 آذر ، 1402

اغلب دانشجویان جدید دکترا بسیار بسیار ضعیف هستند امیدوارم اینها وارد هیات علمی دانشگاه نشوند

مرتضوی
میهمان
مرتضوی
6 آذر ، 1402

سلام
من در سال 99 دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت کردم. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شاگرد اول بودم که تائیدیه آنها را هم دارم. در فراخوان جذب 1400 شرکت کردم. در بین شرکت کنندگان حائز رتبه برتر شدم که تمام مدارک آنها را الان دارم. این در حالی بود که دانشگاه تهران در دو گرایش نیرو می‌گرفت و من در یک گرایش و بقیه شرکت کننده ها در گرایش دیگر بودند. اما در نهایت دو نفر را که هم امتیاز کمتری داشتند و هم هر دو در یک گرایش بودند جذب کردند و بنده با پیگیری های متعدد به نتیجه نرسیدم.

هاجر
میهمان
هاجر
6 آذر ، 1402

تبدیل بورس خارج به داخل با جذب هیات علمی از طریق بورس دو مقوله متفاوت هست. در تبدیل فرد به عنوان متقاضی بورس برای تحصیل در خارج تقاضا داده و بدون آزمون پذیرفته شده و معمولا به داخل تبدیل می شد که فرد باید پذیرش از یکی از دانشگاهها را دریافت می کرد. یعنی فرد ضمن هیات علمی شدن از طریق بورسیه موفق به ورود به دانشگاه نیز می شد. اما جذب هیات علمی از طریق بورس فرد از طریق آزمون وارد دانشگاههای داخل شده و در حال تحصیل می باشد. بعضا سال دوم تا چهارم دوره دکترا می باشد که تقاضای بورس داده و در صورت موافقت جذب می گردد. این نوع جذب معمولا در جذب شهریور صورت می گیرد و در جذب بهمن فقط فارغ التحصیلان دکترا جذب می شوند. همانطور که وزارت علوم اعلان کرده که جذب از طریق بورس در اردیبهشت صورت می گیرذ.

بنده خدا
میهمان
بنده خدا
6 آذر ، 1402

آقایی که گفتی با پول بورس خونه می خرن و … . اولا خود شما از اون دسته دانشجوهای دکترای 15000 نفری هستی که بالا اومدی حالا که میبینی نمیتونید بورس شید میگید واسه هه بده. دوما خود من سال 92 وارد دانشگاه شدم یک سال بورس شدم. یعنی واسه کل 4 سال 8 میلیون تومن. من همین پولو بهت میدم اگه تونستی باهاش یک زاغه تو یه دهکده واسه خودت بخری! الان تو شهرستان کوچک فقط زمین 50 متری 50 میلیونه بی انصافی هم حدی داره. سوما: صد در صد تقصیر مسئولاست که بجای ایجاد اشتغال که بودجه مملکت رو میبرن …. چهارما: خیلی از بورسی ها نور چشمی نیستن تابی جون. من خودم بچه روستام بابام هم کشاورزه. لطفا به مسئله بورس که محل امرار معاش چند هزار جوون مجرد زحمت کش رو با بورس چندصدتا نورچشمی قاطی نکن. یا حق

کاظم
میهمان
کاظم
6 آذر ، 1402

وقتی بورس شدم و اومدم خارج تازه فهمیدم ما تو ایران با رویه پژوهش اصلا غریبه ایم! من رو ببخشید ولی وقتی مقاله ای نوشته میشه برای کسب پول (تشویقی) یا ارتقاء، دیگه شما حسابش رو بکن!!
اینجا پژوهش می کنن برای رفع یک مشکل بعد اگر براشون جذاب بود یک گزارشی هم تحت عنوان مقاله می نویسن که دیگران بدونند چیکارهایی صورت گرفته بنابراین بدیهی است در علوم پیشرفته و خیلی حساس به این سادگی ها اطلاعاتشون رو درز نمیدهند در حالیکه وقتی تو سیستم شون باشی دریافت این علوم اجتناب ناپذیر است.
بنابراین پیشنهاد می کنم کمی بیشتر از جلوی پایتان را ببینید!!!

مهسا
میهمان
مهسا
6 آذر ، 1402

آقایی که بورس هستی ماهیانه این همه خرجتون می کنن ( برای زنده موندن )‌واقعا که ….
همین بورسیه ها دارن با این مقرری که می گیرن تو ایران خونه میخرن بهتر چشمای مبارکت رو باز کنی و واقعیت رو ببنی نه چیزی که میشنوی رو …

محمد دانشجوی دکتری
میهمان
محمد دانشجوی دکتری
6 آذر ، 1402

به نظر من کار بسیار خوبی کردند.
بورس برای زمانی بود که قحطی دانش جوی دکتری بود و برای آنکه معدود دانشجوی توانمند نیز از دست دانشگاه هها نرود از همان ابتدا آنها را بورس می کردند. الان که عرضه صدها برابر تقاضاست بهتر است بدون بورس آنهایی را که با شرایط علمی بهتری فارغ التحصیل می شوند جذب هیات علمی کنند. هزینه اضافه یعنی رانت برای نور چشمی هایی مثل نیرویهای ……
خدا فرجی دانا را توفیق دهد تا جلوی رانتخواران بیاستد

دکتر
میهمان
دکتر
6 آذر ، 1402

من ورودی 99 ام و متاسفانه با دانشگاه ها اعلام نیاز میکنن ولی خبری از بورس نیست… رانت خواری بیداد میکنه
مصاحبه علمی قبول میشم توو عقیدتی رد میکنن…
جالب اینجاست توو یه دانشگاهی کسی توو هیات جذب هست که خودش دانشجوی دکتری هست و بخاطر اینکه موقعیتش به خطر نیفته اجازه اعلام نیاز نمیده با اینکه شدیدا نیرو نیاز دارن….

کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
6 آذر ، 1402

بسیار اقدام مثبتی است. من ده سال است که دارم فریاد می زنم بورس داخل و خارج کشور اتلاف بیت المال است. بورس بدرد دوره قاجار می خورد که آدم واجد شرایط وجود نداشت. با این همه فارغ التحصیل بورس بی معنی است.

کیوان
میهمان
کیوان
6 آذر ، 1402

عاااالیه یه طرح فوق العاده است دانشجویی که تو دانشگاه صنعتی شریف با رزومه عالی درس میخونه دیگه استرس اینو نداره بعد از گرفتن دکتری آیا استخدام میشه یا نه و دیگه به مهاجرت فکر نمیکنه . این طرح باید اجرا بشه

رئوف
میهمان
رئوف
6 آذر ، 1402

زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد پانصد نفر رو بورس کردند. همون بورسی ها رو تا بهشون کار دادند پدرشون در اومد. تا ده سال همشون سماق می مکیدند. بعدش هم از روی ناچاری به جای استاد دانشگاهی هر کدوم رو چپوندن. تو مرکز تحقیقات یه شهر. آخه یه چیزی بگین که بشه. مگه ایران چند تا استاد دانشگاه لازم داره. تا جایی که ما میدونیم دانشگاه جدیدی احداث نمیشه. دانشگاه های قبلی هم که اساتیدشون رو دارند. تعداد دانشجو ها هم روز به روز کمتر میشن. اساتید هم که بازنشسته نمیشن. چی بشه بعد ده سال یه دانشگاه یه استاد جذب کنه.

ناشناس
میهمان
ناشناس
6 آذر ، 1402

همون دکترینی که مدرک گرفتن و هر بار برای هیات علمی شدنشون جهت ثبت نامشان کلی پول میگیرید رو هیات علمی کنید و بلاتکلیف نزارید و بعد اینها رو هم سروسامان بدین.

علی
میهمان
علی
6 آذر ، 1402

اساتید نه تنها بازنشسته نمی شن بلکه بعد سی سال صندلیشون رو هم ترک نمی کنن که مبادا کسی جاشون رو بگیره، استاد می شناسم فسیل شده و خانوادش آمریکااند تنها مونده اینجا و چسبیده به صندلیش.

ناشناس
میهمان
ناشناس
6 آذر ، 1402
پاسخ به  علی

با دقت بیشتری بخون عزیز!

نگفته همه دانشجویان رو میگیریم اینو گفته:

“این یک باب جدیدی است تا بتوانیم دانشجویان دکتری را که شرایط علمی و عمومی مناسبی دارند را بورس کنیم”

مهمان
میهمان
مهمان
6 آذر ، 1402

چرا اتفاقا این فکر بسیار عالیه . مگه کشورای دیگه چطوری افراد نخبه رو پرورش دادن . خوب از همین جا شروع میشه . وقتی به افراد تحصیل کرده به نوعی بها داده بشه تا بتونن وارد جامعه و در دید مردم حاضر بشن و وارد عمل بشن خوب معلومه که انگیزه پیدا کرده و تا حدامکان تلاششون رو میکنن و چه بسا به افرادی نخبه و شایسته تبدیل میشن. این صحبت شما مربوط به دهه های قبل از پنجاه میشه که جمعیت کره ی زمین و به طبع دانشجویان دانشگاههای سراسر جهان خیلی کمتر از این زمان بود. ولی الان باتوجه به افزایش جمعیت به طبع تعداد دانشگاههای سراسر جهان هم رو به افزایش رفته و افراد بیشتری میتونن وارد عرصه ی کار و تلاش بشن . وقتی مردم یک جامعه رشد و پیشرفت علمی براشون مهمتر از درامد زندگی باشه . میتونن خیلی راحت تر از قبل وارد دانشگاهها بشن و با انگیزه وارد زمینه های تحقیق و فناوری بشن . و اینجوریه که جامعه پیشرفت میکنه . مثال این نوع از پرورش فکری رو در جوامع کم درامد و سطح پایین اقتصادی رو میتونیم در کشورهایی مثل هند ، پاکستان ، مالزی ، فیلیپین و کره ی. جنوبی پیدا کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی پایین ولی دانشگاههای معتبر و با تعداد زیادی اساتید برجسته همراه بوده .

یکی از معلمان یک دانشگاه صنعتی تهران
میهمان
یکی از معلمان یک دانشگاه صنعتی تهران
6 آذر ، 1402

در اساتید دانشگاه انسان بودن اولین اولویت است. خدمتگزار بودن و در خدمت دین خدا و مردم بودن اولین اولویت است.

ناشناس
میهمان
ناشناس
6 آذر ، 1402

فکری به حال افرادی که بدون کنکور در دوره دکتری پذیرفته و فارغ التحصیل نیز شده و هم اکنون در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مشغولند و حقوقهای انچنانی گرفته و به ریش افراد درستکار میخندند نیز بکنید .هر چند باتوجه به تجربه ای که داریم به بهانه اصلاح امور چند نفر نیروهای سطح پائین را قربانی کرده و خانمها و اقایان هیات علمی در ناز و نعمت و عافیت خواهند بود .

سلامی
میهمان
سلامی
6 آذر ، 1402

این کار درست نیست همواره ظرفیت دانشگاه برای جذب اعضای هیئت علمی محدود است و نباید هر دانشجویی را به سرعت جذب و بورسیه کرد.اینکار برای این دانشجویان ایجاد حق می‌کند. کرسی اعضای هیئت علمی‌در هر برهه زمانی فقط و فقط باید برای انسان های با دانش و توانمند باشد همان کاری که کشورهای دیگر می‌کنند. در کشورهای دیگر اساتید مطرح دانشگاه های دیگر را در اقصی نقاط جهان به عنوان استاد مهمان به دانشگاه خود دعوت نموده و با آن استاد درس ارائه می‌شود. جان کلام تخصص در اساتید دانشگاه اولین اولویت است والسلام

ناشناس
میهمان
ناشناس
6 آذر ، 1402

اصولگرا ها ایران را ملک شخصی پدرشان می دانند. در زمان احمدی نژاد آقای دانشجو ( البته بهتر بود به او می گفتند دانش آموز) افرادی را بدون داشتن ضوابط لازم به زور وارد دانشگاهها کردند .

رامیار
میهمان
رامیار
6 آذر ، 1402

طیق روالی که در ادارات دولتی جاری است اول افراد بصورت پاره وقت جذب شده بعد از اعلام رسمی جذب افراد ، این افراد که اصولا خودی هستند جذب شده اگر هم جای خالی ماند بین افراد شرکت کننده در ازمون قرعه کشی میشود

33
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x